InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Leukemie: Symptomen, oorzaken, diagnose en behandeling

Leukemie: Symptomen, oorzaken, diagnose en behandeling

Wat is leukemie of bloedkanker precies? Wat zijn de symptomen en tekenen, waaraan je kunt herkennen of je als volwassene aan leukemie lijdt? Wie lopen er relatief meer kans om bloedkanker te ontwikkelen? Wat zijn de oorzaken van deze vorm van kanker? Hoe wordt een diagnose gesteld door een arts? Is er iets te doen aan leukemie en wat voor behandeling bestaat er voor deze soms dodelijke ziekte? En wat zijn de overlevingskansen, wanneer je leukemie hebt of krijgt?

Wat is leukemie of bloedkanker?

Normaal gesproken maakt het lichaam witte bloedcellen aan, die helpen om infecties tengevolge van virussen en bacteriën te bestrijden en die zorgen voor een goede wondgenezing. Wanneer iemand leukemie heeft maakt het beenmerg, in plaats van witte bloedcellen, leukemie cellen ofwel kankercellen aan. Deze leukemie cellen maken ook gezonde witte en andere bloedcellen kapot, waardoor je heel erg ziek kunt worden. Leukemie is dus een heel ernstige vorm van kanker van de bloedcellen. Wanneer je leukemie krijgt, is de kans dat je hieraan sterft vrij groot wanneer je niet tijdig behandeld wordt.

Wat voor soorten leukemie bestaan er?

Er bestaat zowel chronische leukemie als leukemie, die plotseling ontstaat. Wanneer je lijdt aan chronische leukemie ontwikkelt de ziekte zich zo geleidelijk dat er eerst helemaal geen symptomen hoeven te zijn. Pas later ga je de typerende tekenen van leukemie vertonen. Wanneer iemand lijdt aan acute leukemie, wordt je direct heel erg ziek en gaat je conditie heel erg snel achteruit. Ook kan leukemie ontstaan vanuit verschillende typen cellen zoals lymfe-cellen of zogenaamde myeline cellen.

Elk van de soorten leukemie komt voor bij verschillende leeftijden en kent specifieke symptomen. De chronische typen komen vooral voor bij oudere mensen, terwijl de acute vormen van leukemie ook voorkomen bij kinderen en jongvolwassenen.

Wat zijn de symptomen, klachten en tekenen van leukemie?

Hoewel er een groot scala aan aan klachten kan bestaan bij leukemie zijn er een aantal symptomen, die echt specifiek kunnen wijzen op bloedkanker:
  • Opgezette lymfeklieren zonder directe pijnklachten aan de lymfen
  • Frequente en terugkerende infecties
  • Ernstige vermoeidheid
  • Gewichtsverlies of onverklaarbaar aankomen
  • Koorts en nachtelijk transpireren
  • Bloedingen en onverklaarbare blauwe plekken op het lichaam
  • Een opgezwollen of pijnlijke buik
  • Pijn in gewrichten en botten

Om een diagnose te stellen zal de arts allereerst bloedonderzoek laten uitvoeren, eventueel gevolgd door biopsie of onderzoek van het beenmerg. Eventueel wordt een ruggenprik uitgevoerd om wat vocht te kunnen aftappen en in het laboratorium te kunnen onderzoeken.

Wat zijn de oorzaken van bloedkanker?

Mensen, die aan veel bestraling zijn blootgesteld lopen meer kans om leukemie te ontwikkelen. Ook maak je meer kans, wanneer in je familie veel kanker en met name leukemie voorkomt. Ook roken verhoogt de kans op bloedkanker. Dat wil overigens niet zeggen dat je wanneer je relatief meer risico loopt, je ook daadwerkelijk leukemie ontwikkelt. De precieze oorzaken van bloedkanker zijn niet bekend en het is alleen duidelijk dat de ziekte erfelijk kan zijn en dat je op bepaalde leeftijden en met bepaalde risicofactoren een relatief hogere kans hebt om de ziekte te krijgen.

Hoe ziet de behandeling van leukemie eruit?

