InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Dikke klieren, bang voor kanker

Dikke klieren, bang voor kanker

Dikke klieren, bang voor kanker Opgezette, dikke klieren. Hoe weet je of het geen kanker is? Hoewel kanker een ziekte is die veel voorkomt, hebben de meeste gevallen waarbij je last hebt van opgezette klieren meestal gelukkig niets met kanker te maken. Toch kunnen opgezette klieren, of bultjes in je lichaam voelen, wel degelijk een verschijnsel zijn bij kanker. Hoe herken je het verschil? Klieren zetten immers ook snel op als reactie op virussen of ontstekingen. Vaak gaan klachten dan samen met hoesten, niezen of keelpijn. Opgezette klieren moeten dan binnen een tot twee weken weer weg zijn. Dikke klieren in de omgeving van je hals, net onder je kaak of achter je oor, komen regelmatig voor. In de meeste gevallen gaat het bij dit soort zwellingen om opgezette klieren als reactie op een ontsteking. Als je een flinke verkoudheid te pakken hebt, en de klieren zijn gevoelig en je voelt je niet prettig, is de kans groot dat de klachten binnen een week alweer een stuk minder zijn. Voor bultjes, knobbeltjes en dikke klieren geldt: als ze niet binnen een tot twee weken vanzelf weer verdwijnen ga dan naar je huisarts. Bij twijfel bel je eerder met de huisarts, en ook als je niet weet waar de klachten vandaan komen en als je niet weet hoe lang de dikke klieren of bult(en) er al zitten.

Waar zitten opgezette klieren?

Opgezette klieren kunnen een signaal zijn van iets plaatselijke, zoals bijvoorbeeld opgezette klieren in de hals bij een keelontsteking, maar het kan ook een signaal zijn van een meer algemenere oorzaak zoals griep of verkoudheid of een kinderziekte. Soms is de oorzaak niet onschuldig. Er is dan verder onderzoek nodig. Dikke klieren komen vaak voor op de volgende plaatsen in het lichaam:
  • In de keel (rondom het strottenhoofd).
  • vlak onder de kaken.
  • In de hals, links en/of rechts.
  • onder de oksel(s).
  • in de liezen.
  • overige (zoals bijvoorbeeld de speekselklieren voelbaar in de mond).

Wat voor bult is het?

Er zijn verschillende soorten bulten of knobbels, bijvoorbeeld:
  • vetbult.
  • trauma (met onderhuidse bloeduitstorting).
  • kanker.
  • abces bij een ontsteking.
  • wratten.
  • verstopte talgklier(en) of gerstekorrel.
  • dikke lymfeklier(en).
  • ontstoken haarzakje.
  • ontstoken wortelpunt (kaak).
  • overige.

Waarom zetten klieren eigenlijk op?

Er zijn veel redenen waarom er bultjes of knobbeltjes kunnen ontstaan, waarvan het merendeel geen kwaadaardige kanker is. Dikke klieren zijn over het algemeen een reactie van het lymfevatenstelsel, op een ontsteking. Dit kan door een virus ontstaan, of door een bacterie. Je afweersysteem detecteert de infectie en reageert door de infectie te bestrijden met afweerstoffen. Er zijn ook nogal wat ziektes die opgezette klieren kunnen veroorzaken, de ene ziekte is ernstiger dan de ander. Bekend zijn bijvoorbeeld:
  • ziekte van Pfeiffer.
  • HIV virus.

Hoe ontstaan dikke klieren bij een infectie?

In lymfeklieren zit lymfevocht en witte bloedcellen. De witte bloedcellen gaan de strijd aan met virussen of bacteriën. Bij een infectie worden er in korte tijd veel extra witte bloedcellen aangemaakt om de infectie zo snel mogelijk te bestrijden. Het lymfevocht wordt aan het bloed afgegeven. Omdat er bij een infectie snel veel extra witte bloedcellen moeten worden aangemaakt, zwellen de klieren op. Een teken dat je afweersysteem goed zijn best doet om de infectie te lijf te gaan.

