InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Waarom snurken zwangere vrouwen? Oorzaak en gevolg!

Waarom snurken zwangere vrouwen? Oorzaak en gevolg!

Waarom snurken zwangere vrouwen? Oorzaak en gevolg! Zwangerschap en snurken, het klinkt gek maar het is een feit. Heel wat vrouwen die zwanger zijn beginnen plots te snurken terwijl ze dat voorheen nooit gedaan hebben. Vaak kan dit leiden tot wrijvingen met de partner. Maar opgelet, dat is niet het grootste probleem. Wanneer een vrouw plots begint te snurken tijdens haar zwangerschap kan dat ook andere gevolgen hebben; namelijk gezondheidsproblemen. Ontdek de oorzaak en gevolgen van snurken tijdens een zwangerschap!

Inhoud

Snurken vrouwen tijdens hun zwangerschap?

Het is geen fabeltje maar berust op verschillende wetenschappelijke onderzoeken. Onder andere Schotse en Amerikaanse onderzoekers onderzochten dit fenomeen en kwamen tot de simpele vaststelling dat zwangere vrouwen gewoon vaker snurken dan niet zwangere vrouwen. De onderzoeken stelden vast dat 25 tot 40% van de vrouwen onderhevig zijn aan dit fenomeen. Daarnaast werd ook vastgesteld dat bijna 15% van de zwangere vrouwen last had van tijdelijke slaapapneu, een fenomeen waarbij de ademhaling soms even stopt.

Waarom snurken zwangere vrouwen?

De oorzaak van het snurken is eigenlijk best simpel en hoeft niet ver gezocht te worden. Doordat de vrouw tijdens haar zwangerschap onderhevig is aan een enorme gewichtstoename en doordat de buikholte uitzet, krimpen de boven luchtwegen waardoor men ademt. Hierdoor ontstaat eveneens het fenomeen van het snurken als de slaapapneu. Hoewel iedere vrouw een gewichtstoename kent tijdens haar zwangerschap zullen deze fenomenen echter het vaakst zichtbaar zijn bij vrouwen die ook al voor hun zwangerschap zwaarlijvig waren en een te hoge BMI hadden.

Welke vrouwen lopen het meeste risico?

Niet alle vrouwen hebben evenveel kans om plots te kampen hebben met dit probleem. Er zijn een aantal factoren die mee bepalen of een vrouw meer risico heeft om te snurken tijdens haar zwangerschap. Deze zijn:

Wat zijn de gevolgen van plots snurken en slaapapneu?

Hoewel dat snurken en de slaapapneu maar onschuldig lijken, kunnen ze toch drastische gevolgen hebben voor zowel de moeder als het kind. Hoe erger dit fenomeen wordt, hoe hoger de bloeddruk van de zwangere vrouw zal worden. In uiterste gevallen kan dit zelfs lijden tot epileptische aanvallen. In dat geval zal men proberen het fenomeen door medicatie onder controle te houden of zelfs het kind vroegtijdig te laten geboren worden. Het kind vroeger geboren laten worden is echter ook niet zonder risico, het kind kan ernstige afwijkingen vertonen of zelfs overlijden.

Risico op snurken verminderen of vermijden

Wie zorgt dat zij uit de risicogroep blijft, die eerder al aangehaald werd, heeft op zich erg weinig kans om te maken te krijgen met dit probleem. Wie gezond eet en amper alcohol gebruikt voor de zwangerschap heeft sowieso al minder kans op aandoeningen. Wie er dan toch plots mee te maken krijgt kan best proberen om te slapen op de zij in plaats van op de rug of buik. Indien het probleem erger wordt of zich blijft voordoen dient er natuurlijk een dokter gecontacteerd te worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.goedgevoel.be/gg/nl/437/Zwangerschapsvergiftiging/article/detail/1509543/2012/10/01/Zwangere-vrouwen-die-snurken-opgelet.dhtml
  • http://www.e-gezondheid.be/waarom-snurken-zwangere-vrouwen

Reageer op het artikel "Waarom snurken zwangere vrouwen? Oorzaak en gevolg!"

Infoteur: Harrys
Laatste update: 15-02-2013
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!