InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoofdpijn in de ochtend: diverse oorzaken

Hoofdpijn in de ochtend: diverse oorzaken

Hoofdpijn in de ochtend: diverse oorzaken Wanneer je zwaar verkouden bent, griep hebt of je hebt de avond ervoor te veel alcohol gedronken, is de reden van hoofdpijn in de ochtend duidelijk. Er zijn ook mensen die wakker worden met hoofdpijn in de ochtend en geen idee hebben hoe ze eraan komen. Hoofdpijn met opstaan kan vele oorzaken hebben, bijvoorbeeld een verkeerde houding, lijden aan slaapapneu, te weinig slaap, griep of stress. Wat zijn de verschillende oorzaken van hoofdpijn in de ochtend?

Hoofdpijn

Iedereen heeft wel eens hoofdpijn, waarbij sommigen er af en toe last van hebben en anderen misschien zeer regelmatig. Hoofdpijn komt veel voor en kan hinderlijk zijn. Meestal is het niets ernstigs en gaat het weer over. Er zijn ook mensen die wakker worden met hoofdpijn, tot soms wel elke ochtend. Het is niet altijd te achterhalen waar het vandaan komt. Het komt voor bij zowel mannen als vrouwen. Ochtendhoofdpijn kan verschillende oorzaken hebben, zoals:

  • Slaapgebrek
  • Slaapapnoe
  • Alcoholgebruik
  • Verkoudheid en griep
  • Te veel cafeïne gehad
  • Verkeerde houding
  • Stress
  • Depressie en angst
  • Vermoeide ogen hebben
  • Roken
  • Tandenknarsen

Slaapapneusyndroom (OSAS)

Wanneer je ís ochtends wakker wordt met hoofdpijn als gevolg van zuurstofgebrek, kan het zijn dat je last hebt van slaapapneu, ook wel OSAS genoemd. Tijdens de slaap stokt de ademhaling meerdere malen per nacht, waardoor het zuurstofgehalte in het bloed erg omlaag kan gaan. Na de adempauze komt het met een grote snurk weer op gang. Mensen die hieraan lijden hebben dit meestal niet in de gaten en worden er niet wakker van. Zij denken dat zij voldoende hebben geslapen, maar toch worden ze moe wakker, hebben hoofdpijn en hebben moeite om zich te concentreren. Oorzaken van slaapapneu kunnen zijn: overgewicht, passageproblemen van de neus en afwijkende vorm van gehemelte. Rokers hebben meer kans op het krijgen van slaapapnoe. Het kan worden behandeld door ís nachts een speciaal zuurstofmasker te dragen.

Kater

Wanneer je ís avonds te veel alcohol hebt gedronken, is de kans zeer groot je de volgende ochtend wakker wordt met hoofdpijn. Daarnaast kan het zijn dat je jezelf misselijk voelt, duizelig bent en overgevoelig bent voor prikkels. De hoofdpijn ontstaat omdat je eigenlijk uitgedroogd bent. Er is een verlaagde vloeistofdruk in de hersenen. Daarom heb je ook een droge mond en de zogenaamde nadorst. Wanneer je een kater hebt, kun je het beste veel water drinken. Het is beter om de avond ervoor tijdens het drinken van alcohol water te drinken.

Tandenknarsen

Bij sommige mensen wordt hoofdpijn in de ochtend veroorzaakt door tijdens de slaap te tandenknarsen. Tijdens deze constante beweging van de kaken, wordt er spanning in de kaakspieren veroorzaakt. Dit breidt zich vaak uit tot de nek en schouders waardoor er hoofdpijn kan ontstaan. Het is niet alleen schadelijk voor het gebit, maar het kan ook je partner wakker houden. De huisarts kan een behandeling adviseren om tandenknarsen te voorkomen. De tandarts kan een speciaal bitje maken, zodat je tanden beschermd blijven.

Slaapgebrek

Slapeloosheid kan vele oorzaken hebben, waarvan slaapgebrek door stress een veelvoorkomende oorzaak is. Het lukt niet meer om je dagelijkse bezigheden los te laten en wanneer je in bed ligt, ga je erover piekeren. Dit lijdt tot spierspanning, vermoeidheid en tot ochtendhoofdpijn. Naast stress kan slapeloosheid vele andere oorzaken hebben, zoals: pijn, snurkende partner, onaangename kamertemperatuur, geluidsoverlast, teveel cafeïne of teveel te hebben gegeten voor het slapengaan. Probeer te ontspannen
ís avonds, geen koffie te drinken en zorg voor een aangename slaapomgeving. Raadpleeg een huisarts wanneer slaapproblemen aanhouden.

Roken

Mocht je de avond ervoor stevig hebben gerookt, kan de nicotine ervoor zorgen dat de bloedvaten naar je hoofd toe wat zijn vernauwd. Sommige mensen zijn er zo gevoelig voor dat ze hier zelfs al last van krijgen als ze een avond in een rokerige omgeving hebben doorgebracht.

Andere oorzaken

Wanneer je niet precies weet wat de oorzaak is van je ochtendhoofdpijn, kun je proberen na te gaan waar dit vandaan komt. Ga je te laat naar bed, heb je problemen op het werk of in je relatie? Drink je teveel koffie of cola ís avonds of heb je andere redenen om je zorgen te maken? Mocht dit niet het geval zijn, probeer dan te ontspannen ís avonds en op vaste tijden naar bed te gaan. Mocht het niet lukken om zelf van de ochtendhoofdpijn af te komen, raadpleeg dan de huisarts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Oorzaken van hoofdpijn in de ochtend en wat eraan te doenOorzaken van hoofdpijn in de ochtend en wat eraan te doenWord je regelmatig wakker met hoofdpijn? Je bent dan niet alleen. Ongeveer een tiende deel van de bevolking lijdt vaak a…
Hoofdpijn: bijzondere vormen van hoofdpijnHoofdpijn: bijzondere vormen van hoofdpijnEr zijn enkele zeldzame vormen van hoofdpijn die in dit artikel behandeld zullen worden: (1) chronische dagelijkse hoofd…
Combinatie cafeïne en hartkloppingenCombinatie cafeïne en hartkloppingenWe weten allemaal dat teveel cafeïne en hartkloppingen niet goed zijn én iets met elkaar te maken kunnen hebben. Toch st…
Wat kun je doen tegen hoofdpijn?Wat kun je doen tegen hoofdpijn?Iedereen heeft wel eens hoofdpijn. Dit kan erg vervelend zijn. Het kan zijn dat je hoofdpijn hebt omdat je ziek wordt/be…
Bronnen en referenties
  • www.gezondnu.nl
  • www.leerwiki.nl

Reageer op het artikel "Hoofdpijn in de ochtend: diverse oorzaken"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 31-10-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hoofdpijn
Medische informatie…
Schrijf mee!