InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Slokdarmkanker, verschijnselen en symptomen

Slokdarmkanker, verschijnselen en symptomen

Slokdarmkanker, verschijnselen en symptomen Slokdarmkanker komt vaker voor bij mannen dan bij vrouwen. Dit type kanker komt in Nederland het meest voor onderin de slokdarm, maar slokdarmkanker kan echter ook hoger in de cellen van de slokdarm ontstaan. Eet en drinkgedrag kan een rol spelen bij het ontstaan van slokdarmkanker. In ons land komt dit type kanker in verhouding tot in Aziatische landen, minder voor. Wat zijn de verschijnselen of symptomen van slokdarmkamer en wat is de prognose bij behandeling? Hoewel het officieel zo is dat men de oorzaak van slokdarmkanker niet exact kan aangeven, zijn er wel duidelijke indicaties dat bepaalde factoren de kans of slokdarmanker vergroten, dit zijn bijvoorbeeld:
  • voedselsoorten die de slokdarm irriteren.
  • regelmatig of veel alcohol drinken.
  • roken.
  • pruimtabak.
  • gewend zijn heet te eten en/of te drinken.
  • (gal) en maag reflux klachten.
  • achalasie (aandoening van de slokdarmsluitspier).
  • tekort aan fruit- en groente-inname speelt mogelijk een rol.
  • Barret-slokdarm (cellen die op de grens van de slokdarm en maag kunnen veranderen in kankercellen).
  • bestraling (als gevolg van).
  • overgewicht.

Slokdarmkanker symptomen

Mensen met slokdarmkanker kunnen een of meerder van de onderstaande symptomen hebben:
  • moe.
  • afvallen.
  • pijn op de borst, drukkend.
  • pijn op de borst, brandend.
  • moeilijk slikken.
  • vaker verslikken.
  • eten zakt moeizaam en kan pijnlijk zijn.
  • heesheid.
  • brandend maagzuur.
  • hoesten.

De klachten worden vak pas waargenomen als de kanker zich al heeft kunnen ontwikkelen. Hoe eerder je deze klachten laat onderzoeken, hoe groter de kans op herstel. Slokdarmkanker in een vroeg stadium geeft meestal geen opvallende klachten.

Wanneer komt slokdarmkanker het meeste voor?

Mannen hebben vaker slokdarmkanker dan vrouwen. Slokdarmkanker komt ook vaker voor bij mensen ouder dan 45, en minder vaak bij jongere mensen. Maar natuurlijk kunnen vrouwen ook slokdarmkanker krijgen en ook bij jonge mensen kan het voorkomen. Slokdarmkanker komt verder vaker voor bij mensen die ongezond leven, zoals veel alcohol drinken, roken, te heet eten, te gekruid eten, te weinig groente en fruit eten, enzovoorts. De combinatie alcohol en roken maakt de kans groter om plaveisel carcinoom in de slokdarm te ontwikkelen.

Ernstige complicaties

Slokdarmkanker kan tot (soms) ernstige complicaties leiden, zoals:
  • obstructie slokdarm. Eten en drinken kan dan niet meer door de slokdarm getransporteerd worden.
  • slokdarmbloedingen.
  • pijn bij eten/drinken.
  • (veel) gewichtsverlies.
  • trachea fistel.

Wat is een trachea fistel?

In de slokdarm ontwikkelt zich een gat (trachea fistel). Dit gat heeft tot gevolg dat de patiënt hoestaanvallen kan krijgen bij slikken.

Slokdarmkanker onderzoek

Om slokdarmkanker vast te stellen worden er verschillende onderzoeken gedaan. De meest voorkomende onderzoeken zijn:
  • Endoscopie: met een endoscoop wordt de slokdarm van binnenuit onderzocht.
  • Röntgenfoto’s: patiënt moet barium (in de vorm van een dik drankje) drinken, dit bedekt de binnenzijde van de slokdarm. Barium is goed zichtbaar op röntgenfoto's.
  • Biopsie: er wordt een biopt (stukje weefsel) weggenomen uit verdachte gebieden in de slokdarm.

Stadia slokdarmkanker

Als je de diagnose slokdarmkanker hebt gekregen, zal de kanker worden aangeduid met een stadium. De stadia worden bepaald door middel van testen, CT-test (gecomputeriseerde tomografie) of PET (positron emissie tomografie). Stadia worden als volgt onderverdeeld:
  • Stadium I. Slokdarmkanker in de bovenstel laag van de epitheel-cellen i.d. slokdarm.
  • Stadium II. Kanker is dieper doorgedrongen en er zijn mogelijk uitzaaiingen naar de lymfeklieren.
  • Stadium III. Uitzaaiingen naar diepe lagen van de slokdarmwand. Tevens omringende weefsels en/of lymfeklieren zijn aangedaan.
  • Stadium IV. Uitzaaiingen naar overige plaatsen in het lichaam.

Hoe verder gevorderd stadium wordt waargenomen, hoe slechter de prognose. De behandelend arts kan per situatie uitleggen hoe succesvol de behandelingen mogelijk kunnen zijn.

Hoe wordt slokdarmkanker behandeld?

Slokdarmkanker kan op verschillende manieren behandeld worden. Er wordt gekeken naar de aard van, en ernst van de kankercellen. Men houdt rekening met het type celen, de algemene conditie van de patiënt en het stadium van de kanker. Op basis daarvan zal een bepaalde behandeling worden geadviseerd.
  • Men kan operatief ingrijpen en/of chemotherapie behandelingen zijn veel voorkomende methodes om kanker te behandelen. Bij esophagectomy wordt een deel van de slokdarm verwijderd. Bij esophagogastrectomy wordt een deel van de maag verwijderd. Dit zijn pittige operaties waar ook risico's aan verbonden zit. Chirurgen hebben tegenwoordig echter veel ervaring met deze operaties.
  • Radiotherapie of bestraling.
  • overige.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Slokdarmkanker oorzaken, symptomen en behandelingDe slokdarm is een gespierde holle buis die het voedsel van de mondholte naar de maag vervoert. Bij slokdarmkanker (oeso…
Slokdarmkanker: Verschijnselen en behandelingSlokdarmkanker: Verschijnselen en behandelingSlokdarmkanker is vaak, tegen de tijd dat het ontdekt wordt, al zover gevorderd dat genezing niet meer mogelijk is. Tege…
Kanker: slokdarmkankerSlokdarmkanker is een veel voorkomende vorm van kanker. De belangrijkste oorzaak van slokdarmkanker is een combinatie va…
Slokdarmkanker: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakSlokdarmkanker: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakBij slokdarmkanker is er sprake van een tumor in het weefsel van de slokdarm. Deze vorm van kanker is erg gevaarlijk, om…
Het ontstaan en de behandeling van slokdarmkankerHet ontstaan en de behandeling van slokdarmkankerDe afgelopen 20 jaar is het aantal mensen dat slokdarmkanker kreeg meer dan verdubbeld. Wie er snel bij is, kan echter o…
Bronnen en referenties
  • http://www.slokdarmkanker.eu/
  • Maag lever darm stichting

Reageer op het artikel "Slokdarmkanker, verschijnselen en symptomen"

Infoteur: Kisses
Laatste update: 02-06-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Kanker verschijnselen
Medische informatie…
Schrijf mee!