InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Voeding en zwangerschap: voedingsrichtlijnen

Voeding en zwangerschap: voedingsrichtlijnen

Tijdens de zwangerschap is het belangrijk je voedingspatroon aan te passen. Sommige voedingsmiddelen zijn niet zo goed voor je baby, terwijl anderen weer erg goed zijn. Wat wel en niet te eten tijