InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Verzuring van het lichaam, symptomen, oorzaken en voeding

Verzuring van het lichaam, symptomen, oorzaken en voeding

Verzuring van het lichaam, symptomen, oorzaken en voeding Elk lichaam heeft een bepaalde zuurgraad die wordt aangeduid met een PH waarde. Bij een te lage pH waarde kunnen bepaalde klachten ontstaan zoals darmklachten, slaapstoornissen en depressie. Er zijn meerdere oorzaken voor een verstoring van de zuurgraad, een belangrijke oorzaak is vaak voeding en stress. Er zijn een aantal methodes om een te lage PH waarde naar een gezonde PH waarde te brengen en zo te houden. In dit artikel worden enkele methoden besproken, zoals een gezonde voeding.

Verzuring lichaam

Iedereen verzuurd en daar ontkomen we bijna niet aan, vooral door onze westerse leefcultuur krijgen we veel te veel verzurende stoffen binnen en dit zorgt mede voor verzuring van het lichaam. Ook tijdens de stofwisseling worden er zure eindproducten gemaakt, kleine schommelingen in de pH-waarde zorgen voor veranderingen van het metabolisme in de lichaamscellen en dit resulteert weer in niet gewenste storingen. Een gezonde darmflora wordt als een van de belangrijkste factoren gezien om het lichaam te ondersteunen de pH-waarde op peil te houden. Kwaadaardige bacteriën en schimmels deponeren hun zure afvalstoffen in het lichaam en veroorzaken zo een verzuring van het lichaam.

Zuren, basen en pH waarde

pH is afgeleid van het Latijns en betekent: ‘werkzaamheid van de waterstof’. Een vloeistof kan zuur, neutraal of basisch zijn. De pH-schaal heeft een bereik van 1 t/m 14 waarvan 7 neutraal is. Het zuurst is 1 en 14 het meest basisch. Let er wel op dat de schaal logaritmisch is. Dit betekend dat er tussen elke stap een factor 10 zit. pH 5 is dus 10x zuurder dan pH6, en pH 5 is 100x zuurder dan pH7. De concentratie van het aantal waterstof-ionen in de vloeistof bepaald de pH-waarde.

Optimale pH waarde

In elk gedeelte van je lichaam is de zuurgraad verschillend, sommige organen werken beter in een hogere of lagere zuurgraad. Artsen en specialisten meten soms de zuurgraad van een patiënt, het ligt er natuurlijk aan welke klachten de patiënt heeft, maar over het algemeen doet men een meting van het speeksel, de urine of het bloed. Dit omdat die praktisch het makkelijkst af te nemen zijn.

In de volgende tabel staan als voorbeeld de optimale pH waardes voor het speeksel, de urine en het bloed. Wat werkelijk wenselijk en optimaal is, dat verschilt natuurlijk per lichaam maar dit is een veel gebruikte indicatie.

Optimale pH-waarde van het lichaam

pH-waarde
Speeksel6,00 – 7,50
Urine4,50 – 8,40
Bloed7,34 – 7,45 (ideaal = 7,41)

Verzuring lichaam, enkele oorzaken

Er zijn verschillende oorzaken die verzuring veroorzaken. Een aantal hebben te maken met je eet en drink gedrag: slechte voeding, overmatig alcohol- en suikergebruik, slechte eetgewoonten. Andere hebben meer met onze (slechte) gewoontes te maken: weinig beweging, roken, crash diëten, overmatige sportactiviteiten. Maar er zijn ook oorzaken waar je niet veel aan kunt doen zoals: veroudering, stressbelasting, milieu invloeden, verminderde functie van de lever, de nieren of de longen.

Een goede pH waarde is van belang

Enzymen geven ons het beste voorbeeld om aan te geven hoe belangrijk een goede pH-waarde is voor het optimaal functioneren van het lichaam. Het stoffelijke proces in ons lichaam is afhankelijk en gebaseerd op de werking van enzymen. Deze enzymen zijn op hun beurt weer afhankelijk van de concentratie waterstof-ionen oftewel van de pH-waarde. Elk type enzym functioneert het beste bij een bepaalde pH-waarde en ze zijn zeer gevoelig voor kleine schommelingen in deze waarde. Ze functioneren dan meteen stukken minder of helemaal niet wat er weer voor zorgt dat het lichaam in zijn geheel minder goed functioneert of vatbaarder is voor ziekten.

