InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Altijd moe zijn. Slaapapneu kan de oorzaak zijn

Altijd moe zijn. Slaapapneu kan de oorzaak zijn

Altijd moe zijn. Slaapapneu kan de oorzaak zijn Met slaapapneu heeft iemand tijdens zijn slaap adem stops. Hierdoor wordt onvoldoende zuurstof opgenomen en koolzuurgas uitgeademd. De hersenen geven een signaal af aan het lichaam om wakker te worden. Het wakker worden gebeurt vaak in een schok. Wanneer dit vaak voorkomt beland iemand niet in zijn diepe slaap en zal vermoeid wakker worden. Veel mensen hebben adem stops tijdens het slapen. Als iemand langer dan 10 seconden stopt met ademen dan wordt het apneu genoemd. Apneu betekend letterlijk : 'Geen lucht'. Soms kan een adem stop wel een minuut duren. Bij iemand met erge slaapapneu kan dit tientallen keren per uur voorkomen.

De Symptomen van slaapapneu

  • Adem stops tijdens het slapen
  • Snurken
  • 'S nachts overmatig zweten
  • 'S nachts regelmatig moeten plassen
  • Verminderde zin in seks en/of impotentie
  • Wakker schrikken met het gevoel dat je stikt
  • Droge mond bij het ontwaken.
  • Ochtendhoofdpijn
  • Extreme vermoeidheid (te moe om iets te ondernemen, bijvoorbeeld sporten)
  • Zomaar in slaap vallen
  • Hartklachten
  • Beklemmend gevoel op de borst
  • Concentratieverlies
  • Vergeetachtigheid
  • Hoge bloeddruk
  • Pijn in gewrichten
  • Stemmingswisselingen

De twee vormen van slaapapneu

Er zijn twee vormen van slaapapneu. Het Centrale-SlaapApneu Syndroom (CSAS) en het Obstructieve SlaapApneu Syndroom (OSAS).
Bij OSAS wordt de keel geblokkeerd door de tong en de weke delen in de keel doordat de spieren zich ontspannen. Bij CSAS worden er vanuit de hersenen te weinig prikkels doorgegeven aan het lichaam om te ademen. Bij iemand met slaapapneu gaat het vaak om een combinatie van deze twee vormen, maar iemand kan ook een van beide vormen hebben. OSAS komt vaker voor bij mensen met overgewicht. Ook gaat apneu vaak gepaard met hevig snurken.

De oorzaken

Erfelijkheid

Slaapapneu kan erfelijk zijn, maar vaak krijgt iemand hier pas last van op latere leeftijd. Dit kan komen doordat de spieren verslappen of door overgewicht.

Fysieke afwijking

Wanneer er sprake is van een fysieke afwijking kan het zijn dat de overgang van de neusholte naar de de luchtwegen krap is. Bijvoorbeeld door een grote tong, korte nek, of een onderkaak die naar achter geschoven is.

Ook zijn slaapmiddelen, alcoholgebruik en roken een factor die slaapapneu kunnen verergeren.

Diagnose slaapapneu

Wanneer je zelf vermoed dat je slaapapneu hebt kun je terecht bij je huisarts. Je huisarts kan je doorverwijzen naar een ziekenhuis of slaapcentrum. Het kan gebeuren dat je huisarts erop geattendeerd moet worden dat het wel eens om slaapapneu zou kunnen gaan. Wanneer je bent doorverwezen kun je te maken krijgen met de KNO-arts (i.v.m. snurken) de longarts speelt een grote rol bij het vaststellen van apneu en de neuroloog (i.v.m. slaapstoornissen).

Wanneer er inderdaad wordt gedacht aan slaapapneu volgt er een slaaponderzoek. Hierbij krijg je elektrodes op je lichaam en hoofd en hiermee kunnen ze na een nachtje doorbrengen in het ziekenhuis of slaapcentrum uitlezen of je inderdaad de diagnose slaapapneu krijgt.

De behandeling

Licht of matige slaapapneu

Voor lichte of matige slaapapneu zal de behandeling uitkomen op een MRA apparaat (Mandibulair Repositie Apparaat). Dit is een bitje wat je moet dragen tijdens het slapen en kan alleen gebruikt worden wanneer je een goed gesaneerd gebit hebt. Dit bitje zorgt ervoor dat je tong op zijn plek blijft tijdens het slapen. Hierdoor zal je minder zal gaan snurken en de keelholte blijft vrij wat adem stops voorkomt.

Matig en ernstige slaapapneu

Bij matige of ernstige slaapapneu zal je behandeld worden met een CPAP apparaat. (Continuous
Positive Airway Pressure). Hierbij draag je een masker wat er tijdens je slaap voor zorgt dat er continue lucht met een lichte druk de keelholte in wordt geblazen. Dit zorgt ervoor dat de keelholte niet afgesloten kan worden. Je kunt de hele nacht gewoon ademen, het snurken neemt af (vaak wel voor 100%) en er kunnen geen adem stops meer optreden.

Chirurgische correctie

Een chirurgische correctie kan ook de oplossing zijn ook al kan dit maar bij een kleine groep slaapapneu patiënten. Bij een chirurgische correctie zal er een aanpassing worden gedaan aan de neus of keelholte. Hiervoor word je doorverwezen naar de KNO arts of de kaakchirurg en dan zal gekeken worden wat de beste oplossing is voor jou.
© 2014 - 2019 Nice, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Slaapapneu: tips & oplossingen bij slaapapneuSlaapapneu: tips & oplossingen bij slaapapneuSlaapapneu, slaap-apnoe en snurken zijn vervelende verstoorders van de slaap, een OSAS en CSAS. Sommigen noemen slaapapn…
Slaapapneu, wat is het en wat kun je er tegen doen?Slaapapneu is een vervelende slaapstoornis. Mensen met slaapapneu hebben met slapen een onderbreking van de ademhaling,…
Waarom snurken zwangere vrouwen? Oorzaak en gevolg!Waarom snurken zwangere vrouwen? Oorzaak en gevolg!Zwangerschap en snurken, het klinkt gek maar het is een feit. Heel wat vrouwen die zwanger zijn beginnen plots te snurke…
Snurken: Hoe komt het en wat doe je eraan?Snurken is vervelend. Voor jou maar ook zeker voor je omgeving. Snurken zorgt ervoor dat je zelf niet goed slaapt en kan…
Obstructieve slaapapneu: oorzaak en symptomenObstructieve slaapapneu: oorzaak en symptomenWat is het obstructief slaapapneusyndroom? Wat is de oorzaak van de aandoening en wat zijn de symptomen? Kan het behande…
Bronnen en referenties
  • http://www.apneuvereniging.nl/
  • http://www.kempenhaeghe.nl/upload/_694_pageitems_744_KH%20folder%20A5%20S-%20Slaapapneu%20folder-%20update%20mrt%202012.pdf
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Slaapapneu

Reageer op het artikel "Altijd moe zijn. Slaapapneu kan de oorzaak zijn"

Infoteur: Nice
Gepubliceerd: 12-04-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!