InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Snurken: oorzaken, wat kun je er zelf aan doen, behandeling

Snurken: oorzaken, wat kun je er zelf aan doen, behandeling

Snurken: oorzaken, wat kun je er zelf aan doen, behandeling Ongeveer vijfentwintig procent van de mannen en vijftien procent van de vrouwen snurkt. Snurken is een ander woord voor een lawaaierige ademhaling tijdens het slapen. Het kan een symptoom zijn van een aandoening, zijn die ernstiger is, zoals slaapapneu (herhaalde tijdelijke onderbreking van de ademhaling in de slaap). De snurker zelf heeft meestal geen last van de geluiden die hij of zij produceert, maar de partner of slaapkamergenoot wel. Wat kun je zelf doen om het snurken te verminderen en wat kan een arts doen?

Inhoud artikel

Wat is snurken?

Als je slaapt dan verslappen de spieren van de mond- en keelholte. Vooral als je op je rug ligt dan zal de tong, door de zwaartekracht, wat naar achteren zakken. Dit zorgt ervoor dat de ruimte tussen de tong en het verhemelte kleiner wordt, de ademhalingsluchtstroom zal versnellen. De zachte wanden van mond en keel gaan tijdens het ademhalen meetrillen, vooral tijdens het inademen en dit meetrillen veroorzaakt geluid. Dit geluid wordt snurken genoemd. Het geluid kan heel hard zijn: er kunnen geluiden geproduceerd worden die overeenkomen met het lawaai van een laag overvliegend vliegtuig. Snurken kan een probleem vormen voor de gezondheid en het kan een vroeg symptoom zijn van slaapapneu. Dit is een herhaalde tijdelijke onderbreking van de ademhaling in de slaap.

Bij wie komt snurken het meest voor?

  • Bij volwassenen tussen de dertig en vijftig jaar.
  • Bij kinderen die verkouden zijn.
  • Snurken komt meer voor bij mannen (ongeveer vijfentwintig procent van de mannen, vijftien procent van de vrouwen).

Hoe ontstaat snurken en waardoor kan het versterkt worden?

  • Een afwijking in de bouw van de bovenste luchtwegen kan een oorzaak zijn. Bijvoorbeeld door een scheef neustussenschot of door afwijkingen bij de onderkaak.
  • Stagnering van de ademhalingsluchtstroom door bijvoorbeeld neuspoliepen, vergrote neusamandelen, vergrote keelamandelen.
  • Tijdelijk bij een verkoudheid of als je last hebt van hooikoorts.
  • Een te hoog lichaamsgewicht kan een oorzaak zijn: afzetting van vet rondom de mond- en keelholte.
  • Bij gebruik van alcohol en slaapmiddelen kunnen de mond- en keelspieren extra verslappen.
  • Bij roken kan er irritatie optreden bij het slijmvlies van neus, mond en keel.
  • Op de rug slapen kan snurken verergeren, de mond- en keelholte wordt gemakkelijker geblokkeerd in deze houding.

Wat kun je zelf doen om het snurken te verminderen?

  • Voorkomen dat je op je rug gaat slapen door bijvoorbeeld een tennisbal in de rug van een pyjama te naaien.
  • Bij een te hoog lichaamsgewicht: afvallen.
  • Neem geen seditiva voor het slapengaan.
  • Beperk het gebruik van alcohol.
  • Stop met roken.
  • Je kunt een snurkapparaatje aan laten meten door een tandarts of tandtechnicus. Dit apparaatje houdt de tong op de plaats.

Wat kan een dokter/arts voor je doen?

  • Als je naast het snurken ook andere verschijnselen hebt, zoals slaperigheid overdag of je kunt je moeilijk concentreren, dan is het verstandig om naar de huisarts te gaan. Ook als het snurken te hinderlijk wordt is dit raadzaam.
  • De huisarts kan via vragen en lichamelijk onderzoek bepalen of er sprake is van een mogelijk behandelbare afwijking of aandoeningen in de keel-, neus- of mondholte. Een doorverwijzing naar een KNO-arts is mogelijk voor verder onderzoek en behandeling.
  • Optie: warmtebehandeling van het verhemelte: het verhemelte komt strakker te staan en zal minder meetrillen.
  • Heb je naast het snurken ook last van ademstops dan is het belangrijk dit te melden bij de arts. Er kan sprake zijn van het slaap-apneusyndroom.

De partner van een snurker

De snurker heeft zelf misschien niet of weinig last van het snurken, de partner meestal wel. De partner kan hierdoor slaapproblemen krijgen en dit kan irritaties tot gevolg hebben. Je kunt de snurkende partner regelmatig aanporren in bed, oordopjes dragen of in een andere ruimte gaan slapen. Doe op tijd iets aan het probleem, snurken moet niet leiden tot ruzies of een echtscheiding.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Snurken, slapeloze nachtenSnurken. Voor velen erg irritant. Vooral als je naast iemand ligt die snurkt. Het maakt een irritant geluid, en je partn…
Snurken, een hinderlijke kwaal voor de omgevingSnurken, een hinderlijke kwaal voor de omgevingIedereen kent wel iemand die snurkt tijdens zijn slaap. Soms komt het alleen voor tijdens bv. verkoudheid, maar er zijn…
Slaapapneu, wat is het en wat kun je er tegen doen?Slaapapneu is een vervelende slaapstoornis. Mensen met slaapapneu hebben met slapen een onderbreking van de ademhaling,…
Obstructieve slaapapneu: oorzaak en symptomenObstructieve slaapapneu: oorzaak en symptomenWat is het obstructief slaapapneusyndroom? Wat is de oorzaak van de aandoening en wat zijn de symptomen? Kan het behande…
Slaapapneu: tips & oplossingen bij slaapapneuSlaapapneu: tips & oplossingen bij slaapapneuSlaapapneu, slaap-apnoe en snurken zijn vervelende verstoorders van de slaap, een OSAS en CSAS. Sommigen noemen slaapapn…
Bronnen en referenties
  • Het Medisch Handboek
  • Gezondheidsnet.nl
  • Diagnosewijzer

Reageer op het artikel "Snurken: oorzaken, wat kun je er zelf aan doen, behandeling"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 09-05-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!