Mogelijke symptomen en klachten van verzuring in het lichaam

Er worden zeer veel klachten in verband gebracht met een verkeerde zuurgraad. Deze worden voor het gemak vaak in 2 stadia gecategoriseerd: Stadium I: Klachten in het begin, en stadium II: klachten in een vergevorderd stadium. Hieronder staan deze beide opgesomd. Belangrijk is dat u in deze situatie geen last krijgt van al deze klachten, maar last kunt krijgen van 1 of meerdere van deze klachten. Ieder persoon is in dit geval anders.

Symptomen en klachten verzuring

Stadium I: klachten in het beginStadium II: klachten in een vergevorderd stadium
- haaruitval- maagzweer
- obstipatie- jicht
- zure oprispingen- hartinfarct
- huidproblemen- reuma
- cariës- beroerte
- infectiegevoeligheid- diabetes
- slaapstoornissen
- beslagen tong
- libidoverlies
- depressie
- spierkrampen
- allergieën

Drie methoden van het lichaam voor zuurgraad regulatie

Het lichaam heeft drie manieren om de zuurgraad op het juiste niveau te houden. De eerste is bufferen. Deze buffers zijn stoffen die worden opgeslagen in het bloed. Bicarbonaat is hier een voorbeeld van. De tweede manier is uitscheiding van zuren door middel van de nieren. Deze verwijderen het van de zuren door middel van ammonia. De derde methode is via de ademhaling door middel van meer uitstoot van koolzuur. Koolzuur is een bijproduct van de zuurstofvorming in cellen. Door sneller en dieper te ademen wordt er meer koolzuur afgevoerd uit het lichaam.

Voeding en de pH

Veel mensen denken dat de (vrije) zuren in bijvoorbeeld appel, citroen, melk of ascorbinezuur uit voedsel bijdraagt aan verzuring, maar in onderzoeken is gebleken dat deze weinig of geen invloed hebben op de zuur-base balans. Alle zuur smakende producten hebben een basen overschot.

Onze voeding kan in twee groepen worden ingedeeld:
  • Waterrijke voeding. Deze zijn meestal volumineus, rijk aan vitamines en mineralen. Ze bevatten over het algemeen een basenoverschot. Enkele voorbeelden zijn: thee, melk, groente en fruit.
  • Geconcentreerde voeding. Deze zijn over het algemeen vast van structuur, rijk aan vet en calorieën. Ze bevatten over het algemeen een zurenoverschot. Enkele voorbeelden zijn: kaas, peulvruchten, vis, vlees en granen. Uitzonderingen op deze regel zijn alcohol, koffie en suiker, deze werken ook zuurverhogend.

Voedingssupplementen

Er zijn steeds meer producten te verkrijgen in de vorm van pilletjes of drankjes die je kunt innemen ter ondersteuning van je zuur-base balans. Dit zijn dan meestal stoffen die een hoog base gehalte hebben en daarom meteen zuren aan zich binden. Maar de Nederlandse overheid heeft veel van deze supplementen nog niet gewoon vrij gegeven voor verkoop in bijvoorbeeld apotheken. Terwijl precies dezelfde producten in Duitsland wel gewoon te koop zijn.

Meer weten?

