InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Te langzame hartslag: bradycardie symptomen en behandeling

Te langzame hartslag: bradycardie symptomen en behandeling

Te langzame hartslag: bradycardie symptomen en behandeling Wat is een te langzame hartslag, trage hartslag ofwel bradycardie? Bradycardie is de medische term voor een abnormaal trage hartslag van minder dan 60 slagen per minuut. Een normale hartslag ligt in rust tussen de 60 en 100 slagen per minuut. Bradycardie kan leiden tot duizeligheid, algehele zwakte, gebrek aan energie of flauwvallen. De meeste personen met bradycardie vertonen echter geen symptomen. Hoe bradycardie wordt behandeld is afhankelijk van wat de oorzaak is en van wat de symptomen zijn. Op zich hoeft een lage pols niet verontrustend te zijn. Gezonde jongvolwassen mensen en sporters hebben vaak een lage hartslag. Jongvolwassen mannen kunnen een hartslag in rust hebben van rond 49-55.

Te langzame hartslag

Wat is bradycardie?

Bradycardie is een abnormaal trage hartslag van minder dan 60 slagen per minuut. Brady is Grieks voor 'traag' en cardie verwijst naar het hart. Een normale hartslag ligt in rust tussen de 60 en 100 slagen per minuut.

Een trage hartslag is soms normaal. Gezonde jonge volwassenen en sporters hebben vaak een hartslag van minder dan 60 slagen per minuut. Bij goed getrainde sporters wordt vaak een trage hartslag waargenomen; het zogenaamde 'sportershart'. Door de regelmatige lichaamsbeweging is bij deze mensen het hart beter in staat om efficiënt bloed rond te pompen, waardoor er minder contracties nodig zijn.

Bradycardie is een hartritmestoornis. Bradycardie kan het gevolg zijn van een hartziekte of hartaandoening, maar het kan ook ontstaan zonder aanwijsbare oorzaak. Bij ernstige vormen van bradycardie, klopt het hart zo langzaam, dat er niet genoeg zuurstofrijk bloed naar alle cellen van het lichaam wordt gepompt. Dit kan levensbedreigend zijn.

Meten van de hartslag via de pols

Normaliter bedraagt de polsfrequentie tussen 60 en 80 slagen per minuut. De polsfrequentie kan je als volgt berekenen. Leg om te beginnen je wijsvinger en middelvinger aan de onderkant van de pols van de persoon van wie je de hartslag wilt meten, aan de kant van de duim. Druk daarna een klein beetje tot je de polsslag voelt. Iedere keer als je de polsslag waarneemt, heeft het hart ook één keer geslagen. Door de polsslag te meten weet je dan ook hoe snel de hartslag is. Tel het aantal slagen gedurende 15 seconden en vermenigvuldig dit getal met 4. De uitkomst hiervan is het aantal slagen per minuut. Bij een te lage polsfrequentie wordt gesproken van een vertraagde polsfrequentie of 'bradycardie'. Bij een te hoge polsfrequentie wordt gesproken van een 'tachycardie' (tachy is Grieks voor 'snel'). Op zich hoeft een lage pols niet verontrustend te zijn. Sommige mensen hebben van nature een trage hartslag en bij sporters in rust kun je dat verschijnsel ook waarnemen. Bij goed getrainde sporters komt het hart pas echt op gang als er een sportprestatie geleverd moet worden. Een normale hartslag ligt in rust tussen de 60 en 100 slagen per minuut. Bij topsporters ligt die frequentie daarentegen op 30 tot 40 slagen per minuut.

Oorzaken bradycardie

De belangrijkste oorzaken van bradycardie zijn:
  • Bepaalde hartziekten en hartaandoeningen, zoals een ontsteking van de binnenkant van het hart (endocarditis) of een ontsteking van de hartspier (myocarditis);
  • Een hoge bloeddruk (hypertensie);
  • Sommige geneesmiddelen voor de behandeling van hartproblemen of hoge bloeddruk;
  • Het natuurlijke verouderingsproces waardoor er bepaalde veranderingen in het hart optreden;
  • Littekenweefsel na een hartinfarct, myocardinfarct of cardioinfarct, in de volksmond 'hartaanval' genoemd;
  • Sinusknoopdisfunctie: een verstoorde functie van het prikkelcentrum in het hart;
  • De natuurlijke pacemaker van het hart functioneert niet naar behoren;
  • Een hartblok of atrioventriculair blok, een storing in de prikkelgeleiding van het hart;
  • Bradycardia kan ook voorkomen bij bepaalde medische aandoeningen die niet gerelateerd zijn aan het hart, zoals een abnormaal laag niveau van schildklierhormoon (een traag werkende schildklier, ofwel hypothyreoïdie).
  • Auto-immuunaandoeningen zoals reumatische koorts of systemische lupus erythematosus (SLE);
  • Een elektrolytenonbalans zoals een verhoogd kaliumgehalte in het bloed (hyperkaliëmie)
  • Hemochromatose (ophoping van ijzer in organen);
  • Herhaalde onderbreking van de ademhaling tijdens de slaap (obstructieve slaapapneu);
  • Het gebruik van medicijnen (medicatie voor hartritmestoornissen, een verhoogde bloeddruk of psychosen);
  • Het gebruik van drugs.

