InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Leukemie in zijn verschillende vormen

Leukemie in zijn verschillende vormen

Leukemie is een vorm van kanker, die zich in het bloed en het beenmerg vestigt, leukemie is beter bekend als bloedkanker.Leukemie is een overmatige aanmaak van zieke witte bloedcellen. Waardoor deze witte bloedcellen ziek worden is echter onbekend. Door de enorme aanmaak van zieke witte bloedcellen worden de normale bloedcellen verdrongen. Daardoor ontstaat een afname in de vorming van rode bloedcellen, bloedplaatjes en normale witte bloedcellen. De afname van rode bloedcellen zorgt voor bloedarmoede, waardoor je je slap en futloos voelt. De afname van de bloedplaatjes, veroorzaakt een verhoogde bloedingsneiging. Je kunt door de kleinste stoot al enorme blauwe plekken krijgen, bloedneuzen of interne bloedingen. De afname van de goede witte bloedcellen verlaagt de weerstand, waardoor je vatbaarder wordt voor allerlei infecties. Leukemie kan plotseling optreden, acute leukemie, of geleidelijk ontstaat, chronische leukemie. Beide soorten kunnen optreden in verschillende vormen.

Acute leukemie:
  • myeloide bloedcellen, dit zijn de voorlopers van de witte bloedcellen.
  • lymfoblasten, dit zijn de voorlopers van de lymfocyten.
  • Monocyten
  • Chronische leukemie:
  • Myeloide bloedcellen
  • Lymfocyten

Acute leukemie

Acute leukemie kan voorkomen op alle leeftijden. De acute leukemie van de myeloblasten komt echter het meest voor in de eerste vijf levensjaren. De verschijnselen beginnen altijd met enkele vagen klachten zoals vermoeidheid, misselijkheid en weinig eetlust. In een verder stadium krijgt men last van plotselinge koorts, moeheid, bleekheid en bloedingen in huid en slijmvliezen. Ook het tandvlees kan gaan bloeden, er treedt keelpijn op en de amandelen en de slijmvliezen gaan ontsteken.De zieke is dan zeer ernstig ziek, heeft diarree en er kan verkleuring van urine optreden. De milt en de lymfeklieren kunnen vergroot zijn.

Bij bloedonderzoek zal een enorme bloedarmoede zichtbaar zijn. Indien de witte bloedcellen voorkomen in vele afwijkende vormen, kan het bestaan van leukemie duidelijk worden vastgesteld. De behandeling tegen acute leukemie is het bestrijden van de infecties met antibiotica. De leukemie zelf wordt bestreden met cytostatica, beter bekend als chemotherapie. Deze manier van behandelen heeft veel ernstige bijwerkingen, helaas is er momenteel geen andere manier om deze ziekte te bestrijden. De toekomst vooruitzichten met deze ziekte, zijn helaas ongunstig. De toekomstverwachtingen zijn 1 tot 4 jaar. Het verkomen van de ziekte is echter niet mogelijk omdat men de oorzaak niet weet.

Chronische leukemie

Chronische leukemie ontstaat heel geleidelijk en in het begin zijn er geen verschijnselen. Chronische leukemie kan op iedere leeftijd voorkomen, maar komt vooral voor bij jonge volwassenen. De eerste verschijnselen zijn moeheid, duizeligheid, een zwaar gevoel in de bovenbuik, vermagering, gebrek aan eetlust, jeuk en nachtzweten. In een ver gevorderd stadium is de temperatuur licht verhoogd, en treden bleekheid en onderhuidse bloedingen op. Bij het bloekonderzoek zal er een tekort van rode bloedcellen zijn en een enorme hoeveelheid zieke witte bloedcellen, dit geeft de doorslag voor de diagnose.
De behandeling bestaat uit rontgenbestraling en cytostatica. In een vergevorderd stadium zijn de levensverwachtingen gelijk aan de levensverwachtingen van acute leukemie. Een bijzondere vorm van chronische kanker is de chronische lymfatische leukemie. Hierbij treden er ophopingen van kleine lymfocyten op. De verschijnselen komen meestal pas laat tot uiting, omdat de ziekte zo langzaam verloopt. Na lange tijd ontstaat er bleekheid, een zwak gevoel en zijn de lymfeklieren vergroot. Bij het bloedonderzoek is er een tekort aan rode bloedcellen en is een overmaat aan lymfocyten aanwezig. De behandeling bestaat uit bestrijding van de bloedarmoede door bloedtransfusie, bestrijding van infecties met antibiotica en door bestraling en cytostatica.
© 2008 - 2019 Cecile009, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Welke vormen van leukemie zijn er?Welke vormen van leukemie zijn er?Leukemie wordt ook wel bloedkanker genoemd. Het is kanker van de witte bloedcellen. Leukemie kennen we voornamelijk als…
Nachtzweten bij leukemie, symptomenNachtzweten bij leukemie, symptomenNachtzweten wordt vaak in verband gebracht met leukemie. Het gaat dan om heftig nachtzweten. Nachtzweten is echter een a…
Leukemie: Symptomen, oorzaken, diagnose en behandelingWat is leukemie of bloedkanker precies? Wat zijn de symptomen en tekenen, waaraan je kunt herkennen of je als volwassene…
Soorten leukemie: de symptomen, oorzaken en behandelingSoorten leukemie: de symptomen, oorzaken en behandelingEr zijn verschillende soorten leukemie, zoals acute leukemie, chronische lymfatische leukemie (CLL) en chronische myeloi…
Leven met kanker: Bloedkanker/ leukemieLeven met kanker: Bloedkanker/ leukemieRuim 1.600 mensen kampen jaarlijks met bloedkanker, waaronder veel kinderen. De oorzaak van deze vorm van kanker is nog…

Reageer op het artikel "Leukemie in zijn verschillende vormen"

Reacties

Jacqueline, 30-12-2012 23:14 #4
In 2009 de diagnose CLL en in 2011 tot nu toe chemo's die de leuko's op het goede peil houden. In 2012 begonnen met onderhoudsbehandeling Rituximab 4 x per jaar? Ik voel me steeds meer vermoeider en slapper word dit door lotgenoten herkend?

Jacqueline van Wieringen

Kees van der Waal, 22-03-2012 22:25 #3
Ik heb een vraag ik heb cll kan het dat de leucten van 127 naar 95 gaan? Ik heb hier over nog niets gelezen.

Cecile009 (infoteur), 08-09-2008 10:51 #2
Hallo,

bedankt voor je reactie. Mijn medeleven voor het verlies van je zus.

Ik zelf heb kanker overwonnen, en om de een of andere reden is dit een onderwerp wat me hierdoor extra intresseert.

groetjes cecile

Hikari (infoteur), 08-09-2008 08:10 #1
Met veel pijn en verdriet dit artikel gelezen. Het komt me allemaal zo bekend voor.
Mijn zus is aan deze verschrikkelijke ziekte overleden, al na twee weken. Ze had acute lymphatische leukemie, en genezing zat er voor haar niet meer in.

Ik wil zeggen dat dit artikel goed in elkaar zit, en alles netjes is uitgelegd.

Groet, Hikari

Infoteur: Cecile009
Gepubliceerd: 07-09-2008
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!