Dit artikel dient vooral als informerend, en kan eventuele fouten bevatten, maar mocht u meer willen weten over de zuurgraad in uw lichaam en heeft u last van enkele bovengenoemde klachten dan kunt u het beste uw huisarts raadplegen en met hem of haar overleggen wat te doen. Maar 1 tip die zeker geen kwaad kan en door veel artsen en specialisten wordt aanbevolen is om 1,5 a 2 liter water (extra) te drinken op een dag.
© 2010 - 2019 Javis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Het evenwicht tussen zuur-base en de pH-waardeHet evenwicht tussen zuur-base en de pH-waardeDe taak van de zuur-base-huishouding is de afvoer van zure stofwisselingsproducten bij een constante PH-waarde overeenko…
Zuur minnende plantenZuur minnende plantenElke tuin heeft zijn eigen type grond. Er zijn tuinen met kleigrond, zand- of veengrond. Sommige planten maakt het niet…
Hyperventilatie, Wat Helpt, Symptomen, BehandelingTe veel ademen veroorzaakt allerlei klachten. Dit is erg vervelend waardoor het lichaam niet meer normaal kan functioner…
Oorzaken van stinkende afscheidingOorzaken van stinkende afscheidingAls u last heeft van een stinkende afscheiding, kunt u zich behoorlijk schamen. Terwijl een stinkende afscheiding tot ee…
Ontzuring: een betere gezondheidOntzuring: een betere gezondheidOnze voeding bevat teveel zuurvormende middelen. Veel klachten, waaronder ook darmklachten (slechte stoelgang) komen doo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Qimono, Pixabay
  • Circadian.nl

Reageer op het artikel "Verzuring van het lichaam, symptomen, oorzaken en voeding"

Reacties

Peter, 30-04-2018 14:50 #20
Om zuurgraad van urine te meten zijn er pH stripjes en pH meters in de handel. Omdat ik kleurenblind ben waren de pH strips voor mij geen oplossing. Daarom schafte ik een pH meter aan ( ca. €20 ). Hiermee controleer ik de urine zuurgraad van elk plasje. Ik drink door de dag 2 - 3 liter vocht, water en groene thee. Eet koolhydraat arm en sport 6-8 uur per week.

Ontdekte dat de zuurgraad behoorlijk varieert gedurende de dag. Mocht de pH te laag zijn dan neem ik een extra basisch supplement, tablet natriunbicarbinaat en/of calcium-magnesium-zink en/of zink-selenium. Is bij de volgende meting de zuurgraad nog te laag, dan neem ik extra basisch supplement, net zo lang totdat de pH-waarde rond 7.3 zit. Na een lange intensieve sportactiviteit meet is soms waarde onder pH 5.

Vaak dien ik 4 á 5 x per dag basisch supplement te nemen om de gewenste waarde te bereiken en te houden. Zit daarmee dan behoorlijk boven de dosering als aanbevolen op de verpakkingen van de supplementen, soms wel 5x boven de dagdosis.

Zonder basisch supplement schommelt bij mij de pH van de urine tussen 5.1 en 6.

Meten is weten. De aangeschafte pH meter kon met bij geleverde zakjes voor het maken van ijkvloeistof heel precies worden afgeregeld.

Kimberley Pex, 30-09-2017 12:09 #19
Het is onvoorstelbaar hoe uiteenlopend de informatie is op héél veel sites over zuur zuurvormend basisch en ontzuren. Ik heb gewoon een simpele regel; wat zuur en bitter smaakt, ontzuurt. Daarnaast is melk basisch, dus ontzuurt ook, natriumbicarbonaat smaakt zout, maar ontzuurt ook. En knoflook natuurlijk; het middel om te ontzuren. Bladgroente is ook geweldig om te ontzuren, en weer een zuiver basisch lichaam te krijgen. Een verzuurd lichaam is een ziek lichaam, een ontzuurd lichaam, basisch dus is gezond. o.a. citroen, ascorbine karnemelk appelazijn zijn zure producten die goed ontzuren. Vroeger kwam ik er ook totaal niet wijs uit; verzuurd, zuur, ontzuurd enz.

Van den Eynde Maria, 23-03-2017 12:31 #18
Ik vind in mijn bloeduitslag niets over PH-waarden, is er ook een andere benaming? Thanks

Hermine, 10-11-2016 11:13 #17
Is het gevaarlijk / is het kwalijk om te vliegen met verzuring?

E. Last, 23-10-2016 23:21 #16
Vier dingen zijn belangrijk:
1) Een goede ademhaling. Een zo diep mogelijke ademhaling costa abdominaal. Dit noemen zangers een middenrif trommelaar. Hierdoor wordt veel koolzuur afgevoerd.
2) Gevarieerd eten en drinken weinig tot geen alcohol
3) Bewegen met mate ook hier geldt overdaad schaadt.
4) Vermijd stress.

Leen Goos, 23-02-2016 17:29 #15
Eet al verschillende maanden elke morgen kefir, en krijg nu last van pijn in schouders, armen en benen, en een zwaar gevoel, zou dat met het eten van die kefir zijn? Misschien een te groot gehalte aan zuren?

Macours Fr, 06-02-2016 09:46 #14
Welke voeding. Is schadelijk voor een te hoge ph

Plooi Coaching, 12-10-2015 17:24 #13
Stress is de ergste verzurende factor, omdat onder stress (door adrenaline) het lichaam wordt aangezet om eiwitten af te breken voor energie. Restproduct is ammonia; superzuur.

Het aminozuur l- glutamine speelt een belangrijke rol bij het normaliseren van de zuurgraad. Daarnaast zijn de alkatabs van alkavitae zeer geschikt om de pH relatief snel naar beneden te krijgen. Belangrijk om te weten: vetweefsel is een opslagplaats van zuren; het kan dus zijn dat eerst vetweefsel wordt afgebroken voordat de zuurgraad merkbaar naar beneden gaat. Dat wil niet zeggen dat het lichaam NIET aan het ontzuren is.

Er is een voedingstabel beschikbaar van zure en basische voedingsmiddel, voor wie zijn dieet gericht wil aanpassen. Eerst ontzuren, daarna pas aan de vitaminesupplementen. Veel supplementen zijn zuur-gebaseerd en hebben in een zuur lichaamssysteem geen effect, behalve dat het nog erger verzuurt.

Patricia, 19-06-2015 12:06 #12
Men zou om te beginnen elke dag een verse uitgeperste citroen op een glas lauw water moeten drinken, en voor mensen met een sterk verzuurt lichaam zou zuiveringszout (baking soda) een oplossing kunnen zijn. Baking soda, niet te verwarren met baking powder uit de supermarkt, want dit is alleen bedoeld voor het laten rijzen van cake, brood etc. De beste is van Gimborn, verkrijgbaar bij de betere drogist en apotheek., deze is 100% natuurlijk. Zuivering zout, (Baking soda) oftewel natrium bicarbonaat zorgt voor ontzuring van het lichaam. Het werd vroeger al gebruikt voor veel kwalen en kwaaltjes, dus even googlen en de info erover lezen. Gr

Louisa55 (infoteur), 31-05-2015 14:28 #11
Wellicht wat kort, maar zeker interessant!

Adriana, 26-11-2014 09:08 #10
Gebruik Anastrozol en Omepeazol heb chemokuren en bestraling gehad.Zit in fase 1 met klachten. kunt u mij homeopatisch advies geven?
Adrie

Cas, 05-04-2014 10:08 #9
Vraag: in de uitleg staat "dat het belangrijk is dat u geen last krijgt van al deze klachten, maar van 1 of meerdere ". Als ik nou toch last heb van alle bovengenoemde klachten is het dan overduidelijk toch door een te verzuurd lichaam of is er met zo'n hele lijst klachten iets anders aan de hand? Ik hoor graag een reactie. Bij voorbaat dank.

Heleen van der Sluys, 19-03-2014 22:29 #8
Heb regelmatig jichtaanvallen, waardoor ik spms een week lang gehandicapt ben. Heb ten gevolge van twee nierinfarcten in dezelfde nier, nog 1 matig werkende nier.

Gebruik o.a.bloedverdunners. Wat kan ik doen of laten. Helpt voetreflexmassage?
Eet matig vlees, heel weinig zout. Nauwelijks alcohol ca. 1 glas per maand. Matig suiker.

Jicht, 29-01-2014 12:51 #7
Jicht is een typische klacht die bij verzuring voorkomt. Een teveel aan urinezuren die niet verwerkt kunnen worden worden omgezet in urinezuurkristallen. Deze kristallen zijn zeer scherp en veroorzaken de jicht. Ik ben zelf meer dan 20 jaar jichtpatiënt en heb sinds ik ben gaan ontzuren twee jaar geleden geen zware jichtaanvallen meer gehad. Af en toe lijkt het op te zetten. Dit is meer het gevolg van verslapte discipline. Als ik 4 a 5 glazen sterk alkaline water drink dan heb ik het onder controle. Ik ben begonnen met een ionizer. Hiermee kan je alkaline water maken. Helaas werkt de machine niet meer en gebruik ik sinds een jaar vayuvit ph druppels. Hiermee maak je ook alkaline water. Daarnaast drink ik niet zo veel rode wijn meer en eet ik niet meer 3 keer per week een gebakken ei. Ik heb gemerkt dat deze producten bij mij de jicht aanwakkeren.