Wanneer kan het kanker zijn?

Dikke klieren komen ook voor bij bepaalde typen kanker, zoals:
  • lymfeklierkanker algemeen.
  • lymfatische leukemie (acute en chronische vorm).
  • Myeloide leukemie (acute en chronische vorm).
  • Hodgkin.
  • Non-Hodgkin.
  • lymfomen.
  • metastase vanuit een andere locatie.
  • overige.

Naar de huisarts

Maar of dikke klieren een gevolg zijn van kanker kan je niet zelf bepalen. Als er klachten zijn waarvan je de oorzaak niet kent is het altijd raadzaam om dit te laten uitzoeken. Daar heb je een arts voor nodig. Over het algemeen kun je stellen dat klachten die ernstig zijn, of klachten die niet binnen twee weken vanzelf verdwijnen, of klachten die terugkeren, of klachten die je niet vertrouwt, een reden zijn om naar de huisarts te gaan. Hoewel je dus gedegen medisch onderzoek nodig hebt om kanker te constateren, zijn er wel redenen om je klachten direct te laten uitzoeken, bijvoorbeeld als er sprake is van opgezette klieren in combinatie met:
  • koorts zonder duidelijke reden.
  • gewichtsverlies zonder duidelijke reden.
  • vermoeidheid zonder duidelijke reden.
  • pijn die je niet verklaren kunt.
  • nachtelijk zweten.
  • rode lijnen op je huid.
  • andere klachten die je niet verklaren kunt.

Angst voor kanker

Veel mensen hebben angst voor kanker. We hebben bijna allemaal wel een of meerdere mensen gekend die aan kanker zijn overleden. Hoe ouder we worden, hoe groter de kans bestaat dat we mensen kennen die kanker krijgen. Hoewel kanker over het algemeen een ouderdomsziekte is (dit wil zeggen dat indien we bijvoorbeeld gemiddeld 200 jaar oud zouden kunnen worden, we allemaal vroeg of laat een keer kanker zouden ontwikkelen), als een gevolg van (ongecontroleerde) deling van cellen, komt kanker helaas ook regelmatig voor bij kinderen en jonge mensen. Jaarlijks sterven ruwweg ongeveer 50% van de mensen die jaarlijks overlijden, aan de directe gevolgen van kanker. Dit is wel afhankelijk van het type kanker. De ene vorm van kanker is agressiever dan de andere vorm. Helaas kan niet elke vorm van kanker goed behandeld worden, maar in veel gevallen is het wel zo dat hoe eerder behandelbare kanker wordt herkend, hoe groter de kans op een succesvolle behandeling. Er sterven meer mannen aan kanker dan vrouwen. Er sterven minder kinderen dan volwassenen aan kanker. Hoe ouder je wordt, hoe groter de kans om kanker te ontwikkelen. De meest voorkomende type kanker zijn:
  • huidkanker.
  • borstkanker.
  • kanker van de dikke darm
  • longkanker.
  • prostaatkanker.

