InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Periarteriitis nodosa of polyarteriitis

Periarteriitis nodosa of polyarteriitis

Periarteriitis nodosa of polyarteriitis Periarteriitis nodosa of polyarteriitis is een vrij zeldzame aandoening. Het betreft hier een auto-immuunziekte en men ziet een ontsteking van de kleine bloedvaten. De symptomen zijn vaak koorts, spierpijn en zich ziek voelen. vaak wordt er dan ook eerst gedacht aan een gewone griep. Maar al snel verschijnen er vlekken op de huid die roodpaars van kleur zijn. Soms ontstaat er ook een longontsteking of zelfs een hartinfarct. Zonder behandeling kan polyarteriitis dodelijk aflopen. Gelukkig komt deze ziekte zelden voor.

Periarteriitis nodosa

Andere benaming hiervoor is polyarteriitis. Dit is een aandoening die vrij zeldzaam is. Het gaat hierbij om een ontsteking van de wand van de kleine slagaders. Deze ziekte kan door het hele lichaam plaatsvinden, maar ook plaatselijk voorkomen.

Wie krijgt deze ziekte

Deze ziekte komt vaker voor bij mannen dan bij vrouwen. Meestal openbaart deze zich rond de middelbare leeftijd. Bij jonge mensen komt polyarteriitis heel weinig voor. Het gaat hier om een auto-immuunziekte. De oorzaak over het ontstaan van deze ziekte in onbekend. Wel is bij sommige mensen het hepatitis-B virus gevonden. Deze zou mogelijk de ziekte in werking hebben gezet, maar of het virus de veroorzaker is, is niet te zeggen. Een andere mogelijkheid zou een allergie kunnen zijn.

Symptomen

De verschijnselen bij polyarteriitis zijn een algemeen ziek gevoel, koorts, spier-en gewrichtspijn. Het lijkt er dus het meest op dat het om gewone koorts gaat. Soms verschijnen er ook roodpaarse vlekken op de huid die niet verdwijnen. Ook kunnen handen en voeten gevoelloos aanvoelen of tintelend aanvoelen. Wanneer polyarteriitis plaatselijk voorkomt, kunnen er hier ook specifieke verschijnselen ontstaan.

In de longen kan er longontsteking ontstaan. Wanneer polyarteriitis zich in het zenuwstelsel bevindt, kan er een zenuwontsteking ontstaan. En bij polyarteriitis in het hart kan er zelfs een hartinfarct optreden. Bij de nieren kan er nierfalen optreden. Vaak vind er ook een verhoging van de bloeddruk plaats.

Doordat bloedvaten ontstoken zijn, ontstaan er de typische roodpaarse vlekken. Dit komt omdat de weefsels niet voldoende worden voorzien van bloed. Er vindt dan gedeeltelijk afsterving van weefsel plaats, dat deze kleur veroorzaakt. Soms verkleuren de vlekken naar zeer donker, bijna zwart.

Als gevolg van polyarteriitis kan er ook een ongewone uitstulping in de slagader ontstaan. Over het algemeen genomen ontstaat er vaak door het hele lichaam een weefselbeschadiging door de ontstekingen.

Behandeling

Polyarteriitis moet altijd behandeld worden, omdat deze anders levensbedreigend kan worden. Denk hierbij aan een verhoogd risico op een beroerte of een hartinfarct. Eerst zal moeten worden vastgesteld of het hier daadwerkelijk gaat om polyarteriitis. Dit doet de arts door middel van een bloedonderzoek. Een ontstoken bloedvat word nader bekeken door middel van een biopt. Vaak wordt ook gekeken of de patiënt besmet is met het hepatitis-B virus.

Corticosteroïden hebben vooral in een vroeg stadium effect. Corticosteroïden zijn de namaakhormonen van het eigen bijnierschorshormoon. De chemische variant hiervan dus. Vaak worden corticosteroïden in combinatie met cyclofosfamide gegeven. Dit middel wordt voornamelijk bij kankerpatiënten gebruikt en heeft een celgroeiremmende werking. Ze werken ook onderdrukkend op de celdeling van ontstekingscellen.

Ontdekken

Wie vermoedt dat hij of zij met deze aandoening te maken heeft, kan deze het beste laten onderzoeken door een arts. Vage klachten als ziek zijn en blijven, buikklachten, vreemde paarsrode tot zwarte vlekken op de huid, dit zijn allemaal symptomen die serieus genomen moeten worden. De aandoening komt maar zelden voor, dus de kans is ook maar klein dat iemand aan deze aandoening lijdt. Een onbehandelde polyarteriitis zal uiteindelijk tot steeds meer klachten gaan leiden en zelfs gevaar voor het leven opleveren. Negeer deze klachten dus niet.
Gerelateerde artikelen
Polyarteriitis nodosa: symptomen, diagnose en behandelingPolyarteriitis nodosa: symptomen, diagnose en behandelingPolyarteriitis nodosa (ook wel bekend als periateriitis nodosa of PAN) is een ernstige ziekte die leidt tot ontsteking v…
Longinfarct: Afsterven longweefsel door afsluiting slagaderLonginfarct: Afsterven longweefsel door afsluiting slagaderBij een longinfarct sterft longweefsel af na een afsluiting van de slagaderen naar het aangetaste deel. De bloedvoorzien…
Oorzaken, symptomen en behandeling van Syndroom van SjögrenOorzaken, symptomen en behandeling van Syndroom van SjögrenHet Syndroom van Sjögren is een auto-immuunziekte die wordt gekenmerkt door droge mond en ogen, verminderde algehele fit…
Uveïtis: vaatvlies ontsteking ogen, verminderd of wazig zienUveïtis: vaatvlies ontsteking ogen, verminderd of wazig zienDe ogen vormen een zeer belangrijke methode om informatie uit de omgeving te verkrijgen, zodat we weten wat er om ons he…
Pericarditis of ontsteking hartzakje: symptomen, behandelingPericarditis of ontsteking hartzakje: symptomen, behandelingPericard is een andere naam voor hartzakje, dit is het vlies om het hart. Als het hartzakje ontstoken raakt spreken we v…
Bronnen en referenties
  • http://www.encyclo.nl/begrip/periarteriitis%20nodosa

Reageer op het artikel "Periarteriitis nodosa of polyarteriitis"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 29-05-2015
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!