InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Microgynon 30, Anticonceptiepil

Microgynon 30, Anticonceptiepil

Microgynon 30, Anticonceptiepil Microgynon 30 is een lichte anticonceptiepil die wordt gebruikt om zwangerschap te voorkomen. Deze wordt niet gebruikt om SOA's te voorkomen.

Samenstelling

Microgynon 30 is een zogenaamde één fase combinatiepil. Eén fase, omdat alle 21 pillen per strip dezelfde hormoonsamenstelling hebben. Combinatiepil, omdat er 2 verschillende hormonen in deze pil zitten. Dit zijn de hormonen levonorgestrel en ethinylestradiol. Het is de meest voorgeschreven pil mede door het lage hormoongehalte en zijn relatief goedkope prijs.

Wanneer niet gebruiken

In onderstaande gevallen mag u geen combinatiepil gebruiken. In dit geval is het raadzaam uw arts te raadplegen.
  • *Als u een bloedstolsel (veneuze trombose) in een been, in de longen of elders hebt of hebt gehad.
  • Als u een aandoening van de (slagaderlijke) bloedvaten hebt gehad, zoals een hartaanval of een beroerte.
  • Als u een ernstige leveraandoening of geelzucht hebt, of in het verleden heeft gehad.
  • Als u borstkanker, leverkanker of kanker aan de geslachtsorganen heeft of heeft gehad.
  • Als u ongewone bloedingen uit de schede heeft, waarvan de oorzaak niet is vastgesteld.
  • Als u zwanger bent, of denkt te zijn.
  • Als u overgevoelig bent voor een van de bestanddelen van Microgynon 30

Risicofactoren

Onderstaande gevallen zouden eventuele risico's met zich mee kunnen brengen in combinatie
met gebruik van Microgynon.
  • *U rookt.
  • U heeft suikerziekte.
  • U bent veel te zwaar.
  • U heeft een verhoogde bloeddruk.
  • U heeft een aandoening aan hartkleppen of hartritmestoornissen.
  • U heeft een aderontsteking.
  • U heeft spataderen.
  • U heeft last van migraine.
  • U heeft epilepsie.

Bijwerkingen

Onderstaande bijwerkingen kunnen afkomstig zijn van de pil. De pil is niet, per definitie, van elke klacht de oorzaak.
  • *Gevoelige of pijnlijke borsten.
  • Afscheding uit de tepels.
  • Hoofdpijn en migraine.
  • Verlaagd libido.
  • Irritatie van de ogen bij gebruik van contactlenzen.
  • Verandering in de afscheiding van de schede.
  • Huidreacties.
  • Vochtophoping.
  • Gewichstverandering.
  • Overgevoeligheidsreacties.

Het wordt een ieder gebruiker aangeraden de dokter of apotheker te contacten indien zich een niet bekende bijwerking voordoet.
© 2011 - 2019 Xxbellie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat is levonorgestrel?Wat is levonorgestrel?Levonorgestrel is een veelgebruikte stof met betrekking tot anticonceptie. Maar wat is het eigenlijk voor stof en waar z…
Bijwerkingen van de pil Microgynon 30Bijwerkingen van de pil Microgynon 30We weten allemaal dat de pil zwangerschap voorkomt, maar wat we niet allemaal weten is dat anticonceptie pillen ook veel…
Morning-afterpilMorning-afterpilDe morning-afterpil wordt gebruikt na onveilige gemeenschap, wanneer men bang is voor een zwangerschap. Bij juist gebrui…
De Microgynon pil: Gebruik en bijwerkingenDe Microgynon pil: Gebruik en bijwerkingenDe Microgynon pil is een anticonceptiemiddel dat gebruikt wordt ter voorkoming van zwangerschap. Er zijn drie uitvoering…
Soorten anticonceptiepillenEr zijn meerdere soorten anticonceptiepillen op de markt verkrijgbaar. Indien je besluit gebruik te maken van anticoncep…

Reageer op het artikel "Microgynon 30, Anticonceptiepil"

Infoteur: Xxbellie
Gepubliceerd: 12-07-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!