Dikke klieren onderin je kaak

Dikke klieren onderin je kaak kunnen een reactie zijn op een infectie, zoals een ontsteking aan een wortel van een kies bijvoorbeeld, maar ook een gevolg van keelklachten of luchtweginfecties en bijkomstigheden. Soms is het een verschijnsel bij bepaalde typen kanker. Als je grieperig bent en je hebt de klachten pas kort, wan kan je afwachten. De klachten verdwijnen na een week tot tien dagen vanzelf. Komt er koorts bij, overleg dan met je huisarts. Meet dan wel eerst de koorts met een koortsthermometer op, de huisarts zal altijd precies willen weten hoe hoog te koorts is. Als de klachten niet duidelijk in verband te brengen zijn met een oorzaak, en je bent bang voor kanker, overleg dan altijd even met je huisarts en spreek je zorg uit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Weefsels: het klierepitheelweefselEen klier bestaat uit 1 of meer cellen die een bepaald product maken en secerneren. Het product wat het secreet wordt ge…
Bultje of een dikke klier gevonden, wat kan het zijn?Bultje of een dikke klier gevonden, wat kan het zijn?Klieren kunnen om veel redenen opzetten en het hoeft niet altijd pijnlijk te zijn. Als de zwelling niet afzakt en de oor…
Gezwollen lymfeklieren in lies: oorzaken opgezette klierenGezwollen lymfeklieren in lies: oorzaken opgezette klierenOpgezette of gezwollen klieren in de lies? Een voelbare lymfeklier is in 75% van de gevallen een lokaal verschijnsel. Da…
Pijnlijke bult lies, oksel, nek door opgezette lymfeklierPijnlijke bult lies, oksel, nek door opgezette lymfeklierIndien een virus of bacterie het lichaam binnendringt, dan kunnen de lymfeklieren opzetten. Deze klieren komen overal in…
Opgezette lymfeklieren achter oor: oorzaak opgezette klierenOpgezette lymfeklieren achter oor: oorzaak opgezette klierenOpgezette lymfeklieren achter het oor kunnen voor onrust zorgen, maar veelal is de oorzaak relatief onschuldig. Lymfekli…
Bronnen en referenties
  • http://opgezetteklieren.nl/
  • http://www.gezondheidsnet.nl/
  • http://www.nationaalkompas.nl/

Reageer op het artikel "Dikke klieren, bang voor kanker"

Reacties

Ushi, 02-06-2016 23:47 #2
Hallo,

Ik heb al zo'n halfjaar een verdikte lymfeklier onder linkerkaak. Deze is in laatste paar weken iets groter geworden. Heb heel veel onverklaarbare lichamelijke klachten, waaronder veel oprispend maagzuur met soort van snotterig spul wat doet denken aan snot dat 's ochtends uit mijn keel komt tezamen met een beetje bloed.

KNO onderzoek naar slikproblemen en viezigheid heeft niets uitgewezen, maar lymfeklier wordt niet kleiner. Huisarts heeft er al naar gekeken, maar meent dat er niets aan de hand is. Ook een verdikte lymfeklier in lies en vreemde pijnklachten in been en venusheuvel, maar daar wil de huisarts verder niet naar kijken. Ik loop al vanaf februari met vaak ondertemperatuur van 35 graden en koude rillingen. Verder geregeld duizelig en algeheel gevoel van malaise. Inmiddels ook al 2 weken behoorlijke buikpijnen tijdens het staan. Wat zou dit kunnen zijn en tot wie kan ik mij nog wenden? Kan kaakchirurg dit ook onderzoeken? Heb nl. al langere tijd te kampen met kapotte tanden, maar naar mijn weten niet ontstoken. Reactie infoteur, 03-06-2016
Hi, zo te lezen heeft u al verschillende artsen en specialisten die ernaar gekeken hebben. U moet dus bij hen zijn als u meer onderzoek wilt. Beterschap :)

Marc, 01-12-2015 13:42 #1
Hallo,
Ik heb sinds 3 maanden opgezette en ontstoken klieren in beide oksels. Soms gevoeliger en groter dan anders maar altijd gevoelig en aanwezig. Ben hiermee vorige maand naar de huisarts gegaan hij zei dat het acne was en heeft mij een 3 weekse antibioticakuur voorgeschreven. Dit liet ze iets krimpen en verlichtte de pijn. Nu zijn ze echter met fases weer zeer pijnlijk en dan weer gekrompen, dan weer gegroeid. Zou dit wat anders kunnen zijn? Reactie infoteur, 01-12-2015
Hi, iets kan altijd iets anders zijn, maar om te weten of er meer aan de hand is, ga je het beste terug naar de huisarts om het uit te laten zoeken. Je kunt beginnen met de huisarts te bellen om uit te leggen dat de klachten terug gekomen zijn. De huisarts wil je dan waarschijnlijk opnieuw of verder (laten) onderzoeken. In elk geval is het het beste om hem/haar even te bellen.

Infoteur: Kisses
Laatste update: 27-09-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Kanker verschijnselen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!