InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Waarom snurkt een mens en hoe kom je van het snurken af?

Waarom snurkt een mens en hoe kom je van het snurken af?

Waarom snurkt een mens en hoe kom je van het snurken af? Snurken is een vibratie die zorgt voor een geluid, welke wordt geproduceerd vanwege een soort blokkade bij het ademhalen of tijdens het slapen. Dit geluid kan hard of zacht zijn, maar is vrijwel altijd onprettig. Snurken kan bij de meeste mensen gelukkig effectief bestreden worden zodat de nachtrust kan worden hervat, voor zowel snurker als partner!

Snurken, hoe komt het?

De gedeeltes van de mond die hierbij een rol spelen zijn meestal de huig en het verhemelte. De onregelmatige luchtstroom wordt veroorzaakt door een blokkade, welke het gevolg kan zijn van onder andere:
  • Zwakte van de keel waardoor deze gedeeltelijk sluit tijdens het slapen
  • Verkeerde positie van de kaak, vaak vanwege spierspanning
  • Vetophoping in en rond de keel
  • Obstructie in het luchtkanaal van de neus

Statistieken over snurken zijn vaak nogal tegenstrijdig, maar zeker 30% van de volwassenen en misschien zelfs wel 50% snurkt. Volgens een Italiaanse enquête onder 5713 mensen zou 24% van de mannen, en 13.8% van de vrouwen snurken, wat oploopt tot 60% van de mannen en 40% van de vrouwen in de leeftijdscategorie 60 tot 65 jaar; wat er op zou kunnen wijzen dat het snurken met de leeftijd toeneemt.

Gevolgen

Snurken lijdt tot slaaptekort, zowel bij de snurker zelf als personen in zijn of haar omgeving. Maar het heeft nog meer gevolgen: moeheid overdag, slecht humeur, gebrek aan concentratie, en een verminderd libido. Er is meer dan eens door psychologen beweerd dat het tot sociale, relationele en psychologische schade kan lijden. Hoewel het vaak afgedaan wordt als een minderwaardig probleem ondervinden snurkers in hun dagelijks leven dus regelmatig hinder.

Behandeling

Bijna alle behandelmethodes gaan om het oplossen van de blokkades van de luchtwegen. Om deze reden worden snurkers vaak aangeraden gewicht te verliezen (tegen het vet dat op de keel drukt), te stoppen met roken (roken verzwakt de structuur van de keel), en om op hun zij te gaan slapen (zodat de tong de keel niet kan blokkeren).

In sommige gevallen wordt er een gebitsaanpassing gedaan of een orthodontisch instrument ingebracht zoals een anti-snurk beugel die de onderkaak wat naar voren brengt. Een operatie die soms wordt toegepast is de uvulopalatopharyngoplastiek, een operatie met als doel het verwijden van de luchtweg. Dit is wel een zeer ingrijpen operatie die niet heel veel wordt toegepast.

Radiofrequency ablation (RFA) is een nieuwe vorm van behandeling waarmee het zachte weefsel in de keel wordt behandeld.
In het geval dat de kaak het probleem is zijn er speciale beugels die de positie hiervan tijdens het slapen corrigeren.
Nog een andere behandeling is de Buteyko Methode waarmee het volume van de luchtinname met ongeveer 31% wordt verminderd. Als namelijk met minder kracht wordt ingeademd, kan dit snurken tegengaan.

Middelen die je kunt gebruiken om snurken tegen te gaan

Er bestaan diverse soorten keelstrips en neusstrips die kunnen helpen tegen snurken, evenals keelsprays en neussprays. Het is hierbij vaak een kwestie van uitproberen. Wat bij de een totaal geen effect heeft werkt bij de ander uitstekend. Er bestaan ook anti-snurk beugels die niet door een arts worden aangemeten maar die kant en klaar te koop zijn.

Een relatief nieuwe behandeling door middel van acupressuur die zeer goedkoop doch in veel gevallen effectief is geschiedt met de Good Night pinkring.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Snurken, slapeloze nachtenSnurken. Voor velen erg irritant. Vooral als je naast iemand ligt die snurkt. Het maakt een irritant geluid, en je partn…
Slaapproblemen door snurken: oorzaken, behandeling & tipsSlaapproblemen door snurken: oorzaken, behandeling & tipsSnurken is een aandoening die vooral veroorzaakt wordt door een bemoeilijkte ademhaling. Snurken kan zo luidruchtig zijn…
Wat te doen tegen snurken?Wat te doen tegen snurken?Is je partner ook weer aan het snurken s'nachts? Veel mensen op middelbare leeftijd snurken wel eens en wordt alleen maa…
Snurken: Hoe komt het en wat doe je eraan?Snurken is vervelend. Voor jou maar ook zeker voor je omgeving. Snurken zorgt ervoor dat je zelf niet goed slaapt en kan…
Snurken, hoe werkt dat?Snurken, hoe werkt dat?Snurken is een luidruchtige vorm van ademhalen tijdens de slaap. Snurken is vervelend voor de persoon die snurkt, maar o…

Reageer op het artikel "Waarom snurkt een mens en hoe kom je van het snurken af?"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 30-06-2015
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!