InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Darmkanker symptomen en verschijnselen

Darmkanker symptomen en verschijnselen

Darmkanker symptomen en verschijnselen Darmkanker kan op elke plaats in de darmen tot ontwikkeling komen. Wat zijn de symptomen en verschijnselen bij deze vorm van kanker? De symptomen die voorkomen bij darmkanker worden voor een groot deel bepaald door de plaats waar de tumor(en) zich bevinden. Bij darmkanker komt het vaak voor dat de stoelgang verandert. De ontlasting kan zowel dunner als juist harder worden. Dit is echter slecht een van de verschijnselen. Afhankelijk van de plaats waar de tumor(en) zich bij darmkanker bevinden, verandert het ontlastingspatroon. Vaker diarree of juist hardere ontlasting. Het kan ook voorkomen dat er geen of weinig veranderingen bij de stoelgang worden waargenomen. Het kan voorkomen dat de ontlasting:
  • dunner is
  • harder is
  • de ene keer dun en de andere keer juist hard is

Verschijnselen bij darmkanker

Naast een (veelvoorkomend) veranderd ontlastingspatroon, kunnen andere storende darmklachten een gevolg zijn van kanker in de darmen. Klachten die regelmatig voorkomen zijn:
  • buikpijn
  • darmkrampen
  • opgeblazen gevoel
  • winderigheid
  • bloed bij de ontlasting
  • slijm bij de ontlasting
  • na toiletbezoek het gevoel dat de darm niet helemaal ontlast is
  • pijnlijke plek in de buik
  • vermoeidheid
  • afvallen zonder duidelijke oorzaak

Bovengenoemde klachten kunnen wijzen op darmkanker, maar ook op andere ziekteverschijnselen. Het hoeft niet meteen het ergste te zijn. Niet alle bovengenoemde klachten hoeven tegelijkertijd voor te komen.

Is het darmkanker?

Of er sprake is van darmkanker moet uit medisch onderzoek blijken. Wanneer gaat u naar de huisarts?
  • wanneer klachten langer dan tien dagen aanhouden
  • als klachten steeds op de achtergrond aanwezig zijn
  • als u het gevoel hebt dat het niet in orde is

Ook bij twijfel of angst of als klachten ongemak bezorgen, is het beter om naar de huisarts te gaan. Hoe eerder darmkanker wordt vastgesteld, hoe beter de prognose (het vooruitzicht).

Waar in de darm bevindt zich darmkanker?

Kwaadaardige tumoren kunnen voorkomen op de volgende locaties:
  • dunne darm (het colon)
  • dikke darm (het colon)
  • rectaal (dit is het laatste deel van de dikke darm)

Bloed bij de ontlasting

Als u bloed ziet bij de ontlasting doet u er altijd goed aan om de klacht bij de huisarts te melden. Er zijn een aantal redenen waarom er bloed bij de ontlasting kan zitten, een oorzaak kan kanker zijn. Er zijn ook de meer onschuldige oorzaken, zoals aambeien. Die zijn lastig, maar goed te behandelen.

Darmkanker en geen klachten

Darmkanker kan lang onopgemerkt blijven als er geen opvallende klachten zijn. De kanker heeft dan tijd om zich verder te verspreiden. Uiteindelijk treden er vroeg of laat wel klachten op. Soms treden klachten pas zo laat op dat behandelen geen zin meer heeft. Daarom is het belangrijk dat ud e klachten niet negeert en bijtijds naar de huisarts gaat.

Darmkanker onderzoek

Om darmkanker vast te stellen kunnen de volgende onderzoeken worden uitgevoerd:
  • bloedonderzoek
  • faeces onderzoek (onderzoek van de ontlasting)
  • rectaal toucher - onderzoek door de arts zelf
  • rectoscopie
  • coloscopie
  • röntgenfoto
  • echo
  • MRI scan

Mensen met erfelijke aanleg voor darmkanker worden afhankelijk van de situatie vaker (preventief) onderzocht.

Hoe ontstaat darmkanker?

De oorzaak van darmkankers is lang niet altijd bekend. Men weet wel dat:
  • Gezonde cellen zich anders gaan gedragen
  • Darmkanker kunnen voortkomen uit poliepen in de darmen. Darmpoliepen zijn goedaardige, traag groeiende tumoren. die in de loop der tijd kunnen uitgroeien tot kankercellen. De darmpoliepen zelf geven meestal niet zoveel klachten.
  • Genetisch. Men kan de aanleg om deze kanker te ontwikkelen erven. Er zijn een aantal erfelijke aandoeningen die hiervoor verantwoordelijk kunnen zijn, FAP, oftewel Familiaire adenomateuze polyposis, en HNPCC, oftewel Erfelijke nonpolyposis colorectale kanker.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Onderzoek op darmkanker belangrijk bij 50-plussersOnderzoek op darmkanker belangrijk bij 50-plussersDarmkanker is een ernstige ziekte die jaarlijks in Nederland bij ongeveer 10.000 mensen wordt ontdekt. Dat wil gelukkig…
Leven met kanker: DarmkankerLeven met kanker: DarmkankerDarmkanker komt relatief vaak voor, ruim 12.000 gevallen per jaar. Er zijn twee vormen van darmkanker. Er zijn meerdere…
Darmkanker: symptomen, diagnose, behandeling en prognoseDarmkanker: symptomen, diagnose, behandeling en prognoseDarmkanker (ook wel coloncarcinoom genoemd) is een kankersoort die veel opduikt. Bij de meeste mensen gaat het om kanker…
Darmkanker: symptomen, behandeling, bevolkingsonderzoekDarmkanker: symptomen, behandeling, bevolkingsonderzoekBij darmkanker is er sprake van een kwaadaardig gezwel in de darm. Kanker van de dunne darm is zeldzaam, kanker van de d…
Bloed in de ontlasting – Wat kan de oorzaak zijn?Bloed in de ontlasting – Wat kan de oorzaak zijn?Bloed in de ontlasting kan natuurlijk nooit een goed teken zijn. Het advies in zo’n geval is dus om meteen de huisarts t…
Bronnen en referenties
  • http://www.darmkankernederland.nl/over+darmkanker/symptomen+darmkanker/
  • http://www.symptomendarmkanker.nl/

Reageer op het artikel "Darmkanker symptomen en verschijnselen"

Infoteur: Kisses
Laatste update: 12-09-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Kanker verschijnselen
Medische informatie…
Schrijf mee!