Boonen, 27-01-2014 11:48 #6
Ik heb reeds maanden last van pijnlijke schouders, bovenarmen en benen in dergelijke mate dat het me tot 15 min. kost om recht te geraken. Simpele handelingen zoals mijn jas aandoen wordt erg pijnlijk;ik krijg een injectie van procaine HCI 2% wekelijks in mijn schouders maar ben om wat verlichting op paracetamol aaangewezen. Zou dit verzuring v.d. spieren kunnen zijn? mijn dokter denkt aan fibromyalgie maar dit is moeilijk aan te tonen. Elke raad is welkom. Peter

Adriana, 28-11-2013 08:54 #5
Mogelijk een foutje in de eerste alinea, laatste zin: hier is sprake van een 'te lage zuurgraad'. Maar wordt hier niet bedoeld: te lage PH-waarde? Een (relatief) lage zuurgraad is immers goed voor het lichaam.

Arlette, 07-11-2013 22:41 #4
Wat heel goed is tegen verzuring, is wekelijks een bad in Meine-Base zout nemen, doe ik wekelijks. Je moet er een 3 tal soeplepels zout indoen, een 15 min rustig ontspannen, en dan goed scrubben. Terug een 10tal min ontspannen blijven. Als je lichaam erg verzuurd is, komt er echt vuil uit je lichaam. Niet te geloven hoevuil je water dan wordt. Je kan dit ook gewoon doen met een voetbad, en daar zout in te doen;
En wat ik dan als afsluiter doe, is me goed warm houden en dan lekker gaan slapen.
Een heel ander mens voel ik me 's morgens, ik drink dan wel goed water

succes aan iedereen :)

H. van Duyker, 23-10-2013 09:11 #3
Als ik het goed begrijp moet je een verzuurd lichaam aanpakken door een hoge doses voedingszuren binnen te krijgen. Dus zoals Moerman een berg ascorbinezuur tegen kanker voorschrijft. Zelf begonnen maagoprispingen tegen te gaan met het zuur beadine hcl. het werkt en iedereen maar denken dat kalk helpt, maar dus averechts werkt. De renny producent is er rijk van geworden. Kan het niet zo zijn dat heel veel ziektes ontstaan door dat we te weinig zuur binnen krijgen? Op cel niveau worden bacteriën en virussen toch ook met zuren bestreden?

Regina van Gerven, 26-02-2013 16:24 #2
@maya. Ik weet van mijn moeder die vaak verzuring van het lichaam had en ook jicht klachten dat ze pijnlijk gewrichten had het schijnt dat het zuur zich rond de gewrichten ophoopt… Pijn als gevolg.

Maya van Pelt, 25-02-2013 14:54 #1
Vraag: is er iets bekend over de relatie verzuring en gewrichtsklachten? Ik heb nl sinds kort heel veel last van mij knieen en kan bij niet meer op mijn hurken zitten en daarna omhoog komen. Verder heb ik een pijnlijke rechter duim waardoor schrijven veel pijn geeft.

Mag ik svp een reactie van u ontvangen of er een relatie is?

Vriendelijke groet,
Maya Reactie infoteur, 03-03-2013
Hallo Maya,

Zoals Regina hierboven heeft geantwoord is er een kans dat Jicht veroorzaakt wordt door een verzuurd lichaam. Ook in het artikel zelf wordt het genoemd als een van de gevorderde klachten uit het tweede stadium.

Ik kan u alleen adviseren om te overleggen met uw huisarts wat u het beste kan doen.

mvg,
Javis

Infoteur: Javis
Laatste update: 31-12-2016
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 20
Medische informatie…
Schrijf mee!