InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Lage hartslag, gevaarlijk?

Lage hartslag, gevaarlijk?

Lage hartslag, gevaarlijk? Een trage hartslag wordt bradycardie genoemd. Niet altijd wordt een te trage hartslag opgemerkt. De symptomen zoals kortademigheid, vermoeidheid en pijn op de borst ontstaan vaak geleidelijk aan. Vooral bij ouderen komt een langzame hartslag vaker voor. Maar ook oorzaken als littekenweefsel of een ernstig kaliumtekort kunnen dit veroorzaken. De vraag is of dit ernstig is. Het antwoord luidt: niet altijd. Bij bepaalde klachten is het we raadzaam langs een arts te gaan. Deze zal bepalen of behandeling noodzakelijk is. Wanneer het hartritme onder de 30 slagen per minuut uitkomt, zal behandeling in ieder geval gestart worden.

Wat is een lage hartslag?

Een lage hartslag (bradycardie) is een hartslag of hartritme die lager is dan gewoonlijk. Net bij iedereen is de hartslag gelijk. Dit hangt onder meer af van de leeftijd en conditie van de persoon. Bij een volwassen persoon bedraagt de normale hartslag 60 tot 100 slagen per minuut. Een pasgeboren baby heeft in rust 130 slagen per minuut. Kinderen komen op 80 tot 100 sagen per minuut uit. Bij volwassenen bedraagt dit 60 tot 70 maal per minuut.

Bij lichamelijke inspanning verhoogt de hartslag zich tot 120 tot 180 slagen per minuut. Dit is een normale reactie van het lichaam: op deze manier kan er meer zuurstof naar de spieren worden afgegeven. Sommige mensen hebben zowel in rust als bij inspanning een lagere hartslag dan normaal. Dit komt voor bij mensen die veel sporten. Het hart is een spier die door veelvuldig sporten getraind wordt en leert om effectiever te werken. Dit noemen we ook wel een sporthart.

Prikkelgeleidingsysteem

De hartslag wordt aangestuurd door middel van een prikkelgeleidingsysteem. In de hartspier bevinden zich cellen die elkaar een elektrische prikkel doorgeven. Deze prikkel bepaalt het hartritme en regelt dat de hartkamers iets na de hartboezems samentrekken. Het systeem bevat twee zenuwknopen, de sinusknoop en de AV-knoop. De sinusknoop regelt het hartritme.

Oorzaken

Zoals hierboven beschreven wordt een lage hartslag niet altijd door een ziekte of afwijking veroorzaakt. Een sporthart is een gezonde reactie op het hard moeten werken van het hart. Een sporthart is een vergroot hart. Vaak is de linkerhartwand verdikt en de linkerhartkamer verwijdt. In sommige gevallen kan een sporthart wel 40 procent groter zijn dan zijn oorspronkelijke omvang.

Een te lage hartslag is heel vaak het gevolg van een probleem met het geleidingssysteem. Van een te lage hartslag, ook wel bradycardie genoemd, spreken we wanneer de hartslag onder de 50 slagen per minuut uitkomt.

Een sinusaritmie (hartritmestoornis) is de meest voorkomende oorzaak van een te lage hartslag. De sinusknoop wordt ook wel de natuurlijke pacemaker genoemd. De sinusknoop (een groep zenuwcellen) brengt elektrische prikkels voort die ervoor zorgen dat het hart samentrekt. Gemiddeld worden er 60 tot 100 prikkels per minuut voort gebracht. Wanneer de sinusknoop niet meer goed functioneert worden er te weinig elektrische prikkels voort gebracht. Hierdoor vertraagt de hartslag. Vaak komt dit door veroudering, tekort aan schildklierhormonen, een ernstig tekort aan kalium, een aangeboren afwijking of de aanwezigheid van littekenweefsel.

Soms is de oorzaak te vinden in de AV-knoop. De volledige benaming is atrioventriculaire knoop. De AV-knoop geeft de prikkels vanuit de sinusknoop door aan de linker- en rechterbundel van de hartspier. Wanneer er een stoornis in de geleiding van de AV-knoop optreedt, worden de prikkels vanuit de sinusknoop niet meer goed doorgegeven of vertraagd doorgegeven. Hierdoor vertraagt de hartslag. Ook hierbij zijn oorzaken als aangeboren afwijking, littekenweefsel, hormoontekorten of een verstoring in de zout- en zuurhuishouding te vinden.

Is het gevaarlijk?

Een lage hartslag hoeft niet altijd gevaarlijk te zijn. Kijk maar naar een sporthart. Hoewel deze minder slagen per minuut heeft (soms slechts 40 slagen per minuut), werkt het hart wel effectief. Ouderen met een sporthart hebben wel een vergrote kans op een hartritmestoornis, omdat bij het ouder worden vaker littekenweefsel of een verslechterde functie van het prikkelgeleidingsysteem ontstaat. Jonge sporters met een sporthart hebben geen verhoogde kans op een hartaanval, zoals vaker wordt beweerd.

