InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Regenboogvliesontsteking (iridocyclitis): gevaar voor oog

Regenboogvliesontsteking (iridocyclitis): gevaar voor oog

Regenboogvliesontsteking (iridocyclitis): gevaar voor oog Als je een oog goed bekijkt, zie je in het midden de pupil (het zwarte rondje). Het licht valt via de pupil in het oog. Om de pupil heen bevindt zich het regenboogvlies, ook wel de iris genoemd. Een ontsteking van de iris heet iridocyclitis of regenboogvliesontsteking. Regenboogvliesontsteking ontstaat plotseling. Ineens krijg je een pijnlijk, rood oog en ga je geleidelijk wazig zien. Het kan in één oog voorkomen, afwisselend in één van beide ogen, maar ook tegelijk in beide ogen. In ernstige gevallen kan het regenboogvlies verkleven met de pupil en veroorzaakt dan een onherstelbare schade aan het oog. De behandeling van regenboogvliesontsteking gebeurt met verschillende oogdruppels met onder andere de ontstekingsremmer prednison. In sommige gevallen is een injectie in de oogbol noodzakelijk. De oorzaken van iridocyclitis zijn vaak auto-immuunontstekingen als de ziekte van Bechterew (reumavorm) en de ziekte van Crohn. (chronische darmontsteking)
gezonde iris / Bron: Petr Novák, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)gezonde iris / Bron: Petr Novák, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)

Uveïtis verzamelnaam voor chronische oogontstekingen

Uveïtis ontstaat plotseling. Ineens krijgt je een pijnlijk, rood oog of ga je geleidelijk wazig zien. Het kan in één oog voorkomen, afwisselend in één van beide ogen, maar ook tegelijk in beide ogen. Uveïtis kan samengaan met een hoge oogboldruk, glaucoom genoemd.

Drie hoofdvormen van chronische oogontstekingen

  • Uveïtis Anterior (ontsteking aan de voorkant van het oog)
  • Uveïtis Intermediar (ontsteking middenin het oog)
  • Uveïtis Posterior (ontsteking aan de achterkant van het oog)

De oogontsteking kan zorgen voor een tijdelijke of blijvende gezichtsvermindering. In sommige gevallen kan het leiden tot blijvende blindheid.

De pupil en het regenboogvlies

Als je een oog goed bekijkt, dan zie je in het midden de pupil (het zwarte rondje). Het licht valt via de pupil in het oog. Om de pupil heen bevindt zich het regenboogvlies, ook wel de iris genoemd. Dit vlies kan blauw, grijs, bruin of groen zijn met alle kleuren die daartussen zitten. Daardoor heb je bijvoorbeeld blauwe of bruine ogen. De pupil regelt de hoeveelheid licht in het oog. Als er weinig licht is, zorgt de iris ervoor dat de pupil zich verwijdt en bij veel licht dat de pupil nauw wordt. De iris kan ontstoken raken, wat in medische termen iridocyclitis of regenboogvliesontsteking wordt genoemd.

Oorzaak van Regenboogvliesontsteking

In de meeste gevallen ontstaat Iridocyclitis door een auto-immuunontsteking. Het lichaam beschadigt dan zijn eigen weefsels, in dit geval het regenboogvlies. De ziekte van Bechterew is zo'n auto-immuunontsteking. Bechterew is een vorm van reuma in de wervelkolom, meestal beginnend bij het heiligenbeen. Ook de ziekte van Crohn of andere chronische darmontsteking kunnen een regenboogvliesontsteking veroorzaken.

Kenmerken van Iridocyclitis

Het oog is

  • rood: Een rood oog ontstaat door het opzwellen van bloedvaatjes in het bindvlies dat het oogwit bedekt.
  • zeer pijnlijk: Het voelt alsof er een splinter in je oog zit.
  • nauwelijks in staat licht te verdragen: het licht van een lucifer bij het aansteken van een kaars of het kijken in het vlammetje kunnen al voor helse pijn zorgen.
  • nagenoeg blind: Het best te omschrijven als een zeer zwaar beslagen ondoorzichtig raam met honderden bewegende zwarte puntjes.

Bron: Jonathan Trobe, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Bron: Jonathan Trobe, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Regenboogvliesontsteking kan een serieuze bedreiging voor het oog zijn

Als een regenboogvliesontsteking niet wordt behandeld, is het een serieuze bedreiging voor het oog. Je kan, zeker voor de eerste keer, zelf nauwelijks vaststellen dat het om deze ontsteking gaat. De eerste dag gaat het namelijk nog wel, maar de tweede dag wordt al zeer pijnlijk.

Wat te doen bij een rood pijnlijk oog

Meteen de huisarts raadplegen. Aan de hand van het klinisch beeld kan hij de diagnose vaststellen. In geval van een (vermoedelijke) regenboogvliesontsteking word je zo snel mogelijk doorverwezen naar een oogarts. Deze kan met behulp van de spleetlamp de diagnose definitief vaststellen.

Bron: Marcela, Wikimedia Commons (GFDL-1.2)Bron: Marcela, Wikimedia Commons (GFDL-1.2)

De behandeling van regenboogvliesontsteking

Het behandelingstraject kan lange tijd in beslag nemen.

Meten van de oogdruk

De allereerste maatregel die de oogarts zal nemen is het meten van de oogdruk. Elk oog heeft een bepaalde spanning. Als er een te hoge oogdruk ontstaat, kan er schade aan de oogzenuw ontstaan, wat tot glaucoom kan leiden.

