InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Botontkalking: de behandeling

Botontkalking: de behandeling

Het behandelen van botontkalking (osteoporose) is tweeledig. De behandeling is enerzijds gericht op het afremmen van de botafbraak en anderzijds op het stimuleren van het opnieuw aanmaken van botweefsel. Heel belangrijk hierbij is te weten dat beweging niet alleen de spieren verstevigt maar tevens het opbouwen van de botten bevordert.

Nieuwe aanmaak van botweefsel

Aanmaak van nieuw botweefsel kan worden gestimuleerd door:
  • een verhoogd innemen van calcium en vitamine D;
  • het toedienen van botstabiliserende geneesmiddelen.

Opmerking
Omdat botontkalking vaak gepaard gaat met pijnen kunnen ook pijnstillers en/of othopedische hulpmiddelen worden betrokken in de behandeling.

Lifestyle

Botontkalking helpen voorkomen en de aanmaak van nieuw botweefsel stimuleren kan alleen resultaat opleveren wanneer de patiënt zelf actief meehelpt. De patiënt wordt dan ook aangeraden om zijn levensstijl te bekijken en die factoren te vermijden die botontkalking of osteoporose kunnen bevorderen. De punten waarop de patiënt kan letten zijn bekijken of:
  • de voeding wel genoeg calcium bevat;
  • er voldoende beweging wordt genomen;
  • de genomen beweging wel voldoende intensief is;
  • er gevaarlijke struikelblokken in huis aanwezig zijn.

Opmerking
De behandelend arts zal de patiënt graag helpen bovengenoemde factoren te ontdekken.

Het profijt van beweging

Eén van de belangrijkste elementen zowel ter voorkoming als bij de behandeling van botontkalking is beweging. Vaak kun je door meer te bewegen in het dagelijkse leven al veel voordeel behalen. Eenvoudige zaken als het vaker nemen van de trap in plaats van de lift of een bepaalde afstand lopend af te leggen in plaats van de auto te nemen, helpen je om wat meer te bewegen. Natuurlijk kun je daarnaast ook een licht trainingsprogramma volgen. Een trainingsprogramma dat op jouw conditie en gesteldheid is afgestemd. Er zijn veel mogelijkheden daartoe, die je eventueel met je arts kunt bespreken. Die bewegingsmogelijkheden variëren van tuinieren tot het dollen met je (klein)kinderen, tot dansen met partner, vrienden of tijdens een gezellige samenkomst. Variërend ook van bepaalde duursporten tot krachttraining, gymnastiek of fysiotherapie.

Orthopedische hulpmiddelen

Orthopedische hulpmiddelen kunnen in de twee verschillende stadia van botontkalking worden toegepast, te weten:

In een beginstadium

In het beginstadium van botontkalking is er vaak nog geen sprake van botbreuken. De patiënt ervaart alleen nog maar een pijnlijke reactie van de spieren en banden van de wervelkolom op de ontstane overbelasting. In dit stadium kan een ondersteuning plaatsvinden met behulp van bandages. Deze bandages vallen onder de categorie orthese. Orthese wil zeggen dat het gaat om orthopedische hulpmiddelen die toegepast worden ter stabilisatie, ontlasting, immobilisatie, geleiding of correctie van de ledematen of van de romp.

Orthese ter ontlasting van de lendenwervelkolom
Er zijn lichte stabiliserende orthopedische hulpmiddelen die de lendenwervelkolom ontlasten:
  • 1. doordat de buikholte wordt ondersteund wordt tegelijkertijd de rug ontlast;
  • 2. de banden van het orthopedische hulpmiddel zorgen voor een individuele instelling ten behoeve van de patiënt;
  • 3. de baleinen van het orthopedische hulpmiddel zijn geintegreerd in de orthese en ondersteunen een juiste lichaamshouding;
  • 4. het orthopedische hulpmiddel is gemakkelijk aan te doen en gemaakt van zeer goed ademend materiaal.

Bij wervelbreuken

Wanneer de botontkalking reeds geleid heeft tot wervelbreuken heeft het lichaam een steviger ondersteuning nodig. Wervelbreuken gaan met veel pijn gepaard. Bij wervelbreuken worden orthopedische hulpmiddelen toegepast die meer steun, verlichting en pijnvermindering geven. Dergelijke orthopedische hulpmiddelen zijn in twee categoriën verkrijgbaar,
te weten:
  • op maat vervaardigd (aangepast);
  • als confectieproduct.

Staafroosterkorset
Dit orthopedisch hulpmiddel heeft volgende kenmerken:
  • 1. geïntegreerde baleinen die de rug stabiliseren vanaf de lendenwervelkolom tot aan de onderste borstwervel;
  • 2. door de toepassing van banden kan het staafroosterkorset individueel worden ingesteld;
  • 4. het staafroosterkorset is gemakkelijk aan te doen en kent een hoog draagcomfort.

Het rompkorset
Het rompkorset is een op maat gemaakt korset voor dames. Het rompkorset heeft volgende kenmerken:
  • 1. het ondersteunt en strekt de wervelkolom (zonder daarbij de bewegingsvrijheid te beperken);
  • 2. het heeft flexibele rug- en lendepelottes (steunkussentjes) die zorgen voor een milde spierstimulatie.

De hyperextensie-orthese
Dit orthopedisch hulpmiddel heeft volgende eigenschappen:
  • 1. het ontlast de rug en gaat gevaarlijke bewegingen tegen;
  • 2. de overgang van lende - naar borstwervelkolom wordt daardoor gecorrigeerd dan wel gefixeerd;
  • 3. de banden van deze orthese zorgen voor een individuele instelling;
  • 4. het orthopedisch hulpmiddel is gemakkelijk aan te doen door het 'rugzakprincipe';
  • 5. het kent een hoog draagcomfort.
© 2011 - 2019 Emfkruyssen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Osteoporose, wat is het en wat doe je er tegen?Osteoporose, wat is het en wat doe je er tegen?Osteoporose of botontkalking heb je vaak zonder dat je het zelf weet.. Veelal heb je er geen klachten van, pas als je ee…
Actonel tegen botontkalking (osteoporose)Actonel tegen botontkalking (osteoporose)Botontkalking of osteoporose is een aandoening aan de botten die veel oudere mensen treft. De botten worden poreuzer en…
Botontkalking: wat kun je zelf hiertegen doenBotontkalking: wat kun je zelf hiertegen doenAls er meer botweefsel wordt afgebroken dan er aangemaakt wordt, worden de botter brozer en kan er botontkalking (osteop…
Botontkalking (osteoporose)Botontkalking (osteoporose)Bij iemand met botontkalking worden de botten steeds dunner en minder stevig, waardoor ze op een gegeven moment kunnen b…
Botontkalking stoppen met twee Prolia injecties per jaarBotontkalking stoppen met twee Prolia injecties per jaarBotontkalking is een aandoening aan het geraamte. De grootste bevolkingsgroep die lijdt aan osteoporose wordt gevormd do…

Reageer op het artikel "Botontkalking: de behandeling"

Infoteur: Emfkruyssen
Gepubliceerd: 20-02-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!