InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Oorzaken van hoofdpijn in de ochtend en wat eraan te doen

Oorzaken van hoofdpijn in de ochtend en wat eraan te doen

Oorzaken van hoofdpijn in de ochtend en wat eraan te doen Word je regelmatig wakker met hoofdpijn? Je bent dan niet alleen. Ongeveer een tiende deel van de bevolking lijdt vaak aan ochtend hoofdpijn. Er zijn zowel vrouwen als mannen die regelmatig hoofdpijn hebben in de ochtend. Het gaat meestal om mensen tussen de leeftijd van 45 en 65 jaar. Hoofdpijn in de ochtend kan verschillende oorzaken hebben. Hier volgen een aantal oorzaken die het meest voorkomen.

Hoofdpijn in de ochtend door slaapstoornis

Mensen die aan een slaapstoornis lijden worden vaak ís ochtends wakker met flinke hoofdpijn. Slaapapneu is een slaapstoornis die veel voorkomt. Veel mensen die eraan lijden weten niet dat ze slaapapneu hebben. Iemand die aan slaapapneu lijdt stopt gedurende de nacht verschillende keren met ademen. Doordat de hersenen het signaal oppikken, ga je vanzelf weer ademen. Ondanks het feit dat ze stoppen met ademhalen, blijven deze mensen gewoon doorslapen. Ze slapen wel licht en hebben een verstoorde slaap. Daardoor worden mensen met slaapapneu vermoeid wakker in de ochtend wat vaak gepaard gaat met hoofdpijn. Je kunt erachter komen of je aan slaapapneu lijdt door een speciale test daarvoor te doen. Voor mensen die aan slaapapneu lijden is er een slaapapneu masker die ze kunnen dragen om goed te kunnen slapen.

Tandenknarsen als oorzaak van ochtend hoofdpijn

Iemand die tandenknarst veroorzaakt schade aan zijn gebit. Tandenknarsen is ook één van de mogelijke oorzaken van hoofdpijn in de ochtend. Doordat de kaak constant beweegt bij het tandenknarsen wordt er spanning veroorzaakt in de kaakspieren. Die spanning kan zich verder uitstrekken waardoor men met hoofdpijn wakker wordt. Indien je dit probleem hebt, kun je je huisarts vragen om advies over een behandeling voor het voorkomen van tandenknarsen.

Niet voldoende geslapen

Als je vaak met hoofdpijn wakker wordt kan het zijn dat je niet voldoende slaapt. Als je je bijvoorbeeld zorgen maakt en de hele nacht woelend en draaiend doorbrengt, zal dat tot vermoeidheid en spanning leiden. Het gevolg daarvan is dat je in de ochtend hoofdpijn hebt. Door de ontwikkeling van een routine met genoeg vrije tijd om lichaam en geest te ontspannen voordat je gaat slapen, kan je deze situatie verbeteren. Andere mogelijke oorzaken van slapeloosheid zijn bepaalde slaapstoornissen en een kamertemperatuur die niet aangenaam is. Indien het echt niet lukt om genoeg te slapen is het beter om contact op te nemen met je huisarts.

Oorzaken die niet slaapgerelateerd zijn

Naast de oorzaken voor hoofdpijn in de ochtend die te maken hebben met hoeveel iemand slaapt of hoe goed hij slaapt, zijn er ook andere oorzaken mogelijk zoals: stress, vermoeide ogen, te veel gebruik van alcohol of cafeïne, roken, vermoeide ogen, verkoudheid en griep, verstopte neus, angst, depressie, slechte houding, fysieke overbelasting en lage bloedsuikerspiegel.

Wat kan je doen aan ochtend hoofdpijn?

In principe kan je door jezelf enkele vragen te stellen voor jezelf nagaan waardoor je met hoofdpijn wakker wordt. Het gaat om simpele vragen zoals: drink ik teveel koffie, ervaar ik veel stress en hoe laat ga ik naar bed? Als je de mogelijke oorzaak hebt gevonden moet je verandering brengen in die situatie. Indien nodig moet je daarbij hulp zoeken. Verder moet je ervoor zorgen dat je je zo goed mogelijk ontspant voordat je gaat slapen. Je dag dus afbouwen met rustige activiteiten. Als het jou echt niet lukt om zonder hoofdpijn in de ochtend wakker te worden, dan wordt het tijd om een deskundige in te schakelen.
© 2013 - 2018 Hyperinfoteur, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Health.com

Reageer op het artikel "Oorzaken van hoofdpijn in de ochtend en wat eraan te doen"

Infoteur: Hyperinfoteur
Gepubliceerd: 13-08-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!