Pred Forte, oogdruppels met prednison

De tweede maatregel is het voorschrijven van het middel 'Pred Forte'. Dit is een ontstekingsremmer met prednison die meteen gebruikt moet worden. Prednison remt ontstekingen en overgevoeligheidsreacties en werkt al na enkele uren. Het
wordt gebruikt bij aandoeningen waarbij ernstige ontstekingen een rol spelen. Afhankelijk van de ernst van de ontsteking moet Pred Forte 3 á 8 keer per dag in het gedruppeld worden om de ontsteking dus tot rust te brengen.

Atropine, druppels die de pupil wijd houden

Daarnaast is Atropine een zeer belangrijke oogdruppel. Atropine is bedoeld om de pupil als het ware 'stil te zetten' en om hem wijd te houden, zodat het regenboogvlies niet verkleeft met de pupil. Atropine verzacht de pijn, maar heeft tevens zeer nare consequenties. Omdat de pupil wijd wordt gehouden, reageert deze niet meer op licht/donker. Dit betekent dat bij veel (zon)licht niet meer de vernauwing optreedt, waardoor een enorme lichtbundel het oog binnenkomt. Een zonnebril is dan een absoluut onmisbaar attribuut.

Corticosteroïde injectie

Als de ontsteking zo heftig is dat de oogdruppels niet voldoende helpen, kan een Corticosteroïde injectie in de oogbol de oplossing zijn. Na zo'n injectie ziet het oog er bijzonder rood en gezwollen uit, maar meestal is de behandeling bijzonder effectief.

Nachtzalf

Om het oog ook in de nacht te behandelen, wordt vaak de nachtzalf Ultracortenol voorgeschreven. Een predsinolonpivalaat.

Mogelijke gevolgen van regenboogvliesontsteking

In ernstige gevallen kan het tot onherstelbare schade leiden aan het oog. Het vlies kan namelijk gaan verkleven met de pupil. Je ziet alles niet meer helder, alle beelden in het betreffende oog zijn wazig en kunnen de kleuren die iemand normaal ziet vervormen.

Duur van de ontsteking

Dit is afhankelijk van de ernst van de ontsteking. Zes tot acht maanden is met nabehandeling een normale tijd, maar het is geen uitzondering dat het twee tot drie jaar duurt. In die gevallen wordt er overgegaan op een wat lichtere oogdruppel: Dexamethason.

Andere oogproblemen die na regenboogvliesontsteking kunnen optreden

  • Littekens op het netvlies De oogarts zal dan een OCT onderzoek verrichten om het netvlies te onderzoeken.(.OCT=Optische CoherentieTomografie) Deze techniek maakt kleinere details zichtbaar. De voorbereiding bestaat uit het toedienen
     staar / Bron: Rakesh Ahuja, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0) staar / Bron: Rakesh Ahuja, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
    van pupilverwijdende druppels. Vaak wordt er ook fundusfoto's gemaakt. Dat zijn foto's van de achterkant van het oog. Door de fundusfoto kan de oogarts de gezondheid van het oog beoordelen, waardoor vroegtijdige afwijkingen van de bloedvaten op het netvlies vastgesteld kan worden.
  • Staar:Door het veelvuldig gebruik van medicijnen in het oog kan het voorkomen dat er staar ontstaat. Staar is alleen via een operatie te verwijderen.
  • Schommelingen van de oogboldruk.Elk oog heeft een bepaalde spanning: de oogdruk. Als er een te hoge oogboldruk is en het oog dus teveel onder spanning staat, kan er schade optreden aan de oogzenuw en dit kan uiteindelijk weer leiden tot glaucoom. Deze schommelingen zijn meestal onder controle te houden met behulp van oogdruppels.
  • Mouches volantes oftewel glasvochttroebeling: zwarte puntjes of sliertjes die voor de ooglens voorbij zweven.

Iridocyclitis kan regelmatig terugkomen

Het eerste dubieuze 'voordeel' voor iemand die het een keer heeft gehad is dat hij of zij meteen zal herkennen waar het om gaat: regenboogvliesontsteking. Het tweede 'voordeel'. Bij de oogarts in het ziekenhuis krijgt iedere patiënt in zijn of haar dossier een aantekening. Als je maar denkt dat er weer iets aan de hand is, kan je meestal dezelfde dag al bij de oogarts terecht. Waarmee maar wordt aangegeven dat iridocyclitis geen gewone oogontsteking is.
© 2008 - 2018 Henbro, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Plotselinge heftige pijn in één oogPlotselinge heftige pijn in één oogPlotseling heftige pijn in één oog wijst meestal op een ernstige oogziekte, en moet dan ook met spoed gezien worden door…
Iritis: Ontsteking iris in oog met pijn en fotofobieIritis: Ontsteking iris in oog met pijn en fotofobieDe iris is een cirkelvormig en gekleurd deel aan de voorzijde van het oog met in het midden de donkere pupil. De iris zo…
Uveïtis: Ontsteking uvea, middelste laag oog (oogontsteking)Uveïtis: Ontsteking uvea, middelste laag oog (oogontsteking)Uveïtis is een ontsteking van de uvea, de middelste laag van het oog. De uvea bestaat uit de iris, het straallichaam (co…
Uveïtis: vaatvlies ontsteking ogen, verminderd of wazig zienUveïtis: vaatvlies ontsteking ogen, verminderd of wazig zienDe ogen vormen een zeer belangrijke methode om informatie uit de omgeving te verkrijgen, zodat we weten wat er om ons he…
Rood oog of bloed op je oogbol. Hoe komt het?Rood oog of bloed op je oogbol. Hoe komt het?Ineens een rode (plek op de) oogbol, wat kan het zijn? Over een pijnlijk rood oog kun je beter direct met een arts overl…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Regenboogvliesontsteking (iridocyclitis): gevaar voor oog"

