InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Het lymfatisch systeem

Het lymfatisch systeem

Het lymfatisch systeem begint als dunne lymfevaatjes met een gesloten uiteinde. De dunne lymfevaatjes verenigen zich tot lymfevaten. Deze lymfevaten kom samen bij een lymfeklier, waaruit dan een groter lymfevat verdergaat. Deze lymfevaten komen uit in grote lymfestammen. Het allergrootste lymfevat mondt uit in en ader ter hoogte van de linkerschouder. In de lymfevaten is een langzame doorstroming van lymfe. De lymfevaten zitten vol kleine klepjes. Op verscheidene plaatsen in het lichaam zijn groepen lymfeklieren. In de lymfeklieren vind de afweer tegen ontstekingen plaats. Daar worden ook de witte bloedcellen aangemaakt, die voor de afweer zorgen.

Indien in een lymfeklier een ontsteking plaatsvindt, spreken we van een lymfeklierontsteking. Deze vertoont dan verschijnselen van ontsteking zoals, zwelling en pijn. Roodheid, ook een typisch kenmerk van een ontsteking is niet te zien, aangezien de lymfeklieren onder de huid liggen. Het lymfesysteem ligt door het hele lichaam verspreid, infecties gaan door dit systeem heen en kunnen zo dus op elke plaats in het lichaam terecht komen. De lymfeklieren worden van bloed voorzien door een slagadertje. Bepaalde infectieziekten, zoals de ziekte van Pfeiffer, hebben een sterke aantrekkingskracht voor lymfeklieren. Kankercellen worden ook door de lymfevaten afgevoerd en daar zoveel mogelijk tegengehouden.

Onderzoek van de lymfeklieren

Normale lymfeklieren zijn zo groot als een erwt en bijna niet te voelen, zo week zijn ze. Lymfeklieren zijn bij onderzoek te voelen op de volgende plaatsen:
  • Onder de kin
  • Achter de kaakhoek
  • In de hals
  • Bij de achterhoofdsknobbel
  • Boven en onder het sleutelbeen
  • In de oksels
  • Aan de binnenkant boven de elleboog
  • In de lies

Verstoppingen in de lymfeafvoer veroorzaken lymfeoedeem. Bij lymfeoedeem kan men een putje in de huid drukken, net als bij een gewoon oedeem, dat even blijft staan. Het verschil is dat oedeem, door vocht veroorzaakt, na een nacht rust verdwenen is. Lymfeoedeem blijft, als het niet wordt behandeld, bestaan.

Infectieziekten en de lymfeklieren

Infectieziekten kunnen een vergroting veroorzaken van een lymfeklier, of van alle lymfeklieren en de milt. De plaatselijke lymfekliervergroting komt het meest voor in de hals en bij de kaakhoek. De oorzaak van de vergroting is een infectie in de mondholte, neusholte of keelholte. Infecties aan de armen geven zwellingen in de oksel en boven de elleboog. Infecties van de benen, voeten en geslachtsorganen geven zwellingen in de liezen. Een vergroting in het gehele lichaam, met eventueel ene miltvergroting, komt voor bij de ziekte van Pfeiffer, bij toxoplasmose en bij cytomegalie.

Ziekte van Pfeiffer

De ziekte van Pfeiffer wordt veroorzaakt door een virus en overgebracht door hoesten en zoenen. Het meest komt de ziekte voor bij mensen tussen de 10 en 35 jaar. De incubatietijd bedraagt 1 tot 2 weken. De verschijnselen lijken meestal erg op de verschijnselen van een griepje, keelpijn, koorts en lymfeklierzwellingen. De amandelen kunnen ontstoken zijn, met een wit beslag. De spieren zijn vaak pijnlijk. Een meer ernstige bijwerking is dat de lever ontstoken kan raken, waardoor geelzucht, misselijkheid en verlies van eetlust ontstaan. De vaststelling van de ziekte gebeurd door bloedonderzoek. De ziekte geneest zonder behandeling. Kinderen krijgen de infectie vaak in een lichte vorm en zijn binnen een week weer genezen. Volwassen blijven vaak enige maanden last houden van ernstige vermoeidheid.

