InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Oorzaken, symptomen en behandeling van Syndroom van Sjögren

Oorzaken, symptomen en behandeling van Syndroom van Sjögren

Oorzaken, symptomen en behandeling van Syndroom van Sjögren Het Syndroom van Sjögren is een auto-immuunziekte die wordt gekenmerkt door droge mond en ogen, verminderde algehele fitheid, moeite met slikken en vermoeidheid. Lees hieronder meer over de oorzaken, symptomen, diagnose en behandeling van het Syndroom van Sjögren. Een bekend persoon die lijdt aan deze ziekte is de Amerikaanse tennisster Venus Williams.

Syndroom van Sjörgren

Het Syndroom van Sjögren (SjS) is een syndroom dat is ontdekt en beschreven door de Zweedse oogarts Henrik Sjögren. Het is een auto-immuunziekte waarbij de patiënten een chronische ontsteking hebben van de klieren in en rondom de ogen en de mond. De ziekte is niet levensbedreigend, maar kan wel in hoge mate vervelend zijn. Men moet alert zijn op eventuele verergeringen van de klachten, want dit kan namelijk duiden op het non-Hodgkinlymfoom. Dit is een vorm van kanker die bij ongeveer 3500 mensen per jaar wordt gediagnosticeerd. Bij ongeveer 5% van de patiënten met het Syndroom van Sjögren ontstaat op den duur het kwaadaardige non-Hodgkinlymfoom.

Oorzaken

Het Syndroom van Sjögren is een auto-immuunziekte. Kenmerk van een auto-immuunziekte is dat het wordt veroorzaakt door een reactie van het afweersysteem tegen ons eigen lichaam. Helaas is de oorzaak van deze foutieve reactie van ons immuunsysteem tegen ons eigen lichaam nog onbekend. Er wordt gesuggereerd dat erfelijke factoren en omgevingsfactoren beide een rol spelen, maar daar is nog geen hard bewijs voor.
Het Syndroom van Sjögren komt soms ook voor als gevolg van reuma. Reuma is ook een auto-immuunziekte en hierbij keert ons lichaam zich tegen zijn eigen gewrichten waardoor deze verzwakken.

Symptomen

Patiënten die lijden aan het Syndroom van Sjögren hebben verschillende klachten die vrij duidelijk van aard zijn.
  • Droge mond. Dit komt door een verminderde vochtafgifte van de speekselklieren.
  • Droge ogen. Dit komt door een verminderde vochtafgifte van de traanklieren.
  • Vermoeidheid.
  • Verminderde algehele fitheid.
  • Moeite met het slikken. Dit komt door een verminderde vochtafgifte van de speekselklieren.
  • Problemen met het gebid. Dit komt ook door de verminderde functionaliteit van de speekselklieren.

Diagnose en behandeling

De diagnose van het Syndroom van Sjögren wordt voornamelijk gesteld aan de hand van de klachten van de patiënt. Daarnaast worden er testen uitgevoerd aan mond en ogen. Deze testen worden gebruikt om de klachten te bevestigen. Ook zal er verder onderzoek plaatsvinden aan het bloed en de weefsels. De traan- en speekselklieren worden onder andere onderzocht.
Voor de behandeling van deze ziekte zijn er helaas nog geen methoden die de ziekte in zijn geheel kunnen genezen. Er zijn echter wel medicijnen beschikbaar die de symptomen kunnen bestrijden. Zo zijn er medicijnen die de traan- en speekselklieren stimuleren en er zo voor zorgen dat de mond- en oogklachten verminderen. Deze medicijnen werken meestal pas na enkele weken. Andere manieren om de symptomen van de ziekte te onderdrukken zijn het dragen van een bril met donkere glazen en het met water mengen van voedsel.
© 2013 - 2019 B-bbergkamp, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Auto-immuun hemolytische anemieAuto-immuun hemolytische anemieBij verschillende auto-immuun aandoeningen worden er antilichamen aangemaakt die de rode bloedcellen aanvallen. Het lich…
Kleine Levin: het Sleeping Beauty SyndroomKleine Levin: het Sleeping Beauty SyndroomHet Kleine Levin Syndroom, dat ook wel Sleeping Beauty Syndrome wordt genoemd klinkt mooi, maar zo fijn is het niet. Pat…
Syndroom van Horner: oorzaken, symptomen en behandelingSyndroom van Horner: oorzaken, symptomen en behandelingEen afhangend ooglid en een rode huid zijn typische kenmerken van het syndroom van Horner. Het gaat bij deze aandoening…
Auto-immuunziekten: Als je lichaam zichzelf aanvaltAuto-immuunziekten: Als je lichaam zichzelf aanvaltBij een auto-immuunziekte valt je lichaam zichzelf aan en ben je dus eigenlijk je eigen ziekteverwekker. Auto-immuunziek…
Bronnen en referenties
  • http://www.mlds.nl/ziekten/73/sjogren-syndroom-van/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Syndroom_van_Sj%C3%B6gren

Reageer op het artikel "Oorzaken, symptomen en behandeling van Syndroom van Sjögren"

Reacties

Els Hildebrand, 08-02-2017 11:06 #2
Hoe kan Venus Williams met Sjögren topsport bedrijven? Het is toch vermoeiend, en zij is genezen door voeding?

Bert van Essen, 04-02-2017 16:09 #1
Zelf lijd ik aan het Sjőgren-syndroom. Vandaar dat ik benieuwd ben naar de medicijnen ter bestrijding daarvan. Kunsttranen gebruik ik, maar van andere medicijnen weet ik niet. Kunt u mij een en ander vertellen?

Bij voorbaat dank.

Vriendelijke groet,

Bert van Essen

Infoteur: B-bbergkamp
Gepubliceerd: 14-02-2013
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!