InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Alendroninezuur: medicijn bij botontkalking

Alendroninezuur: medicijn bij botontkalking

Alendroninezuur: medicijn bij botontkalking Wanneer er meer botweefsel wordt afgebroken dan er wordt aangemaakt, worden botten brozer. Bij botontkalking (osteoporse) kunnen de botten gemakkelijk breken. Het komt vooral voor bij oudere vrouwen. Soms besluit de arts om alendroninezuur voor te schrijven. Dit remt de botafbraak waardoor de botten sterker worden. Dit medicijn wordt ook ingezet bij de ziekte osteogenesis imperfecta (broze bottenziekte).

Botontkalking

In een gezonde situatie wordt er evenveel bot aangemaakt als er afgebroken wordt. Wanneer er meer botweefsel wordt afgebroken dan aangemaakt, ontstaat er botontkalking, ook wel osteoporose genoemd. De botten verliezen calcium en andere mineralen en structuur. Hierdoor kunnen ze gemakkelijker breken en de wervels in de ruggengraat zakken in. Hierdoor wordt de rug krommer en dat kan pijnlijk zijn. Hierdoor wordt iemand kleiner. Over het algemeen merk je weinig van het ontstaan van botontkalking. Het komt aan het licht als er een botdichtheidsonderzoek wordt gedaan. Vaak ten gevolge van een botbreuk.

Oorzaken botontkalking

Bij oudere mensen is er minder aanmaak dan afbraak van botweefsel. Na de leeftijd van 45 jaar begint dit proces, bij zowel mannen als vrouwen. Meestal hebben mannen sterkere botten, waardoor ze minder snel last hebben van osteoporose. Als een vrouw de overgang heeft gehad, wordt er minder oestrogene (vrouwelijke) hormonen aangemaakt, waardoor de botten zwakker worden. Wanneer iemand langere tijd prednison gebruikt, kan er botontkalking als bijwerking ontstaan. Verder kan te weinig beweging en een tekort aan vitamine D leiden tot botontkalking. In sommige gevallen besluit de arts om het medicijn alendroninezuur voor te schrijven.

Hoe het werkt

Dit geneesmiddel behoort tot de bisfosfonaten. Bisfosfonaten hechten zich aan het calcium (kalk) in het botweefsel, zorgen dat de botafbraak wordt geremd en het maakt de botten sterker. Botafbraak is een normaal proces in het lichaam. In ongeveer tien jaar is het skelet volledig vernieuwd. Cellen die zorgen voor de botafbraak zijn osteoclasten en osteoblasten bouwen het botweefsel op. Het wordt vaak voorgeschreven bij botontkalking, of wanneer er een verhoogd risico is om later osteoporose te krijgen. Het wordt ook gebruikt bij de ziekte osteogenesis imperfecta (broze bottenziekte).

Osteogenesis imperfecta

Mensen die aan deze ziekte lijden hebben last van botten die gemakkelijker kunnen breken en kromme botten. Gewrichten zijn vaak te beweeglijk, waardoor ze sneller uit de kom kunnen schieten. Dit is een aangeboren ziekte en is erg pijnlijk. Daarnaast kunnen er klachten ontstaan zoals vermoeidheid en overmatig zweten. Het lichaam kan het bindweefsel van de botten en pezen niet zo goed opbouwen. Het is nog niet mogelijk om deze ziekte te genezen, maar vaak schrijft de arts alendroninezuur voor om de afbraak van botweefsel te remmen.

Bijwerkingen

Zoals geldt voor elk medicijn, kunnen er naast het gewenste resultaat ook bijwerkingen ontstaan. De meest voorkomende bijwerkingen zijn: pijnlijke botten, spieren en gewrichten en een gevoel van zwakte. Als je hier veel last van hebt, raadpleeg dan de huisarts. Bijwerkingen die zeldzamer zijn, kunnen zijn: maagdarmklachten, buikpijn, opgezette buik, verstopping, diarree, jeuk, haaruitval, hoofdpijn, maagzuur en winderigheid. Bijwerkingen zijn vaak in het begin aanwezig omdat het lichaam nog aan het medicijn moet wennen. Houden de bijwerkingen aan of geeft het veel klachten, neem dan contact op met de huisarts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Taokinesis, Pixabay
  • www.apotheek.nl

Reageer op het artikel "Alendroninezuur: medicijn bij botontkalking"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 24-09-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!