Toxoplasmose

toxoplasmose is een infectieziekte, die veroorzaakt wordt door de Toxoplasma gondii, een eencellig dierlijk organisme. Dit eencellig organisme komt voornamelijk bij katten voor. Besmetting vind plaats via ontlasting van katten. De verschijnselen zijn meestal vaag; koorts, algehele malaise en vergrote lymfeklieren en milt. De ziekte is meestal niet ernstig, behalve bij zwangerschap.

Cytomegalie

Cytomegalie is een infectieziekte, die veroorzaakt wordt door het cytomegalievirus. Het virus zit in het speeksel van gezonde mensen. Over het algemeen verloopt de ziekte ongemerkt. De verschijnselen die eventueel kunnen optreden lijken op die van de ziekte van Pfeiffer. Ook deze infectieziekte van de lymfeklieren geneest vanzelf.

Kwaadaardige ziekten van de lymfeklieren zijn:
  • Ziekte van Hodgkin
  • Uitzaaiingen van kwaadaardige gezwellen

Ziekte van Hodgkin

Over de oorzaak van de ziekte van Hodgkin tasten wetenschappers geheel in het duister. De ziekte lijkt over het algemeen voor te komen bij jong volwassen, voornamelijk van het mannelijke geslacht. De verschijnselen van deze ziekte zijn een abnormale groei in de lymfeklieren. Het begint met een plaatselijk proces, dat probeert zich te verspreiden. De voorkeursplaatsen zijn, de hals, tussen de longen en in de buik. Daarna volgt de uitbreiding naar de milt, longen, lever, huid, maag, nieren, darmkanaal en als laatste het centraal zenuwstelsel.

Het eerste verschijnsel is het ontstaan van koorts, met schommelende temperaturen. Men transpireert hevig, en is enorm moe. De eetlust is zeer gering. Indien de klieren in de hals aangedaan zijn, ontstaat er een pijnloze klomp opgezwollen klieren.
Het vaststellen van de ziekte, word gedaan door een biopt van de vergrote klier te nemen en door bloedonderzoek. Het vroegtijdig herkennen van de ziekte is van groot belang, omdat dan ook meteen behandeld kan worden. De behandeling bestaat bestraling en cytostatica.

Uitzaaiingen van kwaadaardige gezwellen
  • vergrote lymfeklieren in de hals kunnen uitzaaiingen bevatten van een kankergezwel aan de schildklier en aan het strottenhoofd.
  • in de lymfeklieren in de oksels kunnen uitzaaiingen voorkomen van een kankergezwel in de borst.
  • in de lymfeklieren boven het linkersleutelbeen kunnen uitzaaiingen zitten van een kankergezwel aan de maag of de longen.
© 2008 - 2019 Cecile009, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Pijnlijke bult lies, oksel, nek door opgezette lymfeklierPijnlijke bult lies, oksel, nek door opgezette lymfeklierIndien een virus of bacterie het lichaam binnendringt, dan kunnen de lymfeklieren opzetten. Deze klieren komen overal in…
Uitzaaiingen in de lymfeklieren: symptomen en behandelingUitzaaiingen in de lymfeklieren: symptomen en behandelingWat zijn uitzaaiingen in de lymfeklieren en hoe ziet de behandeling eruit? Soms breken kankercellen af van de tumor in d…
Opgezette klieren in de hals: oorzaken gezwollen halsklierenOpgezette klieren in de hals: oorzaken gezwollen halsklierenLast van opgezette klieren in de hals? De meeste mensen hebben wel eens ervaren dat hun lymfeklieren in de hals opgezet…
Lymfeklierontsteking: symptomen, oorzaak en behandelingLymfeklierontsteking: symptomen, oorzaak en behandelingOntstoken lymfeklieren of een lymfeklierontsteking is een ontsteking van een of meer lymfeklieren. Lymfeklierontsteking…
Klier of glandula, functie en ontstekingKlier of glandula, functie en ontstekingEen klier noemen we in het Latijns glandula. Zo heet de schildklier glandula thyroidea en de melkklier glandula mammaria…

Reageer op het artikel "Het lymfatisch systeem"

Reacties

Rachid, 06-04-2017 21:24 #6
Hallo,

Lymfeklier lies, nek, oksel en heb een knobbel op me schildklier verder heb ik nergens last van ik slaap goed, alleen ik pieker veel over me lymfeklieren waarbij ik gestress raak, en ik merk dat ik nooit echt fit ben. misschien dat ik nooit suiker eet ben ik moe… idk, ben na dokter geweest niks aan de hand, maar heb nooit uitleg gehad over mijn lymfeklieren, ze noemen het stress?

Maria, 05-04-2016 12:25 #5
Ik heb een goedaardige lymfatische tumor in de mijn linker bovenkaak. Sinds enkele maanden heb ik plop geluiden in mijn linkeroor als ik er op ligt en stekende hoofdpijn achter mijn linker oor die toeneemt van eerst wekelijks naar nu dagelijks. Wie kan mij hier een verklaring voor geven, heeft dit met de tumor te maken of is dit iets losstaand en toevallig in die hoek?

Hillie Wildeveld, 20-07-2012 12:15 #4
Wil graag weten wat er nu nog bekend is over Lymfangitis en, bij overleving, de gevolgen voor het lichamelijk welzijn. Heb het als baby meerder malen gehad met vele operaties en destijds werd gezegd dat ik niet zou overleven. Ben nu 78 en leef dus nog steeds maar het is niet gemakkelijk geweest door alle klachten etc. Dus: wat is er nu nog over bekend. Hartelijke groet en,

Dank u.

Hillie Wildeveld

Tim, 04-04-2012 12:19 #3
Sinds gister heb ik dat als over mijn oksel wrijf het dan een beetje pijn doet, er is verder weinig zichtbaar maar als ik heel goed voel, voel ik een klein bobbeltje (kleiner dan 1 cm). Kan iemand vertellen waarom dit pijn doet?

Rita Verwaest, 14-10-2010 14:23 #2
Ik heb lyme gehad ik had heel veel van de bacterie B burdofery in mijn bloed 78'13 ik heb opbezwollen lymfeklieren in mijn hals aan weerskanten mijn ogen voelen heel moe aan en mijn maag daar zat precies iets ellendigs in dat ik wou uitbraken maar dat ging niet mijn maag voelde ook verstropt aan na de antibiotica van 40 dagen ik had een stekende pijn in mijn linkerarm die van mijn schouder uitging. Daar bleek ook een ontsteking te zitten. Ook als ik met de auto reed werd ik precies door die auto's aangetrokken ik reed maar 60 ik weende in de auto ik voelde me zo hulpeloos. t'is moeilijk uit te leggen omdat ik me nog steeds niet lekker voel en het grootste deel van de dag moe mijn ogen heel moe en mijn maag voelt zwak en mijn armen schouders en al het is nog belange niet oke. toch heeft de dokter gezegd van te gaan werken maandag. Maar ik mocht me wel niet overwerken. Ik moet het rustig doen. Maar met het werk dat ik heb ik ben postbode van beroep ik heb 700 huizen te doen met een zware brommer om half 5 opstaan en dat elke dag. Dat is altijd toen ik gezond was al heel vermoeiend wat moet ik doen? Het is natuurlijk belangrij k om positief te zijn maar dan vraag ik me af hoe.?:-(

Helena, 21-09-2009 15:45 #1
Ik heb nu al een jaar last van opgezwollen lyfmklieren!
ik heb al eerder pfeifer gehad mischien dat dit niet goed is uitgebroken.
nu ik dit allemaal lees ben ik bang dat ik iets anders heb alles wat er staat kom toch overheen met de laatste twee ziektes.cytomegalie en ziekte van hogdkin.
alleeen mijn eetlust is normaal soms weinig maar vaak veel.
uitgerust raak ik nooit ben altijd wel moe en geen puf om iets te doen.
ik ben sowieso al heel licht ik weeg 48 kg en nu 45 kg.
heb erge hoofpijn en vaak misselijk.
koorts heb ik al gehad vorige week maar dat bleek een griep te zijn, de dokter laat mij testen op pfeifer.
is het verstandig dat ik de dokter gelijk waarschuw?
of moet afwachten ookal weet ik 100% zeker dat ik geen pfeifer heb.

Infoteur: Cecile009
Gepubliceerd: 08-09-2008
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!