Bradycardie is niet altijd gevaarlijk. In de meeste gevallen wordt het hartritme regelmatig gecontroleerd maar is ingrijpen niet noodzakelijk. Wanneer er klachten optreden bestaan deze vaak uit vermoeidheid, duizeligheid, pijn op de borst, kortademigheid, (bijna) flauwvallen en algehele zwakheid. De symptomen ontstaan vaak geleidelijk aan. Wanneer het hartritme lager dan 30 slagen per minuut bevat kan dit gevaarlijk zijn. Hierdoor stroomt het bloed minder goed en worden weefsels en organen niet meer goed voorzien van zuurstof. Er kan sterfte van organen optreden.

Bij klachten zal de arts een hartfilmpje maken. Hierop is het hartritme en de werking van de sinusknoop en de AV-knoop te meten. Vaak worden er nog aanvullende onderzoeken verricht. In de meeste gevallen worden er medicijnen toegediend die ervoor zorgen dat de hartslag wordt verhoogd. Voor veel patiënten werkt dit voldoende. De medicijnen moeten soms levenslang gebruikt worden. In ernstiger gevallen is een pacemaker nodig. Dit bestaat uit een klein apparaatje dat de functie van het prikkelgeleidingsysteem ondersteunt. Middels elektrodes wordt de pacemaker met het hart verbonden. Gemiddeld gaat een pacemaker 5 tot 10 jaar mee. Daarna is deze aan vervanging toe. Patiënten met een pacemaker staan onder strenge controle van een hartspecialist (cardioloog).
Gerelateerde artikelen
Bradycardie: symptomen, oorzaak & behandeling trage hartslagBradycardie: symptomen, oorzaak & behandeling trage hartslagBradycardie is een langzamere hartslag dan normaal. De hartslag is minder dan 60 slagen per minuut. Een trage hartslag k…
Ritmestoornis, hartritmestoornisRitmestoornis, hartritmestoornisHartritmestoornis, ritmestoornis, hart, gevaarlijk, symptomen. Een hartritmestoornis kan weinig klachten veroorzaken en…
Langzame hartslag: bradycardieLangzame hartslag: bradycardieEen langzame of trage hartslag wordt bradycardie genoemd. Een sporthart is een natuurlijke vorm van bradycardie, maar me…
Een te snelle hartslag: tachycardieTachycardie is een hartritme waarbij het hart heel erg snel slaat. Een hartslag van 400 slagen per minuut is dan niet on…
Te langzame hartslag: bradycardie symptomen en behandelingTe langzame hartslag: bradycardie symptomen en behandelingWat is een te langzame hartslag, trage hartslag ofwel bradycardie? Bradycardie is de medische term voor een abnormaal tr…
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheidsnet.nl/hart-voor-je-hart/sporthart-problemen-door-vergroot-hart
  • https://www.hartstichting.nl/hartziekten/hartritmestoornissen

Reageer op het artikel "Lage hartslag, gevaarlijk?"

Reacties

Kim Scheepers, 07-07-2019 23:49 #20
Ik heb onlangs tijdens een epilepsie-aanval denk, een hartslag gehad van 31. Is dat iets om me zorgen te maken? Want dagelijks is mijn hartslag in de 40. Wat kan ik er aan doen? Ikzelf ben een 31 jarige meid…

Mvg

Kim

Lisanne, 16-03-2019 22:19 #19
Mijn hart sloeg zojuist 7 keer in 15 seconden (7x4=28bpm) en ik heb symptomen zoals bijna flauwvallen, duizelig, vermoeid, pijn aan gewrichten en enorm snel moe. Ik vroeg aan mijn moeder of ze bij de dokter een afspraak kon maken maar dat wilde ze niet doen. Ik ben pas 15 en ik fiets wel veel en voetbal 2 uur per week, er zit wel een hartafwijking in de familie. moet ik mijn moeder alsnog overhalen om de dokter te bellen?

Grumpy, 16-10-2018 12:29 #18
Goedendag,

Ik heb soms een hartslag van 25-30, maar er is niets aan de hand. Dus voor sommige hieronder even wat background.

Ik ben een voormalig topsporter, en heb altijd een lage hartslag gehad (in rust) tijdens het sporten kreeg ik hem echt wel naar de 190/200. Maar in rust daalde hij soms naar onder de 30, dat is soms een niet zo'n prettig gevoel, aangezien je hart dan zo hard slaat dat je er misselijk van kan worden. Ik ben meerdere malen helemaal binnenstebuiten gekeerd en de conclusie is gewoon dat ik een groot sporthart heb.