Reacties

Anja, 19-09-2018 20:59 #31
Bij onze dochter is regenboogvliesontsteking vast gesteld, we moeten nu naar leuven omdat ze de oorzaak willen weten, ze heeft in juli en augustus twee vuurrode ogen gehad, ik maak me wel zorgen omdat ik zie staan dat het te maken kan hebben met bechtrew-ziekte van chrone? Reactie infoteur, 21-09-2018
Sorry voor de late reactie, vakantietijd geweest.
Ja als het inderdaad regenboogvliesontsteking is, kan de ziekte van Bechterew daar een grote invloed op hebben, evenals de ziekte van Crohn. Dus verstandig om het te laten onderzoeken.
Hoop op een gunstige uitslag,

met vriendelijke groet,
Henbro

Patricia van Opstal, 03-05-2018 15:11 #30
Ik heb deze ontsteking inmiddels een paar keer gehad. Erg pijnlijk. Nu al geruime tijd niet meer (paar jaar). Kan ik lenzen gaan dragen? Toen werd het me afgeraden, maar dat is ruim 18 jaar geleden. Ondertussen zijn er ook maandlenzen. Reactie infoteur, 07-05-2018
Dag Patricia,
Ik ben op dat gebied geen deskundige. De beste en veiligste manier is je huisarts of oogarts raadplegen.

Succes.

Ria Borger, 11-01-2018 01:22 #29
Ik heb een vraag. Of het verstandig is dat je een beroep met een computerscherm moet werken wenselijk is. Dat is namelijk wat het uwv graag van mij wil. Terwijl ik nu al moeite heb dit bericht te zien en te typen. Reactie infoteur, 13-01-2018
Ja hoor dat kan. Een ontsteking is pijnlijk en kan lang duren, maar als deze over is kan het oog weer prima functioneren. Pak je kans.

Mercedes, 21-08-2016 12:15 #28
Mijn dochter kreeg 4 jaar geleden last van haar oog, zij klaagde van pijn en slecht zien. Meestal was zij erg moe of had gezwommen, waardoor zij rode ogen had en de volgende dag weg was en ik hoorde haar dan ook niet meer erover. Wat ik wel vond was ze heeft hele blauwe ogen en 1 oog werd steeds groener. Toch naar een huisarts geweest en die konden niets vinden en gaf haar een middeltje. Zij had weer gezwommen in de vakantie en kwam weer met rode ogen thuis, dacht meteen dat het door het zwemmen kwam en dat het de volgende dag weg zou zijn, wat niet het geval was! Huisarts heeft ons doorverwezen naar een oogarts en die schok ervan. Allemaal onderzoeken gedaan maar is niets uitgekomen zij is zo gezond als een vis. Nu zijn wij 4 jaar verder, 1 jaar geleden kreeg zij het ook in haar andere oog, wat voor ons een grote schok was! Ik heb echt een potje zitten janken mijn dochter ook! Het is nu stabiel, maar niet weg. Wij blijven druppelen in de ochtend en avond. Een oog van haar heeft verklevingen en haar pupil wordt niet meer klein of groot zij heeft dus last van veel licht! Hoe haar toekomst voor haar er uit ziet weet ik niet. Hoop dat er nog wat aan gedaan kan worden!

Linda, 07-10-2015 13:18 #27
Heb nu al 10 jaar regenboogvliesontsteking, zo'n 4x per jaar ongeveer. Ben nu aan het afbouwen van mijn oogdruppels na 9 hevige pijnlijke weken. Waar ik me het meest zorgen om maak nu is dat er steeds traanvocht uit mijn oog loopt wat zeer vervelend is. Heb dit voordien nooit gehad, dus vraag ik me af of mijn oog ooit nog goed gaat komen. Heb de ziekte van bechterew wat de grote boosdoener is. Kan iemand mij verder helpen aub? Groetjes Linda

Ddh, 04-10-2014 00:26 #26
Ik heb al 14 jaar oogontstekingen en ben nu 45 jaar. Gemiddeld zo'n 3x per jaar, afwisselend aan linker- en rechteroog. De eerste keer was inderdaad heel heftig, ook door verkeerde medicijnen van een gewoon ziekenhuis. Hierna bij het oogziekenhuis terecht gekomen waar snel duidelijk was wat het was. Onderzoeken gedaan naar Bechterew maar daar waren geen sporen van. Ik krijg nu wel steeds vaker vage klachten wat dat betreft dus toch maar weer eens laten onderzoeken. Ik heb nu standaard 2 flesjes PredForte op voorraad! Ook voor een weekendje weg heel handig want je voelt het meteen aankomen en zo vroeg mogelijk beginnen met druppelen is het allerbeste! En heel vaak ben ik er dan ook weer snel vanaf! Maar soms is het hardnekkig en druppel ik wel 12x per dag! Inmiddels weet ik niet beter maar toch hoop ik er ooit nog vanaf te komen! Heel veel sterkte allemaal!

