InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Voeding en Vergiftiging tijdens zwangerschap

Voeding en Vergiftiging tijdens zwangerschap

Wat is wel verstandig om te eten tijdens de zwangerschap en wat niet? Dit is een vraag die bij veel zwangere vrouwen boven komt. De meeste vrouwen hebben er wel een gedachte over, maar wat nou werkelijk slecht en goed is, is bij veel zwangere onbekend. Het is goed om tijdens de zwangerschap gezond en gevarieerd te eten. Vaak wordt gezegd dat er gegeten moet worden voor twee, dit is echter niet het geval. Wanneer de goede etenswaren worden gegeten en de verkeerde worden laten staan, is extra eten niet noodzakelijk. Het andere uiterste, lijnen, is absoluut niet goed tijdens een zwangerschap en wordt dan ook afgeraden. Door lijnen kan het ongeboren kind de voedingsstoffen missen die het juist zo hard nodig heeft om te groeien.

Voeding

De volgende voedingsadviezen zijn verstandig om op te volgen. Uiteraard is het geen must, maar hiermee kan schade voorkomen worden aan het ongeboren kind.
  • Eet verse groente en fruit, hierin zitten veel vitamines in mineralen.
  • Neem de dagelijks aanbevolen hoeveelheid zuivelproducten zoals melk, yoghurt, vla en kaas. In zuivelproducten zit namelijk calcium.
  • Regelmatig verse vis eten is goed voor de toevoer van eiwitten, gezonde vetzuren en vitamine A en D. Let op, in vacuüm verpakte vis uit de supermarkt kunnen schadelijke bacteriën zitten.
  • Smeer boter, halvarine of margarine op brood. Ook hierin zitten veel vitamine A en D.
  • Belangrijke energiebronnen zijn pasta, rijst, brood en aardappels omdat deze vol met vezels zitten.
  • Eet niet teveel leverproducten zoals smeerworst. Lever bevat erg veel vitamine A. Teveel van deze vitamine kan schadelijk zijn voor het kind.
  • Geen rauwe, halfrauw vlees of ongewassen groente en fruit. In onvoldoende verhit vlees kunnen ziekteverwekkers voorkomen die ‘toxoplasmose’ veroorzaken. ‘Toxoplasmose’ is schadelijk voor het kind.
  • Slik extra vitamine D

Medicijnen

Tijdens de zwangerschap moet niet te licht gedacht worden over zelfmedicatie. Het is raadzaam om altijd de arts te raadplegen voordat er medicijnen ingenomen worden. Wanneer er medicijnene gehaald worden bij een drogist, moet altijd aangegeven worden dat het gebruikt gaat worden tijdens een zwangerschap. Nog beter is om alleen medicijnen te gebruiken die zijn voorgeschreven door een arts.
Uitsluitend paracetamol mag als pijnstiller worden gebruikt bij een zwangerschap. Wel moet het een paracetamol zijn zonder codeïne of coffeïne. Maximaal 4 paracetamol per dag, 3 dagen aansluitend. Daarna een arts raadplegen over het vervolg van de bestrijding van pijnklachten.Ook bij de tandarts moet aangegeven worden dat er sprake is van een zwangerschap. Een verdoving is geen probleem, maar andere stoffen die tijdens de behandeling gebruikt worden kunnen wel van invloed zijn op het kind.

Alcohol

Het drinken van alcohol wordt sterk afgeraden als vrouwen zwanger willen worden, zwanger zijn of borstvoeding geven. Teveel alcohol kan schadelijk zijn voor het ongeboren kind. Te denken valt hier aan een groeivertraging bij het kind. Ook is het mogelijk dat het kindje een ontwikkelingsachterstand krijgt, omdat de alcohol de nog niet volledig ontwikkelde hersens bereikt.

Drugs

Het gebruiken van soft- en harddrugs wordt ten sterkste afgeraden tijdens de zwangerschap. Behalve dat de drugs slecht is voor het ongeboren kind, kan het kind er ook verslaafd aan raken. Via de placenta krijgt het kindje die schadelijke stof binnen. Vaak moet het kindje na de geboorte op de couveuseafdeling afkicken. Ook kan door het zuurstoftekort een groei- en ontwikkelingsachterstand optreden. Ook vroeggeboorte en risico op overlijden is groter bij het gebruik van drugs tijdens de zwangerschap.

Roken

In sigaretten schadelijke stoffen die zorgen voor een verminderde doorbloeding van de placenta, waardoor de bloedtoevoer naar het kind afneemt. Risico’s voor kinderen met ouders die roken tijdens de zwangerschap zijn dan ook:
  • Groeiachterstand
  • Lager geboortegewicht
  • Meer kans op vroeggeboorte
  • Ontwikkeling van astma bij het kind

Lees verder

© 2014 - 2019 Mnvd, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Vrouw en voeding: Zwanger, zwangerschap en borstvoedingVrouw en voeding: Zwanger, zwangerschap en borstvoedingHet is tijdens de zwangerschap van groot belang dat de vrouw zeer bewust met haar voeding omgaat. De embryo moet alle be…
Alcohol tijdens zwangerschapAlcohol tijdens zwangerschapTijdens de zwangerschap staan er negen maanden in het teken van het kindje dat groeit. Het is verstandig om er alles aan…
Voeding en zwangerschap: voedingsrichtlijnenTijdens de zwangerschap is het belangrijk je voedingspatroon aan te passen. Sommige voedingsmiddelen zijn niet zo goed v…
Zwangerschap: dingen die je maar beter kunt vermijdenZwangerschap: dingen die je maar beter kunt vermijdenVeel vrouwen die zwanger willen worden, of zwanger zijn, zijn bewust bezig met hun gezondheid. In dit artikel gaan we ve…
Bronnen en referenties
  • www.oudersvannu.nl

Reageer op het artikel "Voeding en Vergiftiging tijdens zwangerschap"

Infoteur: Mnvd
Laatste update: 14-04-2014
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!