Nu ruim 5 jaar na mijn topsport carrière, een beetje het sporten weer opgepakt en ging van een rust hartslag van 50/60 nu ook weer naar 25/30 in sommige gevallen.

Even oppassen met opstaan, maar voor de rest niets aan de hand

Scholliers Louis, 17-09-2018 02:23 #17
Soms lage hartslag. 45/46 minuut. Ik ben 76 jaar oud. Normaal steeds onder 60. Grts

Olga, 12-03-2018 20:25 #16
Mijn hartslag gaat in rust naar 53… ik ben 51 en krijg dan een eng en naar gevoel wat is dat?

Bertina, 14-10-2017 16:49 #15
Ik ben een meid van 17 jaar en ben de laatste tijd erg moe, kortademig en vooral vaak last van erge duizeligheid. ik ben ook een roker en weet dat dit niet bevorderend is voor mijn conditie. vandaag heb ik mijn hartslag gemeten en bleek het op de 45 slagen pm te zitten. kan dit te maken hebben met het roker of kan het ook andere oorzaken hebben?

Willy Manders, 05-10-2017 11:17 #14
Ik heb altijd een lage hartslag. Ik heb sinds 2 oktober 2017 een pacemaker gekregen, maar mijn hartslag is nog steeds laag. Kan dat? Wat doet een pacemaker dan?

Nikki Candrawati, 13-08-2017 23:07 #13
Ik begrijp ook niet wat ik heb. Ik heb vaak een lage hartslag. Als mijn hartslag onder de 50 is dan ben ik krachteloos. Vooral tussen de 40-43. Cardioloog zei dat mijn hart gezond is. Maar ik voel me echt moe als ik dat heb.

Kurt, 16-06-2017 19:08 #12
Ik ben een man van 42, en nooit veel uithoudingssport gedaan. Mijn hartslag is in rust soms maar 46, ook lage bloeddruk en sommige dagen veel extrasystolen maar de cardioloog zegt dat mijn hart gezond is. Ik moet wel leren leven met pieken van extreme vermoeidheid.

Jer, 23-03-2017 00:36 #11
Hallo,

Ik ben op zich een gezonde jongen, naast mijn diabetes en een iets trager werkende schildklier. Nu maak ik mij de laatste tijd wel veel ongerust over de werking van mijn hart.
Wanneer ik vanuit een zittende op bukkende positie kom en daarna dus recht overeind sta, tikt mijn hart opeens heel traag. Ik voel dan een druk op mijn borst en mijn hartslag gaat dan: 'TIK 1… 2… 3… TIK 1… 2… 3… TIK,' omgerekend max 30 slagen per minuut.

Om dit te verhelpen moet ik goed kuchen, dan slaat mijn hartslag weer in het normale ritme.
Ik ben best wel bang met wat ik ervaar. Mijn vraag: Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Een afwijking van het hart? Een bepaalde stoornis?

Bij de scan bij de dokter kwam niks uit. Wel moet ik binnenkort eens bellen voor een 24-uurs kastje. Maar toch, ik zou graag willen weten in welke hoek ik moet zoeken. Ik ben dus best wel bang wanneer het gebeurt…

Yvonne Prins, 06-02-2017 08:35 #10
Hallo,
Mijn naam is Yvonne. Ik ben een vrouw van 58 en heb overgewicht. Mijn vader is overleden op 51 jarige leeftijd aan een hartafwijking. Mijn oudere zuster heeft op 50 jarige leeftijd 3 stents gekregen en wij hebben beiden medicatie tegen hoge bloeddruk en cholesterol. Je kunt dus wel zeggen dat hart- en vaatziekten in de familie zit.
Enkele jaren terug was ik vaak erg duizelig en toen ik dit melde bij de praktijk assistent bij wie ik jaarlijks op controle kom, bleek dat mijn hartslag aardig laag was. Nu is mijn hartslag altijd al rustig geweest, ongeveer 52 a 54 slagen per minuut. Toen was het ongeveer 40. Toen is mijn medicatie aangepast en ging het gelijk weer beter. Nu ben ik echter weer vaak duizelig en als ik het goed tel is mijn hartslag weer rond de 40 slagen per minuut. Nu duurt het nog 6 maand voor ik weer op controle moet komen. Kan ik hier op wachten of is het verstandig om eerder een controle te laten doen?
mvg. Yvonne

Frank, 25-12-2016 11:30 #9
Hallo,

Ik ben 47 jaar, loop 2 tot 3 keer per week hard en leef gezond. Sinds enkele maanden hou ik mijn hartslag bij adhv een garmin sporthorloge via een interne hartslagmeter bij de pols. Mijn hartslag in rust is gemiddeld 45 en de hartslag bij een grote inspanning (interval 3x 3 minuten met een tussenpozen van 2 min rust) is 150. Is dit niet laag en moet ik hiermee naar de huisarts? Wel ben ik van plan volgend jaar een SMA test te doen.

