InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Chemo-bommen. Methode chemotherapie, hoe werkt het?

Chemo-bommen. Methode chemotherapie, hoe werkt het?

Chemo-bommen. Methode chemotherapie, hoe werkt het? Chemobommen of chemo-bommetjes. Het is een nieuwe methode van chemotherapie om kanker te behandelen. Chemobommen behandelen de kanker plaatselijk. Er moet nog veel onderzoek gedaan worden voordat de therapie zal worden toegepast, maar voor de toekomst biedt deze therapie zeer veel mogelijkheden. Wat is het verschil met gewone chemotherapie en chemobommen? Bij chemotherapie kampen kankerpatiënten met veel bijverschijnselen omdat het hele lichaam met agressieve stoffen behandeld wordt. Ook de vele gezonde delende cellen worden door agressieve chemo gedood. De bijverschijnselen zijn heel zwaar. Misselijk, overgeven, haaruitval, pijn… Chemobommetjes bestaan uit vetdeeltjes die deze agressieve stoffen bevatten en de stoffen die gebruikt worden voor de chemotherapie werken dan plaatselijk, in de tumoren. De stoffen bereiken via de bloedbaan de tumoren en werken van binnenuit op de agressieve kankercellen in, doordat de vetdeeltjes tot ontploffing worden gebracht. Vandaar de naam 'bommetjes.' De ontploffing komt tot stand door verwarming en temperatuurverschillen. De chemo hecht zich vervolgens alleen aan de delende cellen in het gebied, de tumor.

Chemo-bom, wat is dat?

Een chemo-bom is een methode van chemotherapie waarbij alleen de kanker zelf behandeld wordt. Onderzoekers uit Nederland, Duitsland en de VS werken samen om de chemo-bom verder te ontwikkelen. Hieraan werken bijvoorbeeld onderzoekers aan het Erasmus Medisch Centrum te Rotterdam aan mee. Wanneer de nieuwe methode voldoende getest zal zijn om toe te passen op kankerpatiënten, is nog niet bekend. Er moeten eerst meer testen gedaan worden, maar men ziet in deze nieuwe methode veel kansen voor de toekomst. De chemo-bommen worden twee bestaande behandelingen gecombineerd, namelijk chemotherapie en hyperthermie. Bij hyperthermie worden tumorcellen verhit waardoor ze afsterven.

Hoe werkt het?

De chemokuur wordt verpakt in kleine vetdeeltjes (chemo-bommetjes). Deze vetdeeltjes worden via de bloedbaan naar de kankercellen getransporteerd. Als ze de tumoren bereikt hebben, worden ze door verwarming tot ontploffing gebracht. De bommetjes worden dus pas tot ontploffing gebracht als ze de tumor bereikt hebben. Daar doet de chemo lokaal het werk. De wetenschappers die de chemo-bom bedacht hebben stellen dat de medicijnen om kanker te bestrijden dankzij deze nieuwe methode veel gerichter zullen werken. Ook zullen er veel minder negatieve bijwerkingen zijn van een chemo behandeling. Dit lijkt dus een zeer belangrijke stap in de ontwikkeling van de behandeling van kanker te zijn.

Chemotherapie

Chemotherapie is een verzamelnaam voor verschillende soorten behandelingen tegen kanker, waarbij gebruik gemaakt kan worden van verschillend combinaties stoffen om kanker te bestrijden. De behandeling is afhankelijk van het type tumor en de plaats waar zich de tumor bevindt. Het verschil in concentraties van de stoffen, en de frequentie behandeling, zijn beiden van invloed op het succes van de behandeling tegen kanker. Chemotherapie heeft vaak nog veel zware en destructieve bijwerkingen. Soms lijkt chemotherapie wel op ‘met een kanon schieten op een (gevaarlijke) mug’. Chemotherapie heeft vooral effect op delende cellen en maakt dus ook de gezonde delende cellen kapot. De patiënt wordt hiervan vaak erg ziek en moet dus ook weer herstellen van de zware bijwerkingen.

Minder bijwerkingen chemo-bommetjes

Chemotherapie via chemo-bommetjes biedt in de toekomst aannemelijk de mogelijkheid om de tumoren plaatselijk te behandelen, waardoor de bijwerkingen niet meer zo ernstig zullen zijn als bij gewone chemotherapie. Ook zal het aannemelijk mogelijk zijn om hogere concentraties agressieve stoffen te gebruiken om tumoren te bestrijden. Een zeer hoopvolle ontwikkeling dus.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Chemotherapie bij kanker: behandeling en bijwerkingen chemoChemotherapie bij kanker: behandeling en bijwerkingen chemoBij de behandeling van kanker met chemotherapie krijgt de patiënt medicijnen om de snel vermenigvuldigde kankercellen te…
Chemo-embolisatie: overlevingsduur verlengen bij kankerChemo-embolisatie: overlevingsduur verlengen bij kankerNiet alle kankersoorten kunnen succesvol via traditionele methoden worden behandeld. Denk aan inoperabele leverkanker of…
Chemosynthese: wat het is en hoe het werktChemosynthese: wat het is en hoe het werktPlanten gebruiken voor de koolstofassimilatie energie gecreëerd door fotosynthese. Sommige bacteriën benutten andere ene…
Magnesium voor chemokuur innemen om nierschade te vermijdenMagnesium voor chemokuur innemen om nierschade te vermijdenOm kanker te behandelen wordt een chemokuur zoals Cisplatin toegepast. Daardoor worden kankercellen vernietigd, waarna d…
Chemo brein: wat veel oncologen niet vertellenKanker: een van de meest gevreesde ziekten van de 21e eeuw. Kanker is een aandoening die jaarlijks behoorlijk wat mensen…
Bronnen en referenties
  • Het Parool
  • NOS Journaal

Reageer op het artikel "Chemo-bommen. Methode chemotherapie, hoe werkt het?"

Reacties

Kisses (infoteur), 26-09-2012 19:40 #2
De zogenaamde Smart Bomb of Chemo Bommen, zijn nog in onderzoek. Op internet is er weinig recente informatie te vinden. U kunt deze vraag het beste stellen aan de behandelende specialisten. Ik ken u niet, maar ik hoop dat uw man snel behandeld kan worden. Ik wens u beide sterkte.

Willy Philipsen, 25-09-2012 21:02 #1
Mijn man heeft leverkanker. De lever is erg groot en hij heeft veel pijn. De kanker zit op verschillende plaatsen in de lever, maar heeft verder geen uitzaaiingen. Kunnen deze Chemobommen bij hem werken? Reactie infoteur, 26-09-2012
Deze behandeling is voor zover ik weet, nog volop in onderzoek. Op internet is niet heel veel recente informatie te vinden. U kunt deze vraag het beste aan de behandelende specialist stellen. Ik wens uw man beterschap en u beide sterkte.

Infoteur: Kisses
Laatste update: 13-06-2016
Subrubriek: Ziekten
Special: Kanker verschijnselen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!