Jannie, 04-05-2014 15:44 #25
Momenteel ben ik herstellende van een irisontsteking. Net als de anderen al aangegeven doet het veel pijn en heeft het een lange tijd nodig om te herstellen. Ik heb een injectie nodig gehad om de ontsteking onder controle te krijgen. Bij mij is de ziekte van bechterew de oorzaak. Ik ben ong. 2 jaar geleden gestopt met humira te spuiten omdat we een kinderwens hadden. In januari ben ik bevallen en mijn bechterew was vrij rustig ( tot een maand geleden dan). Nu is mijn vraag of het spuiten van humira de kans op herhaling van de irisontsteking verkleint?

Gerard Jordens, 14-03-2013 12:34 #24
Heb in 2011 beide ogen flink onstoken gehad, heb nooit gehoord van de arts wat het was. Kon niet tegen licht verschrikkelijke pijnen is na een paar weken weer weg gegaan met druppelen. Nu sinds ongeveer 3 weken geleden kreeg ik ineens iets in mn linker oog, in ieder geval zo leek het, deed even flink pijn, maar ging weer weg, en een week later ongeveer (maandag 04 maart 2013 nu ongeveer 2 weken gelede) kreeg ik een heel rood en pijnlijk oog heb daar nog de hele week mee gewerkt (ben vrachtwagenchauffeur) tot dat ik vrijdags thuis kwam en het licht niet meer kon verdragen. Ben vrijdag avond naar de huisartsenpost geweest, en zaterdag erna bij de oogarts kreeg de diagnose iridocyclitis-regenboogvliesontsteking 3 keer daagsacular druppels 1 keer daagsatropine, en 6 keer daags pred forte dus 10 druppels per dag ben vandaag voor controle geweest de klachten zijn niet minder geworden moet nu elk uur pred forte druppelen, weet niet of het toeval is maar drie van mn broers hebben ook oog problemen 2 broers hebben pxe (zeer zeldzaam) 1 broer heeft magnola degeneratie weet niet of ik dit goed schrijf, word gek van het licht ben weer mooi een aap gelogeerd, eens kijken hoe dit af gaat lopen, wil wel graag mn werk houden.

Sandra, 21-12-2012 11:54 #23
Begin 2008 had ik voor de 1ste keer een ontstoken linkeroog. Niks ernstig en gewoon via de huisarts met lichte druppels is het weer verdwenen… Tot ik op een ochtend wakker werd en niks meer zag langs mijn linkeroog en wat een pijn! Toen ik in de spiegel keek, zag het helemaal rood! Mijn zusje heeft me dan naar de spoeddienst gebracht. Die wisten er absoluut geen raad mee en werd onmiddellijk doorgestuurd naar de oogspecialiste.
Het 1ste wat ze erin deed was cyclogyl om het oog open te krijgen (met als gevolg een grote pupil). Toen begon mijn 1ste echte druppelbehandeling… 2x cyclogyl per dag ('s ochtends en 's avonds) en maxidex (4x/dag). En dan per week afbouwen… Na 3 maanden was het weg, maar niet voor lang! Een maand later kreeg ik het opnieuw! Dus weer naar het ziekenhuis… Kreeg dezelfde behandeling, maar langer afbouwend… En yes, weer was het weg (voor een maandje ofzo). Weer een behandeling gestart, weer wat langer en na de maxidex verder met vexolon… De laatste keer dat ik afbouwde, zat ik na 6 maanden aan 1 druppel vexolon om de 2 dagen en alles bleek goed te gaan. Toch heb ik ondertussen (omdat het nu wel echt héél lang duurt) onderzoeken laten doen bij een reumatoloog en ook een uitgebreid bloedonderzoek. Daar werd niets gevonden! Oef! Maar 2 dagen na het resultaat vh onderzoek (terwijl ik nog steeds ah afbouwen was) stond ik afgelopen maandag weer op met een rood/pijnlijk oog! Dus weer naar het ziekenhuis… Nu heb ik een nieuwe behandeling gekregen (2x/dag cyclogyl, gedurende 2 dagen om het uur een druppel dexamethason, 1 week om de 2u en 1 week 6x/dag) en heb weer een controle op 2/1…
De irritatie is supervervelend, de pijn soms ondragelijk (vooral de 1ste dagen) en word zo loom van al die druppels… Het is zo raar dat er geen oorzaak gevonden wordt, mijn oogspecialiste zei me dat dit bij 80% vd gevallen zo is… Dus maar hopen dat het een keer spontaan verdwijnt!
Groeten uit België… ;-)

Anneke van der Mark, 30-08-2012 16:28 #22
Na staar operatie links in mei j.l. was in juni mijn rechter oog aan de beurt. De euforie duurde 1 week, daarna viel een grijs doek. In het ziekenhuis na de oogmeting, zicht 30% en diagnose regenboogvlies ontsteking en medicatie Pred Forte. Na 1 week controle bleek 1ste oog ook ontstoken. Beide ogen nu 8 keer druppelen en streng protocol. Inmiddels ben ik ruim 2 maanden verder met mijn druppel schema. Mijn zicht is reeds 100% maar ivm mogelijk recidief of chronisch vooruitzicht mag ik mezelf absoluut niet belasten en de volgende controle afwachten. Wat een hel als je voordien alles kon doen en nu zo onzeker bent geworden. Mijn leeftijd is 72 jaar oud.

