InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Sarcoom. Wat is weke delen kanker?

Sarcoom. Wat is weke delen kanker?

Sarcoom. Wat is weke delen kanker? Sarcomen, of kanker van de weke delen, is kanker die zich in de zachte weefsels van het lichaam bevinden. Het zijn de weefsels die zich overal in het lichaam bevinden, direct onder de huid maar ook om organen heen, tussen en rondom botten en zelfs in de hersenen. Feitelijk kan een sarcoom dus overal in het lichaam ontstaan. Meestal worden ze pas ontdekt als ze goed zichtbaar zijn of als ze last gaan veroorzaken. Een verdikking ontdekken in (bijvoorbeeld) spierweefsel, kan van alles zijn maar in de meeste gevallen is het iets onschuldigs. Het kan om een vetbult gaan of om een uitstulping. Het kan ook om een goedaardige tumor gaan. Soms is het helaas een kwaadaardige tumor. Wekedelentumoren veroorzaken vaak pijn of irritatie. Wekedelentumoren worden ook wekedelensarcomen genoemd. De sarcomen kunnen voorkomen in:
  • spierweefsel (overal waar spieren zitten).
  • steunweefsel.
  • perifeer zenuwweefsel.

Sarcoom in het been, de buik, hals of de arm

Dergelijke tumoren komen het meest voor in de benen. Ongeveer 40% van de wekedelensarcomen bevinden zich in de weefsels van de benen. Het grootste deel daarvan bevindt zich in de dijbenen. In de armen ontstaan ze ongeveer in 15% van de gevallen. In het hoofd en halsgebied ongeveer 15%, en in de buik en borst ongeveer 25%.

Hoe ontstaan wekedelensarcomen?

Net als andere kankers gaat het mis in de celdeling. Deze slaat als het ware op hol en groeit ongeremd door en produceert steeds meer cellen die zich ook ongeremd blijven delen. De kwaadaardige cellen komen niet meer vanzelf tot rust en blijven zich dus ongeremd delen. Op de plaats waar dit zich afspeelt ontstaat een tumor.

Liposarcoom

Het Liposarcoom is een van de typen kanker van de weke delen. Deze tumoren doen sterk denken aan vetbulten. Liposarcoom komt het meest voor op latere leeftijd, vanaf het 40e levensjaar is er een toename te zien.

Leiomyosarcoom

Leiomyosarcoom is gelijkend op gladde spiercellen. De tumoren kunnen ontstaan in de huid, de bloedvaten of de baarmoeder of het maag-darmkanaal. Het is niet erfelijk en de aandoening komt zelden bij kinderen voor.

Kaposi-sarcoom

Kaposi-sarcoom was vroeger zeldzaam maar is sinds aids vaak voorkomt veel voorkomend bij voornamelijk mannen met Aids. Het type Kaposi-sarcoom is echter anders dan vroeger. Kaposi-sarcoom wat voorkomt bij Aids is veel gevaarlijker en dodelijker. Het Kaposi-sarcoom was voordat Aids bekend was, traag groeiend en kwam voornamelijk op de benen van oude mannen voor. Het verloop was meestal niet dodelijk. De vorm die bij Aids voorkomt is gevaarlijker.

MPNST en Ziekte van Von Recklinghausen

MPNST (ook bekend als Schwannoom en neurofibrosarcoom) ontstaat in de zenuwschede. De afkorting MPNST staat voor: Malignant Peripheral Nerve Sheath Tumor. Komt het meest voor tussen het 20e en 50e levensjaar, maar uitzonderingen daarop komen wel degelijk voor. De erfelijke vorm is Ziekte van Von Recklinghausen.

Synoviasarcoom

Synoviasarcoom tumoren bevinden zich vrijwel altijd in de benen. Synoviasarcoom ontstaat al vaak op jonge leeftijd, voor het 4oe levensjaar en na het 20e levensjaar komt het het vaakst voor. De tumoren vertonen qua structuur overeenkomsten met spieren, gewrichtskapsels en pezen.

Maligne perifere zenuwschedetumor

Het betreft een weke delen kanker die voortkomt uit omhulsels van zenuwen.

Angiosarcoom

Angiosarcomen zijn meestal agressief en groeien daardoor erg snel. De tumoren beginnen te groeien vanuit bloedvaten en/of lymfeklieren. Het verloop is snel. Men zal daarom ook zo snel mogelijk behandelen.

