InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Snurken, een hinderlijke kwaal voor de omgeving

Snurken, een hinderlijke kwaal voor de omgeving

Snurken, een hinderlijke kwaal voor de omgeving Iedereen kent wel iemand die snurkt tijdens zijn slaap. Soms komt het alleen voor tijdens bv. verkoudheid, maar er zijn partners die iedere nacht last hebben van het luide snurkgeluid van hun partner. Snurken is onschuldig, behalve als het samenhangt met slaapapneu ( het stokken van de adem tijdens de slaap). Er zijn een aantal oorzaken van snurken, waar de snurker zelf wat aan kan doen. Soms liggen er echter lichamelijke oorzaken aan ten grondslag.

Wat is snurken eigenlijk?

Als je ademhaalt, stroomt de lucht via de neusholte, de keelholte en de luchtpijp richting de longen. Als er ergens op deze weg een vernauwing] zit, ontstaat het snurken. Soms is het een te nauwe neusholte, maar meestal ligt het probleem bij een vernauwing achter de huig of in de keelholte achter de tong. Bij het uitademen raakt het zachte gehemelte in trilling, wat het begin is van het snurkgeluid.

Bij wie komt snurken voor?

Snurken komt op iedere leeftijd voor. Van de kinderen snurkt er ongeveer één op de tien, op volwassen leeftijd snurkt één op de vijf mannen en één op de tien vrouwen. Het snurken neemt toe met de leeftijd, het geluid van het snurken wordt dan meestal ook harder. Snurken begint bij de meeste mensen tussen het 20ste en 30ste levensjaar. In sommige families komt snurken veel voor. In deze gevallen is het vaak een erfelijke kwaal, doordat iedereen een nauwe keelholte heeft.

Oorzaken snurken kunnen zijn;

  • Slapen op de rug
  • Overgewicht
  • Leeftijd ( ouder worden)
  • Alcohol gebruik
  • Slaap- en/of kalmeringsmiddelen gebruik
  • Veel eten voor het slapen
  • Veelvuldige irritatie van de keel door roken of door brandend maagzuur
  • Vergrote keel- en of neusamandel bij kinderen
  • Neuspoliepen
  • Scheefstand neustussenschot
  • Verkoudheid of allergie

Wat kun je zelf doen om snurken te voorkomen?

  • Zorg voor een goed lichaamsgewicht
  • Rook niet
  • Drink vlak voor het slapen geen alcohol ( 2 uur voor het slapen)
  • Eet niet vlak voor het slapen gaan

Wat kan een KNO arts doen?

Als het snurken komt door neuspoliepen, scheefstand van het neustussenschot of vergrote keelamandelen, dan kan hier door de KNO arts wat aan gedaan worden. Ook een uvulopalatopharyngoplastiek (UPPP) kan plaatsvinden, waarbij een stukje van het zachte gehemelte verwijderd wordt.

Slaapapneu

Sommige mensen hebben een erg nauwe keelholte, waardoor de luchtweg af en toe helemaal gesloten wordt. Als de tijd tussen twee ademhalingen langer dan 10 seconden duurt, en het komt meer dan tien keer per uur voor, dan is er sprake van apneu. Er zijn mensen waarbij zon pauze wel langer dan 30 seconden kan duren. De hersenen geven een signaal af, waardoor je lichter gaat slapen of wakker wordt. Hierdoor krijgen de mensen erg weinig diepe slaap, waardoor vermoeidheid overdag zal optreden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • KNO.nl
  • Winkler Prins medisch handboek

Reageer op het artikel "Snurken, een hinderlijke kwaal voor de omgeving"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 29-05-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!