InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Oorzaken van osteoporose (botontkalking)

Oorzaken van osteoporose (botontkalking)

Osteoporose (botontkalking) kan verschillende oorzaken hebben, die in dit artikel worden besproken. Wat zijn de risicofactoren voor osteoporose?

Wat is botontkalking?

Osteoporose, ook wel “botontkalking” genoemd in de volksmond, Osteoporose leidt tot het afnemen van de sterkte van de botten. De botten worden broos en het risico op botbreuken neemt toe. Dit geldt met name voor de wervelkolom, heup, pols, bovenarm en bekken. Hoe ouder u bent, des te meer risico u loopt.

Risicofactoren osteoporose

Wie lopen risico op osteoporose? Er zijn meerdere risicofactoren die bijdragen tot het ontstaan van osteoporose.
  • Gewicht: Vrouwen of mannen die ondergewicht hebben, lopen een verhoogd risico op osteoporose. Ze zijn tenger gebouwd en hebben minder geharde botten. Vrouwen hebben ondergewicht bij een BMI van minder dan 18,5. De BMI-grens voor mannen ligt op 20.
  • Geslacht: Vrouwen lopen vier keer zoveel kans op botontkalking dan mannen.
  • Erfelijkheid: Osteoporose is erfelijk. Dus als het vaker voorkomt in de familie, loopt u meer kans de ziekte te krijgen.
  • Medicijnen: Ook medicijnen kunnen botverlies tot gevolg hebben. Denk aan medicijnen tegen astma, kankermedicatie en bepaalde hormonen.
  • Leeftijd: Na je dertigste levensjaar neemt de sterkte van de botten af.
  • Eerdere botbreuken: Als u vaker iets gebroken hebt, kan dit een aanwijzing zijn dat de botten geen goede botdichtheid hebben.
  • Eetstoornis, anorexia of boulimia: Bij mensen die een eetstoornis hebben (gehad) zijn de botten vaak van mindere kwaliteit.
  • Roken en drinken: Door het drinken van alcohol en roken wordt er minder calcium opgenomen.

Botontkalking voorkomen

Op bepaalde risicofactoren zoals leeftijd, geslacht en erfelijkheid kunt u geen invloed uitoefenen. Tussen het 30ste en 40ste levensjaar begint bij iedereen de hoeveelheid botweefsel geleidelijk af te nemen. Maar hoe snel deze afname verloopt, hangt af van een groot aantal factoren die wel te beïnvloeden zijn, zoals voldoende calciuminname en levensstijl.

Calciumrijke producten

Om een hoge botdichtheid te behouden, is het belangrijk om genoeg calcium binnen te krijgen. Een goede richtlijn is ongeveer 800 mg calcium per dag. Veel mensen denken dat je calcium vooral binnenkrijgt door melkproducten, zoals melk, yoghurt en kaas. Dit is slechts gedeeltelijk waar. Melkproducten bevatten ook bestanddelen die calcium juist afbreken. Zo bevat melk fosfor en fosfor remt de opname van calcium.

Producten die je beter kunt nemen om de botdichtheid te verbeteren, zijn peulvruchten, bonen, fruit, volkoren producten en bladgroenten.

Alcohol en cola

Alcoholische dranken en cola hebben een slechte invloed op de botdichtheid. Beperk het drinken van alcohol en cola tot maximaal drie glazen per week.

Lichaamsbeweging

Een tekort aan lichaamsbeweging kan ook een oorzaak zijn van osteoporose. Zorg daarom voor voldoende lichaamsbeweging. Onder “voldoende” wordt verstaan een half uur tot een uur matig tot intensief bewegen.
Gerelateerde artikelen
Vrouwen en voeding: botontkalking en osteoporoseVrouwen en voeding: botontkalking en osteoporoseWaarom is het voor vrouwen belangrijk om voldoende kalk binnen te krijgen? Welke voedingsstoffen zijn verantwoordelijk v…
Botontkalking (osteoporose)Botontkalking (osteoporose)Bij iemand met botontkalking worden de botten steeds dunner en minder stevig, waardoor ze op een gegeven moment kunnen b…
Osteoporose, wat is het en wat doe je er tegen?Osteoporose, wat is het en wat doe je er tegen?Osteoporose of botontkalking heb je vaak zonder dat je het zelf weet.. Veelal heb je er geen klachten van, pas als je ee…
Voeding en supplementen tegen osteoporose of botontkalkingVoeding en supplementen tegen osteoporose of botontkalkingOsteoporose is een ziekte waarbij de beenderen worden aangetast. De botmassa in het lichaam vermindert waardoor er een t…
Botontkalking: de behandeling van botontkalkingHeel veel mensen denken dat botontkalking alleen bij vrouwen voorkomt, krijgen mannen ook botontkalking. Vooral mensen v…
Bronnen en referenties
  • www.voedingscentrum.nl http://www.praktijkmonsma.nl/melk.htm http://www.medicinfo.nl/%7B50a54007-2beb-47f2-af57-524a0130b991%7D http://www.gezondenzo.net/8-belangrijke-oorzaken-en-risicofactoren-van-osteoporose-botontkalking/

Reageer op het artikel "Oorzaken van osteoporose (botontkalking)"

Reacties

Jannie Vellinga, 17-06-2014 20:37 #2
Mijn botontkalking is geconstrueerd tijdens een chemokuur waar ze ontdekten dat de bijschildschilklier niet goed werkte. Achteraf was dat al 7 jaar zo. Mijn calcium was veel te hoog. Dat kan ook een reden zijn.

Daphne B., 04-02-2013 09:23 #1
Alleen een teveel aan fosfor remt de calciumopname, maar de verhouding fosfor/calcium in melk is ongeveer 1:1 en is zeer geschikt voor de mens. Bij een opname van teveel calcium met relatief te weinig fosfor kunnen botten inderdaad worden opgenomen. Dat melk dus niet goed zou zijn voor bv oudere mensen om hun calciumopname te hogen, ben ik het niet mee eens.

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 22-01-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!