Wilma Schuurmans, 12-06-2012 17:24 #21
Ik heb het 12 jaar geleden ook gehad, vreslijk pijn.
mij pupil was zelfs zwart, heeft meer dan 2 maanden geduurt voor dat ik echt beter was, wat een elende was dit

Margot, 19-04-2012 12:09 #20
Bij mij zijn de ontstekingen in beide ogen actief geweest, het rechteroog was het meest ontstoken waar ook atropine in gedruppeld moest worden, heb dit vanaf augustus moeten druppelen samen met prednisondruppels, daarbij vele medicijnen waaronder mtx, prednisontabletten, dit alles werkte niet tot ik humira mocht gaan gebruiken, nu zijn de druppels afgebouwd tot één per dag, de ogen zijn veel rustiger alleen rechts lijkt er een litteken aanwezig te zijn, over twee weken terugkomen bij de oogarts, ook de gewrichtsontstekingen zijn zo goed als weg!

Muisje, 03-04-2012 13:53 #19
Vandaag met mijn man naar het ziekenhuis geweest waar men een regenboogvliesontsteking heeft vastgesteld. Hij heeft nu al een maand klachten waarvan de eerste 2 weken het linker oog toen even rust en vervolgens het rechteroog. Nu blijkt dat de aanpak van de huisarts niet de juiste is geweest waardoor beide ogen nog steeds 'ontstoken' zijn en het linker ook inmiddels ook minder goed ziet. Hebben predforte, atropine en een zalf gehad. Nu maar hopen dat het goed genezen zal, er is al wel bloed afgenomen en een longfoto gemaakt. Mijn man is chauffeur en kan nu voorlopig (helaas!) niet werken door de atropine-druppels. Hopelijk komt het na deze kuur niet meer terug alhoewel ik hier 'andere' verhalen lees. Ik begrijp dat bij meerdere het 'gezichtsvermogen' niet volledig is teruggekomen of zelfs eerder een staaroperatie moet plaatsvinden. We kunnen niets anders dan rustig afwachten en hopen dat zijn baan niet op het spel komt te staan…

Martin, 28-03-2012 16:06 #18
Na googlen op regenboogvliesonsteking kwam ik op deze site terecht. Ik ben een gezonde man van 41 en nog nooit geheidsklachten gehad of in een ziekenhuis geweest. Ja, een keer de EHBO bezocht. Per begin november is mijn langdurige relatie beëindigd door mijn vriendin. Ik heb daar veel stress en verdriet van en mis haar ontzettend. Wat heeft dit ermee te maken, zal je nu wel denken. Maar ik lees in reacties dat deze ontsteking kan opdoemen bij verhoogde stress of traumaervaringen. Ik denk dat dit in mijn geval is gebeurd. Ik heb veel gehuild en opeens werd ik wakker met een rood oog. De huisarts stuurde me weg met, dat het vanzelf wel over moest gaan, maar ik ben 2 dagen later terug gegaan en een andere huisarts stuurde me naar de poli van het ziekenhuis om de oogarts te zien. Daar werd regenboogvliesontsteking geconstateerd. Ik heb 3 weken met pred forte en antropine en een nachtzalf gedaan en toen was het helemaal weg.
Wat gebeurd er nu een week geleden? Ik heb steeds nog terugvallen in het verdriet en merk dat stress dan wel toeneemt. Begint opeens mijn andere oog dezelfde symptomen te geven! Gelijk de oogarts gebeld en kon ook gelijk komen. Weer de hele cocktail gekregen en nu een consult voor de reumatoloog en internist om oorzaak te bepalen of uit te sluiten. Dat moet ik nog ondergaan en zal pas over 3 weken iets weten over de uitslag, denk ik. Maar wat ik mij bezig houd (en hoop) is waarschijnlijk die stress en als die verder verdwenen is hoop ik dat ik het niet meer terug krijg. Maar na het onderstaande te lezen twijfel ik daar aan… Wordt vervolgt!

Chrissy, 18-03-2012 10:21 #17
Ik merk aan het taalgebruik in de voorgaande reacties dat er denk ik alleen 'oude' mense deze ontsteking hebben?
Ik ben 13 en een jaar gelede is de diagnose 'regenboogvliesontsteking' bij mij vastegesteld.
Vanaf toen ging ik iedere maand minstens 2x naar een specialist.
Gelukkig is er bij mij niet sprake van een of andere ziekte zoals Bechterew.
Maar ik maak me heel erg zorge over dat ik misschien staar of glaucoom kan krijgen.
Zijn die zorge terecht of onterecht?

Kirsten, 02-01-2012 19:04 #16
"Fijn" om te lezen dat ik niet de enige ben. Een jaar geleden op nieuwjaarsdag zat ik bij de huisartsenpost en werd ik direct door gestuurd naar het ziekenhuis. Idd, een regenboogvliesontsteking. Behoorlijk heftig ook. Een jaar lang gedruppeld, verschillende onderzoeken moeten ondergaan, waar weinig uitkwam. Nu, precies een jaar later, komt mijn rechteroog ook opzetten met dezelfde ontsteking. Terwijl in mijn andere oog de onsteking no niet eens weg is. Zit nu dus met 2 ontstoken ogen. Heb vorig jaar 2 keer zo'n injectie gehad. Nou, dat wens ik echt niemand toe! Wat een helse pijn is dat! Ben bang dat die injectie voor mijn rechteroog deze week ook gaat komen, afgaande op de pijn. Mijn oogarts sugereerde van de week een tablettenkuur voor mij, omdat ik erg jong ben en voor patienten die het erg langdurig en heftig hebbwn, de categorie waar ik volgens haar onder val, willen ze die kuur heel af en toe voorschrijven. Maar dit proberen ze zoe min mogelijk te doen ivm dat het megazware medicijnen zijn. Iemand van jullie hier ervaring mee?

