InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Diabetes op vakantie, checklist en organisatie op reis

Diabetes op vakantie, checklist en organisatie op reis

Diabetes op vakantie, checklist en organisatie op reis Diabetes of suikerziekte hebben en op vakantie gaan is niet zo evident als iedereen denkt. Behalve het feit dat iedereen sowieso vermoeid geraakt tijdens verre reizen, moeten diabetici rekening houden met een reeks andere dingen waar andere mensen nooit aan moeten denken. Denk bijvoorbeeld maar aan de insuline. Hoewel diabetici weten wanneer ze deze moeten toedienen, dient men toch op te letten bij reizen die voor extra vermoeidheid zorgen.

Inhoud

Waar moet een diabetes patiënt extra aandacht aan schenken op vakantie?

Voor diabetespatiënten zijn verre reizen niet altijd even evident. De gevaarlijkheid bij verre reizen is dat het uur verandert waardoor er vaak een maaltijd extra of soms zelfs een maaltijd minder is. Het aantal maaltijden, en het tijdstip waarop ze gegeven worden zijn dan ook bepalend voor de dagelijkse insuline-injecties.

Patiënten die dagelijks vier insuline-injecties toedienen worden aangeraden om hun planning te veranderen en af te stemmen op de tijd wanneer men aankomt. 's Avonds een langwerkende insuline toedienen en bij de drie maaltijden een snelwerkende insuline toedienen zal dan ook niet langer van tel zijn. De insuline bij de maaltijden blijven behouden, maar de langwerkende insuline 's avonds wordt vervangen door een traagwerkende insuline-injectie net voor het slapengaan bij aankomst.

Een maaltijd minder of meer op vakantie, wat nu?

Wanneer men op vakantie gaat naar landen die meer westelijk liggen zoals Turkije, Griekenland, China, Rusland,... komt er een extra maaltijd bij doordat het uur hier in principe later is. Gaan we naar bijvoorbeeld de Verenigde Staten of Mexico valt er een maaltijd weg. Allemaal dingen om vooraf in te calculeren bij het toedienen van de insuline.

Wie twee insuline-injecties per dag neemt en op vakantie gaat naar het westen zal wellicht het meeste last ondervinden. De dag zal namelijk langer duren waardoor er meer energie gebruikt wordt. Dat kan opgelost worden door een extra insuline-injectie toe te dienen, al is het dan wel aan te raden om slechts de helft van een normale dosis te gebruiken.

Checklist, wat moet een diabetespatiënt meenemen op vakantie?

Tijdens verre reizen is het belangrijk om voldoende essentiële stoffen mee te nemen. Het maakt niets uit of deze reis met de auto, autocar, vliegtuig of met de boot verloopt. Vermoeidheid zal sowieso optreden, met welk vervoermiddel dan ook. Het is ook belangrijk om de belangrijkste dingen in de handbagage bij te houden. Zo ontstaan er geen problemen wanneer iemand iets nodig heeft dat in de reistas in de kofferruimte ligt.

Behalve onderstaande checklist moeten ook gebruikers van de insulinepen en insulinepomp er zich van bewust zijn dat ze alle toebehoren en middelen meegenomen hebben. Denk maar aan naalden, pennen, infusen, reservoirs, en zo meer. Dat zijn echter dingen die men regelmatig bij de hand heeft wanneer men ook korte afstanden aandoet. Onderstaande dingen liggen wellicht iets minder voor de hand:

Checklist voor alle diabetespatiënten

  • Koelbox of tas met insuline-injecties
  • Glucose of druivensuiker
  • Koek of kleine snack met veel koolhydraten
  • Pijnstillend en koortsverlagend middel (Paracetamol)
  • Middel tegen misselijkheid en diarree
  • Diverse telefoonnummers (dokter, fabrikant insulinepomp,...)
  • Attesten en paspoorten (doktersverklaring, douaneverklaring, verzekering,...)
  • Twee toestellen en batterijen om bloedglucosemeter te meten (één reserve)
  • Twee prikapparaten (één reserve)
  • Teststrips die niet vervallen tijdens het verblijf
  • Gebruiksaanwijzingen, recepten, enz. van de insuline en medicijnen
  • Bloedglucoseverhogend middel
  • Orale rehydratie-middelen (ORS)
  • Voorzorgsmaatregelen voor verwondingen
  • Voorzorgsmaatregelen voor zonnebrand
  • Voorzorgsmaatregelen eelt en blaren
  • Voorzorgsmaatregelen insecten
  • Algemene EHBO-box

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Adviezen voor diabetespatienten op reis en tijdens vakantieAdviezen voor diabetespatienten op reis en tijdens vakantieAls je diabetespatiënt bent wil je natuurlijk ook graag af en toe op vakantie. Maar aan welke zaken dien je dan vooraf t…
Diabetes type 2: inhoud, risico en behandelingDiabetes type 2: inhoud, risico en behandelingDiabetes mellitus type 2, ofwel (ouderdoms)suikerziekte, is een toenemend voorkomende ziekte in vele landen, en zo ook i…
Is suikerziekte erfelijk?Is suikerziekte erfelijk?Is suikerziekte, diabetes, erfelijk van vader of moeder? U wilt de oorzaak van deze ziekte weten en begrijpen plus de ri…
Bronnen en referenties
  • http://www.diabetesweb.nl/index.php?option=com_joomlaboard&func=view&id=5366&catid=2&Itemid=96

Reageer op het artikel "Diabetes op vakantie, checklist en organisatie op reis"

Infoteur: Harrys
Gepubliceerd: 13-02-2013
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!