InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Botontkalking (osteoporose)

Botontkalking (osteoporose)

Botontkalking (osteoporose) Bij iemand met botontkalking worden de botten steeds dunner en minder stevig, waardoor ze op een gegeven moment kunnen breken. In het begin merken mensen vaak niks.

Inhoud

Botontkalking

Botontkalking (oftewel osteoporose) is een aandoening waarbij de botafbraak overheerst over de botvernieuwing. Botontkalking komt vooral bij ouderen voor omdat deze na de 45 jaar de vernieuwing van de botten gelijk blijft. Er zijn zo'n 430.000 mensen in Nederland die osteoporose hebben. Ieder jaar wordt er bij jonge mensen t/m 35 jaar ongeveer 10% van de botten hersteld. Bij mensen over de 45 jaar is de botafbraak even groot als de botvernieuwing. Zowel mannen en vrouwen kunnen botontkalking krijgen, maar het risico voor oudere vrouwen ligt toch wat hoger.

Oorzaak

  • Erfelijkheid
  • Ondergewicht
  • (Vroege) overgang
  • Te weinig beweging
  • Voedingstekorten
  • Te weinig zonlicht, en dus te weinig vitamine D
  • Roken
  • Te weinig aan calcium (nodig per dag: 1200 mg)
  • Te veel calcium
  • Hoge alcoholconsumptie
  • Geneesmiddelengebruik (vooral corticosteroïden)

Gevolg

Mensen met botontkalking gaan vaak krommer lopen na loop van tijd omdat zij een andere houding aannemen. Hierdoor hebben zij geen pijn. Botontkalking is geen normaal verschijnsel bij oude mensen zoals veel mensen denken. Als oude mensen iets breken, dan kan het een gevolg hebben voor je verdere leven. Ongeveer 20% overlijd na de complicatie's. Daarom is het belangrijk om voorzichtig te zijn met jezelf en het allemaal rustig aan te doen.

Behandeling

Bisfosfonaten is een medicijn die de botafbraak af remt. Met dit medicijn wordt het fractuurrisico per jaar verlaagd. Het is daarom de moeite waard om dit medicijn te nemen. Ook als je laat begint met dit medicijn, heeft het alsnog een goede werking. Als je het medicijn hebt ingenomen is het heel belangrijk om binnen dat half uur niet te gaan liggen. Dit wordt namelijk ten sterkste afgeraden. Het medicijn kan ook met een infuus worden ingenomen. Dit is 1x per 3 of 4 maanden. Dit is vaak alleen bedoelt voor mensen die proberen hebben met slikken of met hun maag. Er is ook een nieuwe behandeling gekomen, dat de patiënt 1x per jaar langs hoeft te komen om het medicijn toe te dienen met het infuus.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/186/botontkalking.html
  • http://www.osteoporoseplein.nl/content/osteoporose/botontkalking.asp
  • http://www.cbbr.nl/nieuws_osteoporose.html
  • http://www.osteoporosestichting.nl/behandeling-van-osteoporose.html

Reageer op het artikel "Botontkalking (osteoporose)"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 26-02-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!