Marlon, 27-12-2011 21:35 #15
Afgelopen 6 jaar al meerdere malen een bezoek moeten brengen aan de oogpoli dankzij die vervelende ontsteking! 3 maanden geleden kreeg ik voor het eerst Dexamethason omdat het maar een lichte ontsteking was. En na 2 weken mocht ik AL weer gaan afbouwen. Yes!, dacht ik, zo snel al? Dat heb ik nog nooit meegemaakt! Helaas het mocht niet zo zijn want vanmorgen werd ik weer wakker met verschrikkelijke pijn. Ditmaal geen lichte ontsteking, dus ik mag helaas weer aan die vieze Pred Forte. Wel grappig dat de (nieuwe)assistentes me nog steeds vragen of ik wel weet hoe ik moet druppelen haha!
Zit nu achter de pc maar eigenlijk zie ik niets door die Atropine. Helaas heb ik een full-time kantoorbaan wat betekend dat ik daar ook al achter de pc zit, Hopenlijk raak ik hier mijn baan niet kwijt want dat is me ook wel eens overkomen (en ik ben zo te lezen niet de enige) en ik heb het hier zo naar m'n zin! Ik wens iedereen die het ook heeft veel succes en beterschap toe!

Fiona, 14-12-2011 17:16 #14
Ik ben een half jaar geleden gediagnoseerd met fibromyalgie en zit nu voor de eerste keer midden in zulk een regenboogvliesontsteking. Ik kan je alvast zeggen dat het geweldig pijnlijk is. De oogarts heeft me verschillende druppels gegeven, waaronder die pred forte en iets om s ochtends de pupil te verwijden. Nu wilt mijn arts dat ik een tweede opinie ga aanvragen om te zien of ik niet de ziekte van Bechterew heb ipv fibromyalgie, schijnt dat de symptomen, gelijkaardig kunnen zijn. Ik ben nochtans vrij zeker dat tijdens de uitgebreide onderzoeken die ze bij me gedaan hebben, ook een auto-immuun test zat. Ik ben het alleszins wel een klein beetje beu dat men lichaam me zo in de steek laat! Reactie infoteur, 16-12-2011
Geloof me, het is niet anders. Je zal het moeten accepteren en door de zure appel heen moeten. Ik weet bijna zeker dat die druppels om je pupil te verwijden Atropine is.
Sterkte. Het gaat over, maar dat duurt een aantal maanden.

Margot, 27-11-2011 23:01 #13
Ik heb sinds een aantal maanden reuma en kreeg ook ontstekingen aan beide ogen. Het rechteroog was verkleefd en hier moest ik atropine en prednison voor gebruiken in de linker alleen prednison, dit is al enkele maanden de verkleving is weg maar de ontstekingen zijn nog actief maar dat zijn de ontstekingen in mijn gewrichten ook nog steeds ondanks alle medicijnen. Ik houd moed en hoop dat de medicijnen snel aan gaan slaan.

Jozé, 28-10-2011 23:38 #12
Ik heb in juni 2011 voor het eerst last gekregen van ontsteking van het regenboogvliesaan het linker oog. Eest ben ik bij 2 huisartsen na 2 verschillende diagnosis en 3 weken verschillende druppels en zalf bij de oogarts gekomen. Die stelde gelijk de diagnose, direkt behandelen met Atropine en Pred Fortte. Hij zei ook het komt beslist terug. In augustus was ik weer terug bij de oogarts met hetzelfde maar dan aan het rechter oog
Nu zijn we in oktober en heb het aan beide ogen. Ik ben door gestuurd naar de reumatoloog en heb afgelopen donderdag een longfoto en een foto van het bekken, groot bloedonderzoek en de urine wordt nagekeken op van alles en nog wat, om ziekte van brechterew aan te tonen of uit te sluiten. Ik krijg over 2 weken uitslag van alle onderzoeken. Als ik voel dat het weer zover is moet ik direkt naar de oogarts en niet eerst naar de huisarts. Maar 3 keer in 4 maanden vond de oogarts toch wel heel veel.

Karel, 27-10-2011 13:42 #11
Nou dankjewel, lekker opbeurend allemaal. Ben net terug van de huisarts hij heeft meteen een afspraak voor mij gemaakt bij de oogarts enwel voor vanmiddag op verdenking van iridocyclitis. Hoop nu dat het wel iets anders is en verholpen kan worden met een zalfje of duppeltje. Reactie infoteur, 28-10-2011
"Nou dankjewel, lekker opbeurend allemaal", is jouw reactie.
Begrijpelijk. Als het iridocyclitis is, moet je de zure appel helemaal opeten.
Onderin de mand ligt gelukkig weer een zoete.
Sterkte

Maja Renes, 29-05-2011 15:13 #10
5 jaar geleden een lichte oogontsteking, daarna kreeg ik darmkanker/bestraling /operatie en chemo, waarna bleek dat mijn immuunsysteem was aangetast en ik dit niet langer verdragen kon, gelukkig gaat nu alles goed maar ik had regelmatig een lichte oog irritatie, totdat ik na een drukke periode op vakantie op Lanzarote, een geweldige ontsteking kreeg, het oog was een bloedvlek en gaf mes stekende pijnen.
Nu ben ik al 7 weken bij de oogarts onder behandeling, eerst met Atropine en Pred Forte, nu heb ik er ook Trafloxal en Vidisic Carbogel bij en ben gestopt met Atropine.
Door dit artikel weet ik nu dat ik nog even vol moet houden; mijn vraag is nu, is oog make-up slecht?

