InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wat te doen tegen snurken?

Wat te doen tegen snurken?

Wat te doen tegen snurken? Is je partner ook weer aan het snurken s'nachts? Veel mensen op middelbare leeftijd snurken wel eens en wordt alleen maar erger hoe ouder men wordt. Gelukkig zijn er remedies die voorkomen dat iemand gaat snurken s'nachts en dat de partner een welverdiende nachtrust kan verkrijgen.

Snurken

Snurken is het geluid van het zachte gehemelte dat in trilling komt als het zich ontspant tijdens de slaap. Hoewel snurken op zich geen kwaad kan, is het storend voor de snurker en voor iedereen met wie hij bed of kamer deelt. Snurken wordt bevorderd door omstandigheden die zwelling in neus of keel veroorzaken, zoals hooikoorts, verkoudheid en infecties van keel of voorhoofdsholten, of door door een combinatie van levenstijlfactoren zoals alcoholgebruik, overgewicht en roken. Meer mannen dan vrouwen snurken en de neiging om te snurken neemt toe vanaf de middelbare leeftijd. Bij kinderen zijn vergrote amandelen vaak de oorzaak.

Ga eerst naar de dokter

Maak een afspraak met je huisarts als jezelf of je partner naast snurken de volgende symptomen opmerkt: Tijdens de slaap stopt de ademhaling geregeld 10 seconden of meer. (Je wordt soms ineens wakker als je ter compensatie diep ademhaalt.)

Wat je zelf kan doen

Snurken is vervelend maar kan bovendien relaties verstoren. De volgende maatregelen kunnen de nachtrust verbeteren:
  • Snurken komt vaker voor als men op de rug ligt. Probeer op je zij te slapen door een kussen in de rug te leggen of een tennisbal in de rug van je pyjama te naaien.
  • Door afvallen verdwijnen vetlagen achterin neus en mond en kan het snurken minder worden of ophouden.
  • Drink minder alcohol en drink geen alcohol in de 4 tot 5 uur voor je naar bed gaat.
  • Stop met roken, tabaksrook irriteert de slijmvliezen van neus en keel.
  • Gebruik geen slaappillen of kalmerende antihistaminen want die ontspannen het zachte gehemelte.
  • Gebruik zelfzorgmiddelen tegen een verstopte neus.
  • Een kleefstrip die de neusholten openhoudt kan helpen.
  • Als je niet kan slapen door het gesnurk van je partner, probeer dan zachtjes te schudden of te roepen zodat hij of zij van houding verandert maar niet wakker wordt.

Het gebruik van een neusstrip

Een remedie tegen snurken is een kleefstrip over de neus om het ademen te vergemakkelijken. Voor het naar bed gaan plakt men de strip over het zachte deel van de neus. De strip bevat stroken plastic die krimpen en de zijkanten van de neus optrekken waardoor de luchtstroom tijdens het slapen in stand wordt gehouden. De strip moet worden aangebracht op het zachte deel van de neus, vlak boven de neusgaten.

Medische hulp

Ga alsnog naar een dokter als:
Het snurken niet ophoudt door de genoemde maatregelen en de slaap van een van beide partners verstoord wordt.
Je overdag moe en prikkelbaar voelt.
Gerelateerde artikelen
Snurken, slapeloze nachtenSnurken. Voor velen erg irritant. Vooral als je naast iemand ligt die snurkt. Het maakt een irritant geluid, en je partn…
Hoe kom ik van het snurken af?Veel mensen in Nederland en daar buiten hebben last van een snurkende partner of snurken zelf. Er zijn al dingen uitgepr…
Snurken: Hoe komt het en wat doe je eraan?Snurken is vervelend. Voor jou maar ook zeker voor je omgeving. Snurken zorgt ervoor dat je zelf niet goed slaapt en kan…
Slaapproblemen door snurken: oorzaken, behandeling & tipsSlaapproblemen door snurken: oorzaken, behandeling & tipsSnurken is een aandoening die vooral veroorzaakt wordt door een bemoeilijkte ademhaling. Snurken kan zo luidruchtig zijn…
Snurken, een hinderlijke kwaal voor de omgevingSnurken, een hinderlijke kwaal voor de omgevingIedereen kent wel iemand die snurkt tijdens zijn slaap. Soms komt het alleen voor tijdens bv. verkoudheid, maar er zijn…

Reageer op het artikel "Wat te doen tegen snurken?"

Infoteur: Krisdeprest
Laatste update: 15-11-2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!