InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Snurken, slapeloze nachten

Snurken, slapeloze nachten

Snurken. Voor velen erg irritant. Vooral als je naast iemand ligt die snurkt. Het maakt een irritant geluid, en je partner kan er niet door slapen.

Wat is snurken?

Bij snurken wordt er tijdens het slapen bij het ademhalen een brommend / zagend geluid gemaakt. De geluiden die bij snurken ontstaan komt doordat er een vernauwing ontstaat in de luchtweg. De vernauwing zit tussen de ingang van de neus en je stembanden. De stembanden vind je aan het begin van de luchtpijp. Bij sommige mensen is de neusholte te nauw, maar meestal gaat het om een vernauwing achter je huig, of een vernauwing in het gebied achter de tong in je keelholte.

Wat zijn de oorzaken van snurken?

Bij kinderen is de oorzaak vaak een extreme vergroting van de poliepen of van de amandelen. Het kan ook voorkomen dat het snurken een gevolg is van een afwijking aan het aangezicht.

Bij volwassen kan het snurken verschillende oorzaken hebben.
  • De leeftijd
  • Overgewicht
  • Gebruik van alcohol
  • Roken
  • Afwijking aan de neus-, en of keelholte
  • Spierverslappende medicatie

Wat kan je er aan doen?

De arts in het ziekenhuis, de KNO Arts (Keel, Neus en Oorarts) kan bij het snurken vaststellen wat de eventuele oorzaak is en wat voor behandeling er mogelijk is. Een vernauwing / verstopping van de neus kan een gevolg zijn van poliepen of een allergie. Dit kan vaak behandeld worden met medicatie waardoor het snurken drastisch verminderd of zelfs verdwijnt.

Soms kan een chirurgische ingreep de behandeling zijn. De poliepen kunnen verwijderd worden, maar ook een operatie aan het tussenschotje in de neus kan al een oplossing zijn. Bij kinderen worden vaak de neus en keelamandelen verwijderd als behandeling. Soms biedt een operatie aan het neustussenschot of verwijderen van poliepen uitkomst. Bij kinderen kan het snurken worden bestreden door de keel- en/of neusamandel te verwijderen.

Ook zijn er verschillende therapieën en hulpmiddelen mogelijk

Snurktherapie

Behandeling met kleine elektronische prikjes in huig en gehemelte.

De Pillar procedure

Dit is het het plaatsen van drie hele kleine implantaten.

MRA

Er wordt een prothese over de tanden geplaatst.

De ASA

Dit is een antisnurkbeugel.
© 2008 - 2019 Arjanne26, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Snurken, slapeloze nachten"

Infoteur: Arjanne26
Gepubliceerd: 18-06-2008
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!