InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Wat zijn wekedelentumoren en zijn ze gevaarlijk?

Wat zijn wekedelentumoren en zijn ze gevaarlijk?

Wekedelentumoren zijn een vorm van kanker. Net als andere soorten van kanker, kan er ook bij deze soort sprake zijn van goedaardige en kwaadaardige tumoren. Maar wat zijn precies weke delen? En waar komen wekedelentumoren voor? Zijn er daarnaast specifieke symptomen voor wekedelentumoren? Als laatste zullen de diagnose en behandeling van dit type tumoren aan bod komen.

Wat zijn weke delen?

Het lichaam bevat verschillende weke delen. Weke delen zijn delen van het lichaam die zich onder de huid en tussen organen en botten bevinden. Er wordt wel gezegd dat weke delen deze structuren van het lichaam met elkaar verbindt en omvat. Met weke delen wordt altijd weefsel bedoeld, zoals bijvoorbeeld spierweefsel. Spierweefsel zorgt ervoor dat organen en andere structuren aan elkaar blijven zitten. Weke delen hebben hun naam te danken aan de radiologie. Op röntgenfoto's kan men namelijk goed beenderen en organen onderscheiden. Weefsels die men echter niet kan onderscheiden, noemt men weke delen.

Wat zijn wekedelentumoren?

Wekedelentumoren doen niet onder voor andere tumoren. Net als andere tumoren zijn wekedelentumoren tumoren die ontstaan doordat de celdeling in het betreffende weefsel is ontspoord. Deze tumoren kunnen goedaardig of kwaadaardig zijn.

Goedaardige wekedelentumoren

Dit zijn tumoren die qua omvang en verspreiding beperkt zijn gebleven. Ze hebben zich niet in andere weefsels gemengd en zijn daardoor relatief weinig verspreid in het lichaam. Deze vorm van tumoren is niet gevaarlijk, maar kan wel hinderlijk zijn. De tumor kan namelijk drukken op naastgelegen weefsels.

Kwaadaardige wekedelentumoren

Deze zijn wel gevaarlijk. Deze tumoren worden ook wel wekedelensarcomen genoemd. Bij deze tumoren is de omvang en spreiding niet beperkt. De tumoren groeien zeer heftig door, want het lichaam kan geen vat krijgen op de celdeling. Het resultaat is een zwelling die niet alleen tegen andere weefsels aan kan groeien, maar zich er ook in kan verspreiden. Op die manier kan het ook bloed- en lymfevaten bereiken. Bij sarcomen wordt dan ook altijd gekeken of deze zich hebben verspreid in het lichaam.

Waar komen wekedelentumoren voor in het lichaam?

Wekedelentumoren kunnen zich overal in het lichaam bevinden, bijna overal in het lichaam bevinden zich immers weke delen. Ongeveer 50% van de tumoren zit in de ledematen, meestal in de benen. Daarnaast bevindt ongeveer 30% van de tumoren zich in het buikgebied en de longen.

Symptomen van wekedelentumoren

Een tumor in de weke delen kan zich op verschillende wijzen uiten. Meestal is er sprake van een zwelling onder de huid, die al dan niet gepaard gaat met pijn. Deze zwelling kan plotseling zijn ontstaan - waardoor men kan denken dat het gevolg is van een ongeluk - maar kan ook langzaam groeien. Als de zwelling toeneemt in omvang, dan gaat dit meestal gepaard met intensere pijn. Afhankelijk van de positie van de tumor kan dit leiden tot pijn met lopen, pijn bij aanraking, of maag- en darmklachten.

Hoe worden wekedelentumoren vastgesteld?

De diagnose van wekedelentumoren vindt plaats met verschillende instrumenten. Zo wordt er gebruik gemaakt van een MRI-scan, CT-scan of echo. Aanvullend vindt er meestal ook biopsie plaats, met name als de arts vermoed dat er sprake is van een kwaadaardige tumor. Bij biopsie wordt er operatief ingegrepen in het weefsel. Meestal wordt er een klein stukje weefsel verwijderd, waarna deze in het lab wordt onderzocht. Dit kan in combinatie met de eerder gemaakte scans een betere indruk van de tumor opleveren.

Hoe worden wekedelentumoren behandeld?

Een behandeling van wekedelentumoren kan redelijk gecompliceerd zijn, omdat er meerdere deskundigen bij betrokken zijn. Bij goedaardige wekedelentumoren is de behandeling nog redelijk te overzien. Meestal is operatief ingrijpen om zo de tumor weg te halen voldoende. Verdere behandelingen zijn dan niet meer nodig. Bij kwaadaadige wekedelentumoren is echter een operatief verwijderen van de tumor zelf vaak niet voldoende. Bestraling of chemotherapie wordt aanvullend toegepast. Dit kan zowel voor als na de operatie zijn. Bij de operatie wordt daarnaast ook vaak gezond weefsel weggehaald, omdat zo het risico op terugkeer van de tumor wordt verkleind. Bij de revalidatie is in de meeste gevallen een fysiotherapeut verbonden. De revalidatieperiode is erg afhankelijk van de ernst en grootte van de tumor en ook van de reactie van het lichaam op de behandeling.
© 2014 - 2019 B-bbergkamp, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Gezondheid: agressieve fibromatose / weke delen sarcomenGezondheid: agressieve fibromatose / weke delen sarcomenAls de diagnose agressieve fibromatose wordt gesteld wil dat niet meteen zeggen dat je kanker hebt. Het is vaak een comp…
Sarcoom. Wat is weke delen kanker?Sarcoom. Wat is weke delen kanker?Sarcomen, of kanker van de weke delen, is kanker die zich in de zachte weefsels van het lichaam bevinden. Het zijn de we…
Goedaardig of benigneGoedaardig of benigneGoedaardig is een term die in de medische wereld wordt gebruikt om aan te duiden dat een ziekte geen schade aan het lich…
Kanker: hoe ontstaat het?Kanker is de op één na grootste doodsoorzaak na hart- en vaatziekten. Het is een verzamelnaam voor vele ziektes die in d…
Liposarcoom: Kwaadaardig, stevig vetweefselgezwel (kanker)Liposarcoom: Kwaadaardig, stevig vetweefselgezwel (kanker)Een liposarcoom is een zeldzame vorm van kanker die start in de vetcellen. De tumor verschijnt het vaakst in de ledemate…
Bronnen en referenties
  • www.umcg.nl

Reageer op het artikel "Wat zijn wekedelentumoren en zijn ze gevaarlijk?"

Infoteur: B-bbergkamp
Gepubliceerd: 13-11-2014
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!