InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Actonel tegen botontkalking (osteoporose)

Actonel tegen botontkalking (osteoporose)

Actonel tegen botontkalking (osteoporose) Botontkalking of osteoporose is een aandoening aan de botten die veel oudere mensen treft. De botten worden poreuzer en zwakker, waardoor zij gemakkelijker breken of een andere beschadiging oplopen. Het middel actomel is een geneesmiddel wat de afbraak van botweefsel tegengaat waardoor het proces van botontkalking vertraagd. In dit artikel worden de werking van actonel en de bijwerkingen van actonel besproken.

Wat is botontkalking?

Tot ons dertigste levensjaar wordt er jaarlijk meer bot opgebouwd dan afgebroken. Dit zorgt er voor dat we sterke botten hebben welke niet snel beschadigen. Tot dat moment ligt de nadruk op de groei en versteviging van botten. Na het dertigste levensjaar krijgt dit minder prioriteit, waardoor de botten minder stevig en soms zelf poreus worden.

Wanneer men last heeft van botontkalking of osteoporose is het evenwicht tussen de opbouw van bot en de afbraak van bot verstoord. Er verdwijnt veel kalk uit de botten en er is eveneens sprake van verlies van botweefsel. Dit zorgt ervoor dat de botten erg zwak en poreus worden, waardoor er gemakkelijk beschadigingen ontstaan zoals scheuren in het bot en botbreuken.

Botontkalking heeft een sterk aanwezige erfelijke component. Dit betekent echter niet dat men volledig machteloos tegenover botontkalking staat. Diverse factoren, waaronder roken, voeding, medicijngebruik en alcoholgebruik hebben eveneens invloed op botontkalking.

Preventie van botontkalking

'Voorkomen is beter dan genezen' is een uitspraak die veel gebruikt wordt en ook op gaat voor botontkalking. Het is namelijk erg lastig om botontkalking te behandelen. Preventie is daarentegen veel gemakkelijker. Om er voor te zorgen dat men een gezonde botmassa behoudt is een goede voeding in combinatie met lichaamsbeweging van essentieel belang. Met name voldoende inname van kalk is van groot belang. Men krijgt over het algemeen voldoende kalk binnen wanneer men dagelijks zuivelproducten als melk, kaas en yoghurt gebruikt. Men kan eventueel een aanvullend calcium supplement slikken.

Actonel tegen botontkalking

Actonel 35 mg is een van de medicijnen die men tegen botontkalking kan slikken. Actonel behoort tot de groep van zogenaamde bisfosfonaten. Dit zijn chemische verbindingen die afgeleid zijn van het natuurlijke pyrofosfaat. Bisfosfonaten binden zich aan bepaalde delen van het bot (de calciumfosfaatkristallen) en remmen de botafbraak door de activiteit van bepaalde cellen die de afbraak stimuleren (zogenaamde osteoclasten) te remmen.

De werkzame stof in actonel is natriumrisedronaat.

Inname van actonel

Wanneer men actonel in tabletvorm inneemt, komt er slechts een heel klein gedeelte in het bloed terecht (en daarmee dus in het botweefsel). Om er voor te zorgen dat er toch voldoende actomel in het botweefsel terecht komt dient men de tabletten op een lege maag in te nemen.

In principe wordt actonel één maal per week ingenomen. Actonel werd in eerste instantie elke dag toegediend, maar er is gebleken dat de werkzaamheid van het middel even effectief is wanneer men één maal per week een zevenvoudige dosering inneemt.

Bepaalde bestanden in andere geneesmiddelen of voedingssupplementen kunnen de werking van actonel verminderen. Dit zijn onder andere calcium, magnesium, aluminium en ijzer. Neem deze stoffen circa een halfuur nadat je het actonel tablet ingenomen hebt.

Bijwerkingen van actonel

Omdat actonel op de lege maag ingenomen dient te worden betreffen de bijwerkingen met name klachten met betrekking tot het spijsverteringsstelsel, zoals:
  • Misselijkheid
  • Maagpijn
  • Maagkrampen
  • Obstipatie
  • Diarree

Ook pijn in de botten, spieren of gewrichten komt voor.
Gerelateerde artikelen
Afnemende botmassa door osteoporoseAfnemende botmassa door osteoporoseDe ouder wordende persoon krijgt te maken met een veranderende hormonenbalans in het lichaam, waardoor osteoporose kan o…
Vrouwen en voeding: botontkalking en osteoporoseVrouwen en voeding: botontkalking en osteoporoseWaarom is het voor vrouwen belangrijk om voldoende kalk binnen te krijgen? Welke voedingsstoffen zijn verantwoordelijk v…
Botontkalking (osteoporose)Botontkalking (osteoporose)Bij iemand met botontkalking worden de botten steeds dunner en minder stevig, waardoor ze op een gegeven moment kunnen b…
Alendroninezuur: medicijn bij botontkalkingAlendroninezuur: medicijn bij botontkalkingWanneer er meer botweefsel wordt afgebroken dan er wordt aangemaakt, worden botten brozer. Bij botontkalking (osteoporse…
Botontkalking stoppen met twee Prolia injecties per jaarBotontkalking stoppen met twee Prolia injecties per jaarBotontkalking is een aandoening aan het geraamte. De grootste bevolkingsgroep die lijdt aan osteoporose wordt gevormd do…

Reageer op het artikel "Actonel tegen botontkalking (osteoporose)"

Infoteur: Melod
Laatste update: 06-09-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!