GIST

Gastro-intestinale stroma tumoren komen uit de bindweefsellaag in het maag-darmgebied. Uitzaaiingen naar lever en in de buik komen vaak voor.

NOS

NOS-sarcomen of Maligne fibreus histio-cytoom (MFH) komen het meest voor bij ouderen, in de benen. NOS staat voor: Not Otherwise Specified, aangezien de tumoren gelijkend zijn op een aantal andere soorten sarcomen.

Borderline-tumoren

Borderline-tumoren zaaien zich meestal niet uit maar zijn wel op de plaats waar ze ontstaan agressief groeiend. Bekend type is fibromatose welke vanuit het bindweefsel groeit.

Ewing-sarcomen

Ewing-sarcomen ontstaan in de botten, in de weke delen daarvan. Ewing komt het vaakst voor bij kinderen.

Rhabdomyosarcomen

Rhabdomyosarcomen komt regelmatig voor bij kinderen en jongeren. De tumoren hebben overeenkomsten met sommige spierweefsel.

Weke delen kanker herkennen

Kanker herkennen is nooit eenvoudig en evenmin eenduidig. Over het algemeen kunt u stellen dat u alert moet zijn bij klachten als:
  • verdikkingen of bulten in of onder de huid.
  • zwelling.
  • wondjes die slecht genezen.
  • pijnklachten of andere sensaties zoals prikkelingen.
  • uitval van functies.
  • bloedarmoede.
  • klachten die u niet verklaren kunt.
  • algemene ziekteverschijnselen.
  • niet-pluis gevoel.

Kanker van weke delen is echter niet gemakkelijk te herkennen omdat het vaak lange tijd onopgemerkt blijft.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gezondheid: agressieve fibromatose / weke delen sarcomenGezondheid: agressieve fibromatose / weke delen sarcomenAls de diagnose agressieve fibromatose wordt gesteld wil dat niet meteen zeggen dat je kanker hebt. Het is vaak een comp…
Wat zijn wekedelentumoren en zijn ze gevaarlijk?Wekedelentumoren zijn een vorm van kanker. Net als andere soorten van kanker, kan er ook bij deze soort sprake zijn van…
Het leiomyosarcoom, een vorm van kankerHet leiomyosarcoom, een vorm van kankerEen van de wat meer zeldzame tumoren is het leiomyosarcoom. Dit is een kwaadaardige tumor die kan ontstaan uit de gladde…
Weke delen sarcoom: Kanker in zachte weefsels van lichaamWeke delen sarcoom: Kanker in zachte weefsels van lichaamHet weke delen sarcoom (wekedelensarcoom) is een vorm van kanker die begint in de zachte weefsels van het lichaam. Deze…
Fibrosarcoom: Kanker in vezelig weefsel met pijn en zwellingFibrosarcoom: Kanker in vezelig weefsel met pijn en zwellingPezen, die spieren verbinden met botten, zijn opgebouwd uit vezelig (fibreus) weefsel. Dit zacht weefsel wordt gecreëerd…
Bronnen en referenties
  • https://www.kanker.nl/bibliotheek/wekedelentumoren/wat-is/587-wekedelentumoren
  • http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/soft-tissue-sarcoma/basics/symptoms/con-20033386
  • http://www.sarcoma.nl
  • http://www.zenuwcentrum.org/pages/sub/3/4/Zenuwtumoren.html

Reageer op het artikel "Sarcoom. Wat is weke delen kanker?"

Reactie

Anoniem, 27-01-2016 08:25 #1
Ik heb al een aantal maanden last van een bult vlakbij mijn wervels en spieren in de nek. De bult is rond, glad en ik kan hem vastpakken. Ik weet niet zo goed of hij groeit. Het doet ook best wel zeer. Het begon toen ik heel lang in een verkeerde houding had gezeten. Sindsdien heb ik soms één dag en soms een aantal dagen achter elkaar last van mijn nek. Verder ben ik niet moe en voel me gewoon gezond.
Ik ben bang voor het ergste (kanker). Reactie infoteur, 27-01-2016
Hi, angst is een slechte raadgever. Door bang te zijn en te doen alsof het er niet is, zal je niet te weten komen of je zorgen noodzakelijk zijn. Om te weten of het een spierknoop of een vetbult of iets anders is, zal je toch echt naar de huisarts moeten. Het beste is om het gewoon te laten bekijken, in de meeste gevallen zal je gerustgesteld worden.

Infoteur: Kisses
Laatste update: 18-07-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Kanker verschijnselen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!