InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Een hersenvliesontsteking

Een hersenvliesontsteking

Een hersenvliesontsteking Ieder jaar sterven er in Nederland zo'n 60 mensen aan hersenvliesontsteking. Er is gelukkig een medicijn op de markt gebracht die ongeveer 25 levens per jaar kan redden in Nederland.

Inhoud

Hersenvliesontsteking

Hersenvliesontsteking is een gemene ontsteking aan de hersenen en het ruggenmerg die door bacteriën wordt veroorzaakt. De bacteriën gaan via de bloedbaan naar de hersenen toe, maar het kan ook via een ontstoken oor- of neusbijholte naar de hersenen gaan. Vooral in de wintermaanden als iedereen dicht bij elkaar is, kan de bacterie zich verspreiden. Als je iemand kent met de symptomen die hieronder staan, raadpleeg dan een huisarts. Als er niks wordt gedaan bij iemand die hersenvliesontsteking heeft, kan diegene op een gegeven moment slaperig worden en het bewustzijn verliezen.

Symptomen

Hoe vaak komt hersenvliesontsteking voor?

Gelukkig komt deze ziekte in Nederland niet zo veel voor. Het virus zit vaak in de lucht en wordt verspreid van de één naar de ander. In de winter wordt het het vaakst verspreid en krijgt het ziekenhuis ineens tientallen patiënten binnen met hersenvliesontsteking. Sinds de vaccinaties voor hersenvliesontsteking er zijn komt de ziekte gelukkig niet veel meer voor. Een makkelijke test te doen om te kijken of je hersenvliesontsteking zou kunnen hebben is om je kin naar je borst toe te brengen. Als je dit niet lukt is het verstandig je huisarts te raadplegen.

Risicogroepen

  • Kinderen van 0-5 jaar
  • Volwassen van 16-25 jaar
  • 55-plussers

Behandeling

Hoe eerder je met een behandeling begint hoe beter de resultaten zullen zijn. Ongeveer 70% van de patiënten hersteld volledig, maar er zijn ook patiënten die van de ziekte schade overhouden. Vaak is het zo dat je een grote dosis antibiotica krijgt om de ontsteking te remmen. Deze antibiotica loopt met een infuus in je ader. Je zal binnen 2 tot 3 weken volledig hersteld zijn van deze ziekte. Van de antibiotica krijg je weinig tot geen bijwerkingen. Het is vooral goed uitzieken op bed net zoals een gewone griep.

Hersenvliesontsteking bij kinderen

Het kind krijgt ineens hoge koorts en als het kan praten, klaagt het over heel erge hoofdpijn. Kinderen zijn dan erg gevoelig en de hals kan stijf zijn. Als je het kind vraagt zijn kin naar zijn borst te brengen, lukt dat niet. Als ze licht zien dan schermen kinderen hun ogen af omdat het zeer doet. Ze hebben ook last van misselijkheid en overgeven. Doordat baby's en kinderen minder weerstand nog hebben, is het risico groter dat ze het krijgen dan volwassen mensen. Het is belangrijk om het op tijd te ontdekken want anders zou je kind een blijvende handicap er aan overhouden. Als de ontsteking door bacteriën komt, zal het kind antibiotica krijgen. Als de ziekte wordt veroorzaakt door een virus, dan zal dit uit zichzelf genezen. Ook bij kinderen zal de antibiotica met een infuus worden toegediend.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • ISBN: 9021000067

Reageer op het artikel "Een hersenvliesontsteking"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 18-11-2016
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!