Brigitta, 23-02-2011 00:29 #9
Hoi daar, drie en en half jaar geleden kreeg ik helse pijnen in mijn rechteroog, ik naar de oogarts: hij had nog nooit zoiets gezien, ik moest met spoed naar de oogarts. Daar aangekomen zei die: oogbolontsteking. druppelen en oogzalf. Om een lang verhaal kort te maken: ben mijn baan kwijt, zit nu in allebei mijn ogen(ben zelf oogarts geworden, als ik iets voel begin ik meteen met druppelen) Ik ben helemaal onderzocht op alles en nog wat, maar daar is niets uitgekomen, maar ik ben er zo klaar mee, want ik kan aan niemand uitlleggen hoe zeer het doet. Reactie infoteur, 27-02-2011
Uitleggen hoeveel pijn een oog kan doen is een onbegonnen zaak. Alleen diegenen die het hebben ondervonden weten dat.
Wij hebben beide de vervelende ervaring: Je baan kwijtraken door je oogproblematiek.
Niemand die aan jouw buitenkant kan zien wat JIJ ziet of juist NIET of ANDERS ziet.
Sterkte
Henbro

Henbro (infoteur), 12-02-2011 23:00 #8
Ter informatie voor alle lezers en diegenen die gereageerd hebben op mijn artikel.(henbro) Terwijl ik nog onder behandeling stond voor de ontsteking in mijn linkeroog, kreeg ik op 5 oktober 2010 voor de derde keer regenboogvliesontsteking, nu in mijn rechteroog. Daarvoor ben ik nu (12 februari 2011) nog steeds onder behandeling. Maar mijn linkeroog reageerde ook meteen. Niet in de vorm van een ontsteking, maar door een steeds wisselende oogdruk. Daarvoor heb ik meteen oogdruppels gekregen(Xalatan). Op 17 februari 2011 krijg ik een papilonderzoek, geen pupil, maar papil. Dan worden er foto's gemaakt van een spier achter de oogbal om te kunnen vaststellen hoeveel druk deze aankan. Allemaal het gevolg van iridocyclitis.

Elly Renema, 08-02-2011 19:07 #7
Ik heb deze ontsteking al voor de 2de keer gehad en ben er bang voor dat het weer aan de gang is. Bij een beetje het gevoel zit ik al bij de huisarst in de stoel. Krijg dan gelijk de druppels die ik nodig heb om me zelf te druppelen ik weet wat het is pijn en rood heid in het oog. Ik liep ook in die tijd van de ontstekking met zonnebril op. Onze oogartsen hier zijn zeer bereidt om me gelijk te zien en hebben geen tijd voor de mensen in de wacht kamer op dat moment. Er is ook wel gezocht naar reuma omdat dit in de fam voor komt maar uit de test bleek later dat het maar in een hele kleine hoef veelheid bij mij aan wezig was. Hoe er aan kom daar konden ze toen niets over zeggen maar ik heb liever dat ze me er als het weer mocht op treden gelijk weer vanaf kunnen helpen. Het deed me goed er iets over te kunnen hebben lezen op deze site. Reactie infoteur, 10-02-2011
Dag Elly.

Als je één keer regenboogvliesontsteking hebt gehad, dan weet je meteen bij een volgende keer dat het weer raak is.
Als ik jou was zou ik bij je oogarts informeren naar je dossier of naar het bestand van jou in de computer bij de arts.
Als het goed is staat daar een opmerking over jouw regenboogvliesontstekingen.In dat geval kan je bij een probleem met je oog meteen de oogarts bellen en de stap huisarts overslaan.Ik zat meestal dezelfde dag al in het ziekenhuis voor (verdere) behandeling. Bij een regenboogvliesontsteking is iedere dag die je eerder begint met medicijnen en oogartsbegeleiding een gewonnen dag.
Sterkte.

Groedten
Henbro

Anoniem, 17-01-2011 09:00 #6
Sinds 25 jaar heb ik regelmatig een regenboogvliesontsteking - hup gelijk naar de oogarts als 'ervaringsdeskundige'. In bepaalde perioden één keer per jaar. De behandeling is steevast predforte + homatropinehydrobromide. Twee maal is in het oog geïnjecteerd. Medisch (internistisch) onderzoek leverde geen verklaring op. Alles went… Wat mij wel opviel is dat de ontsteking m.n. opvlamt in tijden van stress en verminderde mentale weerstand (bijv. in overlijdensgevallen). Is dit herkenbaar? Reactie infoteur, 17-01-2011
Ik ben dus ook ervaringsdeskundige, om het zo maar te noemen, maar ik heb bij mijzelf de relatie stress-regenboogvliesontsteking niet kunnen vinden, althans niet bewust. Maar in periode van stress kan natuurlijk de lichamelijke en geestelijke weerstand een aardige dreun krijgen. Het kan dus best mogelijk zijn.

