InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Nachtzweten bij leukemie, symptomen

Nachtzweten bij leukemie, symptomen

Nachtzweten bij leukemie, symptomen Nachtzweten wordt vaak in verband gebracht met leukemie. Het gaat dan om heftig nachtzweten. Nachtzweten is echter een algemene klacht die ook bij andere aandoeningen voor kan komen. Het is dan ook zeker geen bewijs dat er meteen sprake is van bloedkanker als je nat van het zweet wakker wordt. Leukemie is een bepaald type kanker waardoor leukocyten kwaadaardig worden door zich ongeremd te delen. Een van de symptomen bij leukemie is nachtelijk transpireren. Nachtzweten bij leukemie, wat zijn de symptomen? Als je veel last hebt van nachtelijk transpireren, hoe weet je dan of het geen leukemie is? Veel mensen zijn bang dat 's nachts klam en bezweet wakker worden een symptoom is van leukemie. Hoewel zwaar nachtzweten inderdaad ook een verschijnsel bij leukemie is, is er vaker een andere oorzaak voor te vinden. Wanneer denk je bij nachtzweten aan leukemie?

Leukemie en 's nachts zweten

's Nachts zweten is feitelijk een algemene klacht, die een gevolg kan zijn van zowel een aandoening, of van de omstandigheden. Als het voorkomt omdat je leukemie hebt wordt het meestal gezien in combinatie met andere klachten, zoals:
  • gewichtsverlies zonder duidelijke oorzaak
  • vaak moe
  • snel moe bij inspanning
  • opgezette klieren
  • koorts zonder duidelijke oorzaak
  • neusbloedingen (kunnen voorkomen)
  • overige ziekteverschijnleen
Voor bovenstaande klachten geldt uiteraard dat het niet meteen leukemie hoeft te zijn. Daarom is deze ziekte ook niet altijd even gemakkelijk te herkennen. Veel opgesomde klachten hierboven kunnen immers ook voorkomen bij griep of (bijvoorbeeld) de ziekte van Pfeiffer. Als je klachten hebt die op een aandoening kunnen wijzen, ga dan zo spoedig mogelijk naar de huisarts.

Oorzaken nachtzweten

Als je veel last hebt van nachtelijke zweetaanvallen, kan dit ook goed duiden op andere aandoeningen of veranderingen in het lichaam, zoals:
  • hormonaal (algemeen)
  • de overgang c.q. menopauze (vrouwen)
  • minder testosteron aanmaak (mannen)
  • anticonceptiepil slikken
  • diabetes
  • TBC
  • leukemie
  • snel werkende schildklier
  • Hiv-infectie
  • (hoge) koorts
  • stress

Ook andere oorzaken kunnen ten grondslag liggen aan het nat bezweet wakker worden. Zoals bijvoorbeeld:
  • een warme slaapkamer
  • te veel dekens op je bed
  • veel peper gegeten
  • synthetische nachtkleding zoals nylon of viscose
  • alcoholgebruik
  • bijwerking van medicijnen
  • drugsgebruik
  • afkicken van een verslavingen
  • chemotherapie/behandelingen

Verschijnselen leukemie nachtzweten

Zonder onderzoek is niet te constateren of je te maken hebt met nachtelijk zweten door leukemie, of door een andere reden. Er zijn wel indicaties die de kans dat het om leukemie gaat, groter maken, zoals:
  • nachtzweten en opgezette klieren in oksels, hals en/of liezen
  • nachtzweten en koorts, zonder dat er sprake is van een infectie
  • nachtzweten en extreme vermoeidheid en bloedarmoede
  • Overige

Iemand kan echter ook leukemie hebben terwijl hij of zij (nog) geen last heeft van nachtzweten.

Wat is bloedkanker?

Bloedkanker is een andere naam voor leukemie maar men bedoelt met bloedkanker meestal de acute vorm.

Wat is acute leukemie?

Bij acute leukemie of bloedkanker ontwikkelt zich plotseling kanker van de witte bloedcellen. Er is dan sprake van een plotselinge vermeerdering van witte bloedcellen. De bloedcellen kunnen gevormd worden in het beenberg (B-reeks), of in het lymfevatenstelsel maar ook in de thymus (T-reeks). De ontwikkeling van deze vorm van kanker verloopt snel. Ook de behandeling wordt zo snel mogelijk gestart.

Wat is chronische leukemie?

Bij chronische leukemie verloopt de ontwikkeling trager. Bloedcellen vertonen afwijkingen maar de problemen kunnen jaren voortbestaan. Het kan ook geruime tijd duren voordat de ziekte wordt vastgesteld.

Myeloide leukemie

Myeloide leukemie is een type leukemie die in het beenmerg zit. Er is een acute en een chronische vorm.

Lymfatische leukemie

Lymfatische leukemie is een proces wat zich meer binnen het lymfevatenstelsel afspeelt. Ook hiervan bestaat een acute en een chronische vorm.

Last van nachtzweten?

Als je terugkerend last hebt van nachtzweten doe je er eigenlijk altijd verstandig aan om naar de huisarts te gaan om de oorzaak te achterhalen.

Wat is de oorzaak van leukemie?

De oorzaak van leukemie is niet bekend. Men vermoed wel dat er virussen een rol zouden kunnen spelen, maar zeker is dat nog steeds niet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Soorten leukemie: de symptomen, oorzaken en behandelingSoorten leukemie: de symptomen, oorzaken en behandelingEr zijn verschillende soorten leukemie, zoals acute leukemie, chronische lymfatische leukemie (CLL) en chronische myeloi…
Leukemie: Symptomen, oorzaken, diagnose en behandelingWat is leukemie of bloedkanker precies? Wat zijn de symptomen en tekenen, waaraan je kunt herkennen of je als volwassene…
Leukemie in zijn verschillende vormenLeukemie is een vorm van kanker, die zich in het bloed en het beenmerg vestigt, leukemie is beter bekend als bloedkanker…
Welke vormen van leukemie zijn er?Welke vormen van leukemie zijn er?Leukemie wordt ook wel bloedkanker genoemd. Het is kanker van de witte bloedcellen. Leukemie kennen we voornamelijk als…
Leven met kanker: Bloedkanker/ leukemieLeven met kanker: Bloedkanker/ leukemieRuim 1.600 mensen kampen jaarlijks met bloedkanker, waaronder veel kinderen. De oorzaak van deze vorm van kanker is nog…
Bronnen en referenties
  • http://www.ingoedendoen.nl/senior/nachtzweten-oorzaken-oplossingen/
  • http://www.isala.nl/patienten/folders/5929-chronisch-lymfatische-leukemie
  • http://www.uza.be/behandeling/bloedkanker-leukemie

Reageer op het artikel "Nachtzweten bij leukemie, symptomen"

Infoteur: Kisses
Gepubliceerd: 28-04-2014
Subrubriek: Ziekten
Special: Kanker verschijnselen
Medische informatie…
Schrijf mee!