Risicofactoren

Een belangrijke risicofactor voor bradycardie is de leeftijd. Hartproblemen, die vaak worden geassocieerd met bradycardie, komen vaker voor bij ouderen. Bradycardie wordt voorts vaak geassocieerd met schade aan hartweefsel als gevolg van een hartziekte. Daarom kunnen factoren die het risico op hart- en vaatziekten verhogen ook het risico op bradycardie verhogen. Het gaat hierbij om de volgende factoren:
  • Hoge bloeddruk;
  • Roken;
  • Zwaar alcoholgebruik;
  • Het gebruik van recreatieve drugs; en
  • Aanhoudende stress of angst.

Extreme vermoeidheid / Bron: Istock.com/BartekSzewczykExtreme vermoeidheid / Bron: Istock.com/BartekSzewczyk

Symptomen te langzame hartslag / bradycardie

De meeste personen met bradycardie vertonen geen symptomen. Een zeer trage hartslag kan bij sommige mensen leiden tot onder meer de volgende klachten en verschijnselen:

De verschijnselen worden veroorzaakt door een verminderde circulatie van zuurstofrijk bloed in het lichaam, waaronder de hersenen. Als bradycardie wordt veroorzaakt door een medische aandoening, zal dit gepaard gaan met bijkomende symptomen die specifiek zijn voor deze ziekte.

Complicaties

Onschuldige vormen van brachycardie geven geen complicaties. Complicaties van onbehandelde bradycardie variëren en zijn afhankelijk van hoe traag de hartslag is, de locatie in het hart waar het probleem zich voordoet en wat voor schade er aanwezig is in het hartweefsel. Als bradycardie ernstig genoeg is dat het klachten veroorzaakt, kunnen mogelijk de volgende complicaties optreden:
  • Frequent flauwvallen
  • Onvermogen van het hart om voldoende bloed rond te pompen (hartfalen);
  • Een plotselinge hartstilstand of plotselinge dood.

Diagnose bradycardie

De arts kan bradycardie vaststellen aan de hand van een lichamelijk onderzoek, het afnemen van een anamnese, en door het verrichten van een elektrocardiogram (ECG). Een ECG wordt gemaakt om een beter beeld te krijgen van de hartactiviteit. Allerlei afwijkingen, hartritmestoornissen en zuurstofgebrek van de hartspier kunnen hiermee worden opgespoord. Het onderzoek is pijnloos en duurt slechts enkele minuten. Afhankelijk van de vermoedelijke oorzaak van de bradycardie, worden aanvullende diagnostische tests uitgevoerd.

Behandeling bradycardie

Hoe bradycardie wordt behandeld is afhankelijk van wat de oorzaak is en van wat de symptomen zijn. Bij iemand die geen klachten heeft, kan behandeling vaak achterwege blijven. Als iemand wel last heeft van symptomen, kan de arts medicatie voorschrijven die de hartslag verhoogt.

Onderliggende aandoening behandelen

Als er sprake is van een onderliggende aandoening, zoals hypothyreoïdie of obstructieve slaapapneu, dan zal de behandeling zich daarop richten. Soms is verandering van medicijnen nodig. Een aantal medicijnen kan bradycardie veroorzaken. De behandeld arts zal controleren welke medicijnen je neemt en hij kan een alternatieve behandeling aanbevelen. Het veranderen van medicijn of het verlagen van de dosering kan het probleem van een trage hartslag corrigeren. Soms krijgt de patiënt een pacemaker, een apparaat om het menselijk hart te ondersteunen.

Wat kan iemand zelf doen bij bradycardie?

