InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Overspannen: oorzaak, symptomen, behandeling

Overspannen: oorzaak, symptomen, behandeling

Overspannen: oorzaak, symptomen, behandeling In principe kan iedereen overspannen worden. Het komt het meest voor bij mensen met een drukke baan, met een groot verantwoordelijkheidsgevoel en bij jongvolwassenen. Het komt even vaak bij mannen als bij vrouwen voor. Overspannen zijn wordt ook wel burn- out genoemd. Veel mensen denken dat de klachten plotseling zijn ontstaan, als iemand wordt ziek gemeld, maar voor het ontstaan van de burn-out is al veel ellende vooraf gegaan.

Wat is overspannen zijn?

Iedereen heeft wel eens te maken met spanning en/ of stress in zijn leven en over het algemeen kan dat totaal geen kwaad, vaak wordt het zelfs als fijn ervaren. Als je er echter niet meer mee om kunt gaan en de situatie niet weet te veranderen kun je overspannen raken. Gevolg is dat je de normale bezigheden van alle dag niet meer aankunt en het overzicht verliest.

Klachten die kunnen wijzen op overspannenheid

  • Veel piekeren
  • Gespannenheid
  • Prikkelbaarheid
  • Slecht slapen
  • Neerslachtigheid
  • Gemakkelijk in huilen uitbarsten
  • Moe en lusteloos voelen
  • Concentratie problemen hebben
  • Moeilijk kunnen nadenken
  • Als een berg opzien tegen kleien dingen
  • Het gevoel hebben het niet meer aan te kunnen
  • Duizeligheid
  • Hoofdpijn
  • Pijn op de borst
  • Hartkloppingen
  • Maagklachten

Bij wie komt overspannenheid voor?

Iedereen kan ooit overspannen raken. Het komt vaak voor bij jongvolwassenen en mensen met een stressvolle baan of mensen die slecht ‘nee’ kunnen zeggen. Verplichtingen en problemen stapelen zich op of de spanning ontstaat ten gevolge van een ingrijpende gebeurtenis als een overlijden, verhuizing, nieuwe baan of meemaken van geweld.

Gevolgen overspannenheid

Wanneer je overspannen bent heeft het een behoorlijk effect op je leven. Je kunt misschien niet meer werken en/ of je kunt de taken thuis niet meer aan en moet dingen aan anderen overlaten.

Wat kun je doen als je overspannenheid voelt aankomen?

  • Draag taken en verplichtingen aan andere mensen in je omgeving over
  • Bespreek je probleem met de mensen om je heen
  • Meld je zo nodig ziek van je werk
  • Zorg voor voldoende afleiding en ontspanning
  • Doe dingen die je leuk vindt om te doen
  • Neem de tijd om uit te rusten, gebeurtenissen te verwerken en na te denken
  • Praat met iemand die je vertrouwt over je problemen
  • Probeer de oorzaak van het overspannen raken te achterhalen
  • Probeer daarna de situatie te veranderen en problemen op te lossen
  • Stel prioriteiten
  • Durf nee te zeggen
  • Maak een goede tijdsindeling en vraag hulp als alles te veel wordt

Naar de huisarts?

Als je het gevoel hebt dat je overspannen bent of dreigt te raken is het verstandig om naar de huisarts te gaan. Hij/ zij kan je helpen de oorzaak van de problemen te achterhalen en samen naar een oplossing van de problemen te zoeken en ze op te lossen.
Gerelateerde artikelen
Symptomen overspannen, vergelijkbare burnout symptomenSymptomen overspannen, vergelijkbare burnout symptomenWat is het grote verschil tussen overspannen, overspannenheid en een burnout? Welke overspannen symptomen en burnout sym…
Overspannen test: Wanneer ben je overspannen?Overspannen test: Wanneer ben je overspannen?Helaas komt het tegenwoordig steeds meer voor dat mensen overspannen raken door werk of persoonlijke omstandigheden. Maa…
Oververmoeidheid: Burn-out of overspannenOververmoeidheid: Burn-out of overspannenOververmoeidheid kan ontstaan door tal van lichamelijke aandoeningen, maar ook door psychische oorzaken. De oorzaak kan…
Wat is een burn-out?Wat is een burn-out?Burn-Out is een term die bedoeld wordt voor mensen die het gevoel hebben opgebrand te zijn. Waar een burn-out precies va…
Blijf aan de slag bij burn-out en overspannenheidBlijf aan de slag bij burn-out en overspannenheidNaar schatting zitten ca. 300.000 werknemers thuis als gevolg van stress, burn-out of andere klachten van psychische aar…

Reageer op het artikel "Overspannen: oorzaak, symptomen, behandeling"

Reacties

Annoeska, 03-11-2016 17:47 #4
Ik heb het gevoel zelf overspannen te zijn. Ik zit nu echter in mijn examenjaar en heb nu een toetsweek, als ik me ziek meld mag ik geen herkansingen maken als ik een toets slecht maak. Ik kan me thuis ook niet bezig houden met ontspanning omdat ik continu bezig ben met leren voor toetsen en als ik dat niet doe lukt het me niet om te ontspannen vanwege de stress en huil buien. Ik zou erg graag weten hoe ik hiermee om zou kunnen gaan.

Rens, 22-01-2012 21:06 #3
Mijn vader is mogelijk overspannen. Hij ligt het hele weekend in bed en eet weinig. Ik vroeg me af of ik iets kan doen, zodat hij weer (sneller) de oude wordt.

Jessica, 05-07-2011 09:30 #2
Dag Sanne, Wanneer de dokter je vertelt dat je overspannen bent is het niet zo dat je gelijk medicatie zou moeten innemen. Je hebt het zelf in de hand. Neem veel rust om te verwerken en na te denken, praat over je problemen met iemand die je vertrouwd. Stel prioriteiten en vraag hulp indien nodig. Heel veel sterkte en blij positief denken dat je je elke dag een stukje beter gaat voelen.

Sanne, 06-06-2011 19:49 #1
Ik heb een vraag met betrekking tot overspannenheid en medicatie. Als de dokter je vertelt dat je overspannen bent is het dan normaal om je gelijk medicatie voor te schrijven?

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 21-02-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!