Rietorchis (infoteur), 09-11-2010 16:49 #5
Heb deze oogziekte tien jaar gekregen. Ik was in de tuin een schutting aan het zetten en dacht in eerste instantie dat ik een splinter in mijn oog had gekregen. De huisarts vertrouwde het toch niet helemaal en heeft mij direct doorverwezen naar een oogziekenhuis. Ik ben ruim een half jaar aan het druppelen geweest. Heb vorige week een laatste oogcheq gehad en daaruit bleek dat er verder geen restverschijnselen te zien waren. Ik hoop dat ik de rest van mijn leven verschoont blijf van deze nare ontsteking. Reactie infoteur, 10-11-2010
Riet.
Als je een van de aandoeningen hebt die in het artikel staan omschreven, moet je er helaas maar rekening mee houden dat deze vervelende oogziekte ieder moment de kop weer KAN opsteken.
Ik zelf heb de reumatische ziekte van Bechterev en ben drie keer echt 'overvallen ' door regenboogvliesontsteking. Jij kreeg het bij werkzaamheden in de tuin en dacht eerst aan een splinter, maar daarna weet je wel beter.
Een tip: Als je ooit weer iets voelt, meteen naar het ziekenhuis bellen, huisarts overslaan. Als het goed is, heb je een aantekening in je dossier, hoe dun dat ook is, en wordt zo snel mogelijk behandeld.
Ik hoop voor je dat je inderdaad voor de rest van je leven verschoond blijft van deze akelige ontsteking en dat je die verschrikkelijke Atropine niet meer hoeft te gebruken.
Duimen maar.

Groeten, henbro

Loes Bakker, 04-11-2010 12:53 #4
Heb deze vervelende ziekte al 8 jaar.Zonder onderbreking. Alle onderzoeken gehad en niemand kan mij vertellen
hoe het komt. Soms word ik er triest van. Maar meestal laat ik het allemaal over me heen komen. Reactie infoteur, 05-11-2010
Beste Loes.

Ik voel met je mee en eerlijk gezegd kan je niet anders dan het over je heen laten gaan. Irodocyclitis, uveïtis of regenboogvliesontsteking is niet tegen te houden. Op het moment dat ik dit schrijf ben ik net voldoende hersteld van mijn derde heftige ontsteking in toevallig ook acht jaar.In principe ben ik nog onder controle voorde vorige ontsteking. Deze derde ontsteking is in mijn rechteroog, de vorige twee in mijn linker. Aan mijn linkeroog heb ik vorig jaar een staaroperatie gehad. Pred Forte, Atropine en Dexamethason hadden hun sporen achtergelaten. Ik heb zowel in mijn linker- als mijn rechteroog een injectie gehad, beter gezegd tussen oogbal en oogkas in. Resultaat was wel fantastisch.
Dus beste Loes: De appel is zuur en je zal hem helemaal op moeten eten. Succes en sterkte
henbro

Peter van Rooij, 18-10-2010 10:33 #3
Heb sinds gister een rood oog en net is vastgesteld dat ik regenboogvliesontseking heb.Ben nu met oogdruppels naar huis gestuurd en over 2 wkn controle.De dokter gaf meteen aan dat dit wordt veroorzaakt door mijn vorm van reuma{psoriasus artritus},daar word je niet vrolijk van en zeker niet als je dit allemaal leest, maar goed we doen ons best maar weer met druppelen.

Marian van den Brink, 05-09-2010 17:07 #2
Een goed en duidelijk artikel.Zelf heb ik nu binnen 1 jaar 3x een regenboogonsteking en wil graag weten hoe ik dit aan moet pakken om dit te voorkomen.
Een uitgebreid bloedonderzoek heb ik gehad, maar er is niets uit voort gekomen.
Wie heeft een tip voor mij, of voor wie is dit herkenabaar? Reactie infoteur, 06-09-2010
Dag Marian.

Ik heb je reactie gelezen. Ik ben de schrijver van het artikel, maar tevens zelf 2 keer 'slachtoffer' van deze ontsteking.Ik heb nu nog ( september 2010) de nasleep van een ontsteking in juni 2007. Nog steeds druppelen en regelmatige controle bij de oogarts.
Ik weet niet of een regenboogvliesontsteking te voorkomen is. Ik ben zelf bechterewpatiënt en beide ontstekingen kwamen van de ene op de andere minuut, ondanks een goede en regelmatige controle door de reumatoloog. Ik vrees dat je jezelf er bij neer moet leggen dat die akelige pijnlijke ontsteking zo maar weer de kop kan opsteken.

henbro

Yvonne Jongbloed, 07-02-2009 17:08 #1
Regenboogvliesontsteking is een zeer pijnlijke oogziekte. Reactie infoteur, 07-02-2009
En of het een zeer pijnlijke oogziekte is. Ik heb twee maal in mijn linkeroog zo'n ontsteking gehad.
De laatste keer in juni 2006, waarvoor ik nu nog steeds bij een oogspecialist onder behandeling ben. Helaas is mijn vlies nu verkleefd aan mijn lens en zie ik door het oog aleen maar wazig en kan mijn pupil onvoldoende op licht en donker reageren. Ik wil niemand verder ongerust maken, maar het heeft mij mijn baan als onderwijzer gekost, omdat ik de grote administratieve belasting die dat beroep met zich meebrengt niet meer kon uitvoeren. Naast de lichamelijke pijn heb ik dus ook nog eens de psychische pijn. Ik schrijf dit niet om zielig te doen, maar om duidelijk te maken dat dit niet zo maar een oogziekte is.

Infoteur: Henbro
Laatste update: 22-10-2017
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 31
Medische informatie…
Schrijf mee!