Bradycardie is vaak het gevolg van een hartaandoening. Door stappen te nemen om de gezondheid van het hart te verbeteren, zal meestal de algehele gezondheid verbeteren. De beste stappen die genomen kunnen worden zijn:
  • neem maatregelen om de cholesterol en bloeddruk te verbeteren;
  • neem een vet- en zoutarm dieet;
  • neem dagelijks minimaal een half uur lichaamsbeweging;
  • stop met roken;
  • beperk het alcoholgebruik;
  • gebruik geen drugs;
  • neem medicijnen zoals voorgeschreven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Langzame hartslag: bradycardieLangzame hartslag: bradycardieEen langzame of trage hartslag wordt bradycardie genoemd. Een sporthart is een natuurlijke vorm van bradycardie, maar me…
Wat is een hartritmestoornis?Wat is een hartritmestoornis?Het hart is één van de belangrijkste organen van het lichaam. Daar kan natuurlijk het een en ander mis mee gaan. Soms sl…
Hartritmestoornissen  bradycardie (trage hartslag)Hartritmestoornissen bradycardie (trage hartslag)Bradycardie is een ritmestoornis. Het hart klopt dan zeer traag. Dat kan allerlei oorzaken hebben. Bij een reguliere car…
Lage hartslag, gevaarlijk?Lage hartslag, gevaarlijk?Een trage hartslag wordt bradycardie genoemd. Niet altijd wordt een te trage hartslag opgemerkt. De symptomen zoals kort…
Hartslag bij kinderenHartslag bij kinderenWaarom klopt het hart van een kind zo veel sneller als dat van een volwassene? Hoe meet je bij een kind de gemiddelde ha…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Animatedheaven / Pixabay
  • Everdingen, Jannes J.E. van, (hoofdredactie): Het medisch handboek; Kosmos-Z&K Uitgevers, Utrecht/Antwerpen, vijfde volledig herziene druk 2006.
  • Ford, D.H., J.P. Schadé, J. Tomson: Het grote medische handboek; Rebo Productions, Lisse, 2009.
  • Heycop ten Ham, C. van, H.J.C. Hendriks, J.H. in de Bosch, J.H.M. Schormans, J.W. van der Krans (redactie): Basisboek Pathologie, ThiemeMeulenhoff, Utrecht/Zutphen, eerste druk, tweede oplage, 2000.
  • Mayo Clinic. Bradycardia: risk factors. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/bradycardia/basics/risk-factors/con-20028373 (ingezien op 11-10-2016)
  • Mayo Clinic. Bradycardia: complications. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/bradycardia/basics/complications/con-20028373 (ingezien op 11-10-2016)
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/BartekSzewczyk

Reageer op het artikel "Te langzame hartslag: bradycardie symptomen en behandeling"

Reacties

Netty van Holten, 12-09-2016 21:36 #6
Wat kan er gedaan worden tegen de klachten van duizeligheid en lage polsslag: 56/58 tensie 125/80? Betreft mijn echtgenoot van bijna 68 jr. Hoor graag en groetjes Netty. Reactie infoteur, 11-10-2016
Het is allereerst van belang dat de huisarts een goede diagnose stelt. Pas dan weet je wat er moet gebeuren om de klachten tegen te gaan.

Vandenbogaerde Philippe, 20-04-2016 12:46 #5
Al zo een 5 weken ben ik vermoeid en duizelig, sommige dagen in het geheel niets en de meeste wel, mijn hartslag in rust is doorgaans rond de 64. Al verschillende onderzoeken gehad, bloedafname en uitslag prima, ook met de kristallen prima, en de werking in hoofd ook ok, wat is er aan de hand met me?

Gorter, 12-03-2014 19:16 #4
Zit zojuist op de bank met de iphone app om hartslag te meten. Mijn hartslag was 45 slagen per minuut. Nogal laag.
Laatst lag ik in bad en het was 95 slagen per minuut en ging niet omlaag. Waarschijnlijk door de wielreninspanning die ik kort daarvoor geleverd had ik combinatie met het nogal warme bad. Het lichaam moet gekoeld worden dus hartslag omhoog.
De 45 zou kunnen door supercomperseren omdat ik nu 3 dagen niet getraind heb. Op het dieet let ik niet echt. Zou beter kunnen. Ik ben in de 30. Wat is de oorzaak van de zeer lage hartslag? Zo laag heb ik in 2 jaar niet eerder gemeten. Wel eens 55 slagen per minuut.
Ik ging meten omdat ik hartkloppingen had.

Hm Langhout, 13-11-2013 13:37 #3
Ik heb een lage hartslag zodra ik ga zitten van ongeveer 40 en hartritme stoornis en een lage bloeddruk. Ik heb een dag met een kastje gelopen en ben bij de cardioloog geweest deze heeft het advies gegeven om maar regelmatig een zakje drop leeg te eten, ik voelde me niet erg serieus genomen. Maar het gevoel dat ik flauw ga vallen komt steeds vaker zelfs in de nacht, en daarbij krijg ik het gevoel dat er niet genoeg bloed in mijn hoofd komt.
Nu zou ik erg graag willen weten of er geen beschadiging plaats vindt in het hoofd, omdat ze steeds vaker en heftiger en dieper worden. Ik 75 jaar nog actief maar wordt er erg moe van.
Heel graag uw mening, bij voorbaat dank

Dehaesl (infoteur), 13-06-2013 15:32 #2
Ik ben 78 jaar en speel nog tennis. In rust heb ik een hartslag van 54. Is dat een normale hartslag?

A. van Denberg, 09-06-2013 15:57 #1
Ik heb in rust een hartsag van tussen 31 en 40 voel me niet zo prettig, maar toch heb ik een bloeddruk 80-165.in uw schrijven kan ik geen goed antwoor op vinden.
als ik aan het werk ben, voel ik mij het beste bij, dan is mij hartslag tussen 50 en 6o
en bloed druk 88 140,ik vind deze verschillen erg groot.
Ik ben onder behandeling van een cardioloog, en hij stel voor, om een pacemaker te plaatsen.
Bedank voor het willen lezen van mijn probleem, graag uw mening.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 25-08-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hart en hartaandoeningen
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!