Graag uw reactie.

Met vriendelijke groeten,
Frank Rekers

Mireille, 02-11-2016 17:23 #8
Hallo,
Ik ben een vrouw van 34 met een gewicht van 64 kg bij een lengte van 170m. Ik heb al een aantal weken last van hartkloppingen (een gejaagd gevoeld op mijn borst en dan voornamelijk links). Dit gevoel is vaak aanwezig. Tevens ben ik erg moe, af en toe duizelig, veel hoofdpijn en heb het vaak koud. Ik heb zojuist mijn pols geteld en die is 51 slagen per minuut (niet in complete rust maar gewoon na lopen in huis). Moet ik met deze klachten naar de huisarts gaan?

Blondeel, 29-09-2016 15:07 #7
Ik heb een te lage hartslag, het is 54. Is dat normaal? Dank u.

Kitty van Swaal, 24-09-2016 16:56 #6
Mijn schoonmoeder is 87, ze was bij de cardioloog geweest en hij zou gezegd hebben dat ze polsslag van 24 heeft? Dit kan toch helemaal niet? Ik denk dat ze het verkeerd verstaan heeft dat het 42 is, ze is namelijk behoorlijk doof nu maak ze zich zorgen. Is dat nodig? Ze heeft pas geleden andere tabletten gehad voor hoge bloeddruk.

Erik, 24-07-2016 13:29 #5
Ik ben een man van 46. Altijd veel gesport (voetbal, wielrennen, hardlopen) en heb een lage hartslag. In rust van ongeveer 50 en als ik flink aan het sporten ben hooguit 140. Ik heb nu twee maal meegemaakt dat ik na het sporten thuis kwam en direct zeer benauwd werd. Gevoel van benauwdheid kwam uit de longen. Doodeng en dacht dat direct het ergste. Ik eet gezond. Wel zweet ik erg snel. Kan dit op een hartprobleem wijzen? Er is aantal jaar aangetoond dat er een heel klein lek zit in een hartklep maar dat was niet ernstig en zou bij veel mensen voorkomen. Zou ook geen probleem zijn werd toen gezegd. Longfunctietest gaf goed resultaat dus astma etc zal het niet zijn. Ik hoop dat u mij goed advies kan geven hierin.

R. Beutick, 23-04-2016 07:57 #4
Roel
Ik heb in rust een lage hartslag van onder de 30 slagen per minuut. Gemeten in het ziekenhuis als thuis met een hartslag meter digitaal. Ik fiets wedstrijden doe mee met de ronde van Noord-Holland. Ik fiets om de dag 80 km als training. Mijn hartslag komt niet hoger dan 135 slagen per minuut als ik een boven inspannende sprint ga doen. Al met al kan ik redelijk goed sporten maar wel met een bijzondere lage hartslag. Ik ben 68 jaar en heb nog veel inspiraties.
Wat denkt u.

Constance, 27-03-2016 17:41 #3
Ik ben 13 jaar en heb on rust een hartslag van ongeveer 56 slagen terwijl ik niet sport, ik kan niet lang rennen en als ik dat wel doe dan kan ik even bijna geen adem krijgen en dan heel erg duizelig ben, soms hrb ik ook soort pijn schoten bij mij hartborst. voor mijn leeftijd lijkt me dat erg abnormaal, is dat ook zo?

Helma, 30-01-2016 19:32 #2
Dag, ik ben een vrouw van 49 jaar en ben sinds september 2015 gestart met hardlopen. Het opbouwen valt me erg zwaar, en het lukt me ook niet zo snel als anderen. Na bijna een half jaar kan ik nog steeds geen twee kilometer hardlopen. Ik weeg 87 kilo en ben 1.93 meter lang. Nu was ik gisteren bij een overgangsconsulent en was mijn hartslag 48 slagen per minuut, bloeddruk 128/76. Ze stelde wat vragen en ik kwam er achter dat ik best vaak achter adem ben of soms moet zuchten om meer zuurstof te krijgen. Moet ik naar de huisarts? Ik zwem ook elke week, al twee jaar. Een hele baan borstcrawl lukt niet omdat mijn adem het niet volhoudt.

Jaap Hoek, 22-10-2015 13:44 #1
Ik heb in rust een erg lage hartslag 37/38. Loop 3x per week hard. Tussen 10 a 20 km per keer. De laatste tijd is hij alleen nog maar lager geworden 34/35. Zelfs voor een operatie van staar. Je zou zeggen dat het dan hoger moet zijn, maar nee. Heb weleens last van lichte duizeligheid, maar stelt niet veel voor.
Kan dit als het nog lager wordt gevaarlijk zijn, worden?

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 05-01-2015
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 20
Medische informatie…
Schrijf mee!