InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Bijwerkingen van de pil Microgynon 30

Bijwerkingen van de pil Microgynon 30

Bijwerkingen van de pil Microgynon 30 We weten allemaal dat de pil zwangerschap voorkomt, maar wat we niet allemaal weten is dat anticonceptie pillen ook veel bijwerkingen kunnen hebben. Netzoals alle andere anticonceptie pillen heb je bij gebruik van Microgynon 30 ondanks dat het een lichte pil is kans op bijwerkingen. Voordat je begint met het gebruik van Microgynon 30 is het daarom verstandig de eventuele bijwerkingen te bekijken.

Microgynon 30

Microgynon 30 is een lichte anticonceptie pil en wordt gebruikt om zwangerschap te voorkomen. Microgynon 30 onderscheidt zich van een hoop andere anticonceptie pillen, omdat het een combinatiepil is. Een combinatiepil houdt in dat er in plaats van één vrouwelijk hormoon er twee vrouwelijke hormonen in de pil verwerkt zijn. Bij microgynon gaat het om de vrouwelijke hormonen levonorgestrel en ethinylestradiol. Indien correct ingenomen zijn combinatiepillen er betrouwbaar.

De pil Microgynon 30 geeft net zoals alle andere anticonceptiepillen wel kans op bijwerkingen. Voordat je Microgynon wilt gaan gebruiken is het goed om de eventuele bijwerkingen door te lezen. Kijk ook altijd op de bijsluiter onder welke (medische) omstandigheden je de pil niet mag gebruiken.

Bijwerkingen

Vaak voorkomende bijwerkingen (bij 1 tot 10 van de 100 gebruiksters):
  • Depressieve stemming
  • Stemmingswisselingen
  • Misselijkheid
  • Buikpijn
  • Pijn in de borsten
  • Gevoelige borsten
  • Gewichtstoename

Soms voorkomende bijwerkingen (bij 1 tot 10 van de 1.000 gebruiksters):
  • Verminderd libido
  • Migraine
  • Overgeven
  • Diarree
  • Huiduitslag
  • Groter wordende borsten
  • Vasthouden van vocht

Zelden voorkomende bijwerkingen (bij 1 tot 10 op de 10.000 gebruiksters):
  • Overgevoeligheid
  • Verhoogd libido
  • Irritatie ogen bij gebruik contactlenzen
  • Huiduitslag met knobbels, bultjes en vochtophopingen
  • Vaginale afscheiden
  • Afscheiding uit de tepel
  • Gewichtsafname

Overige

Wanneer tijdens het gebruik van de pil effecten optreden die je niet verwachtte dan kan dat wijzen op een bijwerking, allergie, overgevoeligheid of een wisselwerking van mircogynon 30 met een ander middel. De meeste bijwerkingen van de pil verminderen of verdwijnen vaak na enkele maanden pilgebruik. Een overdosis van microgynon 30 kan ook zorgen voor misselijkheid, braken en stoornissen van de menstruatiecyclus.

Indien je naar aanleiding van een bijwerking naar de dokter gaat, neem altijd de bijsluiter van microgynon mee. De dokter kan zo makkelijker en zorgvuldiger een diagnose stellen.
© 2011 - 2019 Leveen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Soorten anticonceptiepillenEr zijn meerdere soorten anticonceptiepillen op de markt verkrijgbaar. Indien je besluit gebruik te maken van anticoncep…
Microgynon 30, AnticonceptiepilMicrogynon 30, AnticonceptiepilMicrogynon 30 is een lichte anticonceptiepil die wordt gebruikt om zwangerschap te voorkomen. Deze wordt niet gebruikt o…
Anticonceptiepil top 10Anticonceptiepil top 10De anticonceptie pil staat bovenaan het lijstje met meest gebruikte anticonceptie middelen. Er zijn diverse anticoncepti…
Wat is levonorgestrel?Wat is levonorgestrel?Levonorgestrel is een veelgebruikte stof met betrekking tot anticonceptie. Maar wat is het eigenlijk voor stof en waar z…
Bijwerkingen van de pil YasminBijwerkingen van de pil YasminYasmin is een anticonceptiepil die al een tijd meegaat en door een hoop vrouwen dagelijks genomen wordt. Indien je overw…

Reageer op het artikel "Bijwerkingen van de pil Microgynon 30"

Reacties

Kieks, 23-07-2014 11:24 #4
Ik slik de pil al 5 jaar en heb momenteel een week lang al last van een drukkend gevoel in mijn linkerborst, mijn huisarts zei dat het aan de pil kan liggen, maar dit vind ik sterk, omdat ik de pil al zo lang slik. Kan het zijn dat de bijwerkingen opeens verschijnen als je al zo lang dezelfde pil slikt?

A. Meeuwsen, 11-06-2013 09:20 #3
Kreeg mycrogynon voorgeschreven tegen hormonale migraine, dat was tenminste de bedoeling maar die is alleen maar erger geworden. Bijna elke dag een aanval en er veel zieker van dan voorheen. Ook veel benauwdheid, hartkloppingen en vraag me af of dat ook met deze pil samenhangt. Ik moest het even volhouden van de arts want de bijwerkingen zouden minder worden maar na drie maanden ellende vind ik het welletjes.

S. Toonen, 21-05-2013 13:07 #2
Slik mycrogynon 30 nog steeds (i.v.m. erge hoofdpijnklachten bij het niet slikken hiervan), ben 63 jaar. is de kans op borstkanker erg groot (vertelde mijn apotheker).

Deborah, 04-09-2012 14:40 #1
Sinds dat ik microgynon gebruik heb ik gevoelige tepels maar dat staat er niet in!

Infoteur: Leveen
Laatste update: 06-11-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!