InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Slaapproblemen door snurken: oorzaken, behandeling & tips

Slaapproblemen door snurken: oorzaken, behandeling & tips

Slaapproblemen door snurken: oorzaken, behandeling & tips Snurken is een aandoening die vooral veroorzaakt wordt door een bemoeilijkte ademhaling. Snurken kan zo luidruchtig zijn dat je partner er wakker van wordt en slaapproblemen krijgt. Slaapproblemen kunnen dan weer leiden tot gezondheidsproblemen, en uiteindelijk kunnen er zelfs relatiemoeilijkheden ontstaan: snurken is dus een fenomeen dat niet mag onderschat worden. Er zijn meerdere remedies tegen snurken, zoals het aanbrengen van neusstrips en het gebruik van anti-snurk sprays. Sommige anti-snurksprays werken in op het keelweefsel en vergemakkelijken op die manier de ademhaling. Wat zijn de belangrijkste oorzaken van snurken en welke tips kunnen helpen bij de behandeling ervan?

Snurken en slaapproblemen

Slaapproblemen kunnen door verschillende dingen veroorzaakt worden, waaronder snurken. Als je partner nogal luidruchtig snurkt, kan dit je slaap ernstig verstoren. Het kan zelfs zo erg worden dat je te maken krijgt met een slaaptekort. Een chronisch slaaptekort kan dan weer leiden tot gezondheidsproblemen en aandoeningen als stress en depressie. Sommige partners lossen het probleem op door niet meer in hetzelfde bed te gaan slapen. Als je uit je slaap gerukt wordt door het gesnurk van je partner, kan je gefrustreerd en geïrriteerd geraken en bij sommige mensen zet dit probleem dan ook een druk op hun relatie.

Oorzaken snurken

Moeilijke ademhaling

Snurken ontstaat vaak doordat de ademhaling moeilijk verloopt. Dit kan verschillende oorzaken hebben zoals:
  • neusproblemen
  • sinusaandoeningen
  • verstopte luchtwegen

Ontspanning spieren

Voorts kan ook het gebruik van bepaalde middelen leiden tot een verzwakking van de spieren en daardoor snurken veroorzaken, denk maar aan het gebruik van:
  • alcohol
  • koffie
  • slaapmiddelen
  • kalmeermiddelen

Slapen op je rug

Bovendien kan snurken ontstaan wanneer je op je rug slaapt: in dat geval gaan je keelspieren ontspannen en worden de luchtwegen geblokkeerd. De ademhaling zal moeilijker verlopen, waardoor je gaat snurken.

Tips tegen snurken

Het is niet altijd makkelijk uit te zoeken wat de oorzaak is van iemands gesnurk. Daarom is het goed om te kijken welke oplossingen effectief zijn en het snurken kunnen verminderen. Er zijn meerdere remedies tegen snurken die het uitproberen waard zijn.

Slaap op je zij

Op je zij slapen is beter om snurken te vermijden dan op je rug te slapen. Als je op je rug slaapt, dan zijn je keelspieren meer ontspannen en is de kans op snurken groter.

Vermijd alcohol en koffie

Alcohol en koffie zorgen voor een verzwakking van de spieren en kunnen snurken in de hand werken. Hetzelfde geldt voor slaapmiddelen en kalmeermiddelen. Probeer alcohol en koffie dan ook te vermijden minstens twee à drie uur vóórdat je slapen gaat.

Behandeling snurken

Neusstrips

In sommige sporten worden neusstrips gebruikt om de neusgaten wijder te maken en de ademhaling te bevorderen, zodat de sportieve prestaties verbeterd kunnen worden. Ook snurkers kunnen neusstrips gebruiken zodat ze beter kunnen ademen en de kans op snurken verkleind wordt.

Anti-snurk keelspray

Er zijn verschillende anti-snurk sprays op de markt die het ademen zouden moeten vergemakkelijken. Hierdoor zou de kans op snurken verkleind moeten worden. Een voorbeeld van een anti-snurk spray is Silence. Silence is een antisnurkmiddel dat inwerkt op het keelweefsel waardoor het ademen van de snurker verbetert.

Anti-snurkbeugel

Een andere optie om snurken tegen te gaan is het dragen van een anti-snurkbeugel. Deze beugel is in feite een prothese die om het gebit wordt aangebracht en de onderkaak iets naar voren duwt. Hierdoor verloopt de ademhaling beter en ga je minder snurken. Je kan een anti-snurkbeugel op maat laten maken maar sommige beugels passen zich automatisch aan aan de vorm van je tanden. Een voorbeeld hiervan is de Mr. Anti-Snurk snurkbeugel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Snurken wat kun je er tegen doenSnurken wat kun je er tegen doenNaar iemand luisteren die ligt te snurken kan leuk zijn, maar ook erg irritant. Maar als je samenleeft met iemand die sn…
Snurken tegengaan met behulp van een pinkringSnurken tegengaan met behulp van een pinkringEr bestaan diverse remedies tegen snurken. Zo kun je bijvoorbeeld slapen met een speciaal daarvoor gemaakte beugel of ge…
Waarom snurkt een mens en hoe kom je van het snurken af?Waarom snurkt een mens en hoe kom je van het snurken af?Snurken is een vibratie die zorgt voor een geluid, welke wordt geproduceerd vanwege een soort blokkade bij het ademhalen…
Snurken: Hoe komt het en wat doe je eraan?Snurken is vervelend. Voor jou maar ook zeker voor je omgeving. Snurken zorgt ervoor dat je zelf niet goed slaapt en kan…
Snurken kan heel lastig zijnSnurken kan heel lastig zijnSnurken is lastig, maar snurken is ook goed behandelbaar. Wat kunt u tegen snurken doen? Zowel mannen als vrouwen snurke…
Bronnen en referenties
  • http://www.slaapinfo.nl/snurken/8-tips-tegen-snurken-2-tips-voor-partners/
  • https://www.gezondheidsplein.nl/dossiers/wat-te-doen-tegen-snurken/snurken-verhelpen/middel-tegen-snurken-van-anti-snurk-spray-tot-snurkbeugel/item115149 (bronnen geraadpleegd op 24/05/2016).

Reageer op het artikel "Slaapproblemen door snurken: oorzaken, behandeling & tips"

Reactie

Melissa, 28-01-2014 16:10 #1
Hoi

Ik lig altijd op me rug alleen dan snurk ik ook.
Wat kan ik daar aan doen?

Gr melissa Reactie infoteur, 29-01-2014
Hoi Melissa,

Als je op je rug slaapt, dan zullen je keelspieren meer ontspannen zodat je de kans vergroot op snurken. Snurken komt minder vaak voor als je op je zij ligt. Indien je dit kan is het dus aangeraden om op je zij te slapen om niet te snurken.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 24-04-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Slaapstoornissen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!