Afhankelijk van het type leukemie en de leeftijd kan er gekozen worden voor meerdere vormen van behandeling. Chemotherapie en bestraling worden vaak ingezet maar er kan ook geprobeerd worden om de ziekte terug te dringen met biologische therapie of immunotherapie. Ook transplantatie van stamcellen (beenmergtransplantatie) is een veel voorkomende wijze van behandelen. Bij chronische leukemie wordt er soms helemaal niet behandeld maar kan er eerst worden gewacht om te zien hoe de ziekte zich ontwikkelt, terwijl je regelmatig wordt gecontroleerd.
Gerelateerde artikelen
Leven met kanker: Bloedkanker/ leukemieLeven met kanker: Bloedkanker/ leukemieRuim 1.600 mensen kampen jaarlijks met bloedkanker, waaronder veel kinderen. De oorzaak van deze vorm van kanker is nog…
Welke vormen van leukemie zijn er?Welke vormen van leukemie zijn er?Leukemie wordt ook wel bloedkanker genoemd. Het is kanker van de witte bloedcellen. Leukemie kennen we voornamelijk als…
Aandoeningen: leukemieLeukemie is een vorm van kanker. Het is een aandoening van het hematopoëtisch systeem (het bloedvormend systeem), een kw…
Overlevingskans bij kankerDe diagnose kanker slaat in als een bom. En dat is niet vreemd, want kanker is doodsoorzaak nummer één in Nederland. Het…
Alle soorten leukemie: de symptomen, oorzaken en behandelingAlle soorten leukemie: de symptomen, oorzaken en behandelingIn dit artikel ga ik beschrijven welke soorten leukemie er zijn en wat de mogelijke oorzaken zijn en de behandelingen di…
Bronnen en referenties
  • Leukemia: Causes, Diagnosis, Symptoms and Treatment
  • Leukemia: Signs and Symptoms
  • Early Symptoms of Leukemia
  • Leukemia, Signs and Symptoms, Conditions and Treatment
  • Prognosis of Leukemia

Reageer op het artikel "Leukemie: Symptomen, oorzaken, diagnose en behandeling"

Reacties

Conchita, 25-09-2014 21:05 #17
Hallo,

ik ben 13 (bijna 14) en ik ben sinds 3 maanden ongeveer heel erg veel last van vermoeidheid en hele erge hoofdpijn. en soms als ik wakker word heb ik opeens blauwe plekken en of als ik thuis kom ook en ik weet niet hoe ik er aan kom. of bij de meest zachte stootjes krijg ik al een blauw plek. en vaak heb ik een pijnlijke en opgezwollen buik. en heel erg last van mijn spieren, botten en gewrichten. en gewichtsverlies zonder dat ik weet hoe het komt. herkennen mensen zich hier in en of heb je tips voor me laat het graag weten.

Groetjes Conchita

Henri, 11-07-2014 12:58 #16
Hallo mijn naam is Henri. Regelmatig heb ik last van de volgende verschijnselen. Ik kan dan niet naar mijn werk, omdat ik zo moe ben. Koorts, pijnlijke en opgezwollen buik (vooral in het midden en een ronde dikke buik), lage rugpijn, zeer vermoeid (wil de hele dag alleen maar liggen en slapen), hoofdpijn. Na een dag is mijn hele lijf vuurrood van de koorts. Herkenbaar voor iemand?

Sarah, 14-01-2014 13:40 #15
Hallo ik ben Sarah en ik 13, ik heb last van heel erge vermoeidheid & super veel hoofdpijn. En ik heb ook mijn buik die verschrikkelijke pijn doet. Maar ik vraag heb ik dan leukemie? :|

Sam, 08-12-2013 01:49 #14
Ik ben Sam en ik ben 14 jaar. Ik heb nu ongeveer drie maanden last van vermoeidheid. Ik ben na 12 uur 's middags heel moe en wil eigenlijk al slapen. Ik heb ook blauwe plekken en heftige hoofdpijn en ik begin opeens heel veel te eten terwijl ik vaak misselijk ben. Ik transpireer 's nachts ook veel. Is het mogelijk dat ik leukemie heb?

Nina, 17-10-2013 12:20 #13
Hallo ik ben Nina en ik ben al paar weken heel moe en heb ook best vaak last van hoofdpijn. als ik op staan ben ik soms duizelig. als ik op me stage of op school ben ben ik ook wel is duizelig in me hoofd. ik heb besloten om naar de dokter te gaan want ik ben wel is moe maar niet dat ik na 1 uur al moe word. wat ik ook doe waar ik ook ben ik ben altijd moe en ik voel me ook misselijk op me maag en dan ga ik echt heel veel eten. dat heb ik altijd al gedaan maar normaal is dat binnen 2 dagen weer weg. nu heb ik die misselijkheid en vreetbuien al 2 weken en ik ga naar de dokter morgen.

Claire, 19-07-2013 12:59 #12
Hallo, Ik ben Claire en ik ben 13 jaar. Ik heb al jaren door en door bloedneuzen gehad, ik ben daardoor naar het ziekenhuis geweest om de aderen in m'n neus dicht te laten branden. Sindsdien heb ik geen bloedneuzen meer. Ik dacht dat dit misschien leukemie kon zijn. Want ik zag een keer een documentaire over een meisje die dat had. En toen vertelde ze dat ze op vakantie ineens heel veel bloedneuzen kreeg (net zoals ik) en opeens ook veel littekens/blauwe plekken kreeg. Ik heb sowieso al veel littekens op m'n lichaam. En vermoeid zijn komt bij mij ook wel eens voor. Heb je pas leukemie als je alle symptomen hebt? Of een paar daarvan? En zou je bij zo'n geval naar het ziekenhuis moeten? Heel erg bedankt.

Ans, 11-07-2013 10:10 #11
Hallo. Ik ben 20 jaar en heb al weken een opgezette buik, opgezette lymfeklieren en heel moe. wat kan dit zijn?

