InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Botontkalking: de behandeling van botontkalking

Botontkalking: de behandeling van botontkalking

Heel veel mensen denken dat botontkalking alleen bij vrouwen voorkomt, krijgen mannen ook botontkalking. Vooral mensen van boven de 50 jaar hebben veel meer kans op osteoporose, waarbij de botten poreus en dus brozer worden. Mensen die last hebben van botontkalking lopen bovendien veel meer kans op het breken van botten.

Hoeveel mensen breken een bot per jaar in Nederland?

Per jaar breken zoín 83.000 mensen iets. Een been, een arm, een sleutelbeen, een teen of een vinger. Het kan van alles zijn. Maar als iemand iets breekt, wordt er maar zelden onderzoek gedaan naar de oorzaak daarvan. Want botontkalking is vaker de reden van een breuk dan mensen kunnen vermoeden.

De kans op botbreuken verminderen: weten of er sprake is van botontkalking

De kans op botbreuken zou wel met 50 procent verminderd kunnen worden als er meer onderzoek zou worden gedaan naar osteoporose of botontkalking. Daarom zijn er in Nederland inmiddels een aantal osteoporosepoliís.

Botontkalking: vooral na het vijftigste levensjaar

Botontkalking komt zowel bij mannen als vrouwen voor, na hun vijftigste levensjaar. Wie lijdt aan osteoporose kan met een kleine valpartij al iets breken. Het meest komen dan voor:
  1. Heupfracturen
  2. Polsfracturen
  3. Wervelfracturen

Botontkalking: broze botten weer sterker maken

Botontkalking is niet helemaal te verhelpen, maar broze botten kunnen wel weer sterker gemaakt worden. Maar dan moet iemand wel weten dat hij aan die aandoening lijdt. Maar met een goede behandeling met medicijnen is de kans op nieuwe botbreuken een heel stuk kleiner te maken.

Osteoporosepoli: iedereen die boven zín vijftigste ooit een botbreuk heeft gehad moet zich melden

Bij osteoporosepoliís worden mensen opgeroepen die na hun vijftigste een botbreuk hebben opgelopen en bij een eerste hulp zijn aangemeld.

DEXA-scan

In zoín osteoporosepoli wordt gekeken wanneer mensen een botbreuk hebben opgelopen. Ook wordt gekeken of er iets mis is waardoor iemand mogelijk vaak valt. Ook worden trainingen gegeven om dat vallen te voorkomen. Verder wordt er een DEXA-scan gemaakt. Dit is een scan waarbij de botdichtheid wordt gemeten. Dat is niet eng, dit gebeurt met een scanner. Die werkt met röntgenstraling. Die bepaalt het kalkgehalte van het skelet. Er worden twee zaken gemeten:
  • de onderrugwervels
  • de heup

Bloedonderzoek bij botontkalking

Verder wordt ook het bloed onderzocht. Dat is nodig om te kijken of er redenen zijn waarom iemand aan botontkalking lijdt. Dit kan zijn:
  1. Reuma
  2. Darm- en nieraandoeningen
  3. Een verstoring van de hormoonhuishouding

Weten of je aan botontkalking lijdt

Tien dagen na die onderzoeken kan een osteoporosepoli aangeven of iemand last heeft van botontkalking of niet.

Osteoporose bestrijden

Osteoporose wordt bestreden door een combinatie van een aantal zaken. Dit zijn:
  • Medicatie als dat nodig is
  • Meer beweging
  • Meer in de buitenlucht zijn doordat er meer bot onder invloed van zonlicht wordt gevormd. Zonlicht of vitamine D is heel belangrijk voor de opbouw van het skelet.
  • Ook calcium in eten en drinken is van belang overigens. Die stof is ook belangrijk voor de opbouw van het skelet.

Meerdere disciplines in osteoporosepoliís

In veel osteoporosepoliís werken verschillende disciplines samen, omdat de botontkalking door verschillende ziekten kan worden getriggerd. Daarom zijn in zoín poli vaak vertegenwoordigd:
  1. Een internist
  2. Reumatoloog
  3. De afdeling interne geneeskunde
  4. De afdeling neurologie
  5. De afdeling radiologie
  6. De afdeling orthopedie
  7. Een chirurg

Oudere mensen horen of zien niet goed en kunnen daardoor eerder vallen

Zoín combinatie van specialismen is nodig om mensen soms botbreuken oplopen door andere aandoeningen. Zo zien ouderen soms niet goed genoeg of horen ze niet goed waardoor ze bepaalde zaken niet zien of horen en daardoor vallen. Ook hebben ze vaak minder kracht in hun spieren waardoor ze eerder vallen. Ook bepaald medicijngebruik kan er voor zorgen dat iemand sneller valt, omdat de coördinatie daardoor wordt beïnvloed.
Gerelateerde artikelen
Osteoporose, wat is het en wat doe je er tegen?Osteoporose, wat is het en wat doe je er tegen?Osteoporose of botontkalking heb je vaak zonder dat je het zelf weet.. Veelal heb je er geen klachten van, pas als je ee…
Botontkalking (osteoporose)Botontkalking (osteoporose)Bij iemand met botontkalking worden de botten steeds dunner en minder stevig, waardoor ze op een gegeven moment kunnen b…
Vrouwen en voeding: botontkalking en osteoporoseVrouwen en voeding: botontkalking en osteoporoseWaarom is het voor vrouwen belangrijk om voldoende kalk binnen te krijgen? Welke voedingsstoffen zijn verantwoordelijk v…
Actonel tegen botontkalking (osteoporose)Actonel tegen botontkalking (osteoporose)Botontkalking of osteoporose is een aandoening aan de botten die veel oudere mensen treft. De botten worden poreuzer en…
Oorzaken van osteoporose (botontkalking)Osteoporose (botontkalking) kan verschillende oorzaken hebben, die in dit artikel worden besproken. Wat zijn de risicofa…
Bronnen en referenties
  • MC Groep Flevopost Meerder ziekenhuizen

Reageer op het artikel "Botontkalking: de behandeling van botontkalking"

Reactie

H. Hogenkamp, 27-02-2011 13:33 #1
Bij mij is aan de rug op het randje botontkalking geconstateerd.dit door de Dexa scan.
Mijn vraag: wanner moet ik mij weer laten controleren.(2maand geleden Dexa scan.

Met vriendelijke groet,

Hily Hogenkamp Reactie infoteur, 27-02-2011
Dit zou ik aan een arts vragen. Ik weet natuurlijk niet hoe erg de botontkalking is of kan worden. En of er inmiddels een behandeling is gestart want het proces kan dus zeker een halt worden toegeroepen.

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 18-02-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!