Praktijkdalva, 19-05-2013 10:12 #10
Hallo Marianne,
Ik wil reageren op je bericht van 22/2/13, ik hoop dat je ondertussen al hulp heb gekregen, zoniet zou ik je wel willen helpen.

Ik denk meer aan je opvoeding, je gevoelens met betrekking tot je moeder, je vader, je grootouders. Ik kan begrijp dat je het niet makkelijk heb gehad en dat kan invloed hebben op de rest van je leven, hoe je keuzes gaat maken en tegenover de situaties aankijkt.

Of je leukemie heb of niet, je heb wel genoeg reden om met iemand te praten die professioneel is, verstand van zaken heeft, betrouwbaar is enje graag wil helpen.

Mandy, 08-05-2013 22:04 #9
Ik ben Mandy en 13 jaar. ik heb last van vermoeidheid en bloedneuzen en duizeligheid, ook heb ik ook veel bauweplekken en hoofdpijn en buikpijn zou het leukemie zijn?

Kelly, 05-05-2013 17:14 #8
Ik ben Kelly en ben 13 jaar. ik heb de laatste weken best veel buikpijn en ben heel misselijk en moe voel me ook vaak duizelig en ben al best vaak ziek geweest terwijl ik dat anders nooit ben ik heb ook ineens overal plekken terwijl ik niet eens ergens langs geschuurd ben ofzo weet iemand wat dit is…

Marianne, 22-02-2013 13:30 #7
Hallo mijn naam is Marianne. Mijn moeder overleed toen ik 2 jaar oud was.Mijn moeder was 24 jaar oud. Ze had toen ze zwanger raakte van mij, acuute leukemie. Nou heb ik op tv iets gehoord, en vraag mij af of het waar is. Kun je als je een baby krijgt, en borstvoeding geeft, leukemie cellen aan je baby doorgeven via de moedermelk? En kan die leukemie zich dan op latere leeftijd openbaren? Ik ben opgegroeid bij de ouders van mijn moeder, en die geven de schuld van die ziekte en het overlijden, van mijn moeder aan mijn vader. Ook werd er dikwijls gezecht je lijkt niks op je moeder, je lijkt presies op je vader. Ze gaven mij altijd het gevoel dat ook ik schuld had aan de ziekte van mijn moeder, omdat ze ziek werd toen ze zwanger was van mij. Hierdoor heb ik borderline sindroom ontwikkeld, omdat er altijd een zeer ernstige negatieve sweer hing in huis. Ik draag dan ook erg veel schuld gevoel met mij mee! En daar wil ik vanaf! Kan iemand mij vertellen of je inderdaad via moedermelk je kind kan besmetten met leukemiecellen? Mijn oma haar moeder had ook leukemie, mijn oma zelf niet. Groetjes van Marianne

Amy, 25-01-2013 19:10 #6
Hallo ik ben Amy en ik ben 14 jaar oud. Ik heb last van ontzettende vermoeidheid, buikpijn de hele dag, veel blauwe plekken en spierpijn en ik heb ook heel veel pijn mijn buik. Kan het leukemie zijn?

Amy, 26-11-2012 00:38 #5
Ik heb last van extreme vermoeidheid en soms veel spierpijn en als ik 's ochtends wakker wordt pijn in mijn onderbuik. Kunnen dit symptomen zijn van kanker?

Paulina, 03-06-2012 10:57 #4
Ik heb last van mijn botten, vooral in mijn vingers en knokkels. ben zwaar vermoeid om een uur of 4 in de middag wil ik slapen dan voelt het voor mij net of het 1 uur s`nachts is.
mijn lympfklier in mijn nek is ongeveer 10 cm groot. heb een buik lijk wel 4 a 5 maanden zwanger omgeveing van mij vraagt ook of ik dat ben. ik ben het niet. voel me ziek van binnen dat mijn hele lichaam gloeit! ik ben er mee naar de huisarts geweest en die heeft er niks aan gedaan, gaat wel weer over zegt hij! kent iemand misschien deze klachten, en die mij alsjeblieft advies kan geven want met de dag voel ik me slechter

Ingeborg, 05-02-2012 13:24 #3
Nee samson! het is niet besmettelijk!
Ik weet niet waar je werkt maar het zou kunnen dat de werkomgeving een groter risico geeft?
maar ik denk dat het gewoon toeval is.

Samson Frank, 07-10-2011 15:28 #2
Is leukemie overdraagbaar bij personen? Kan leukemie ook ontstaan door produkten die op de werkplek gebruikt worden? Bij ons op het werk hebben 2 collega's die op dezelfde afdeling werken leukemie. Toeval of niet? De ene weet het al 6 weken, de andere pas sinds gisteren.

Henriette, 23-08-2011 07:31 #1
Ik weet dat op gezwollen kuiten met vocht en pijn in spieren ook wat anders kan zijn maar kunnen kuiten met vocht en botpijn ook een teken van leukemie zijn?

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 03-02-2012
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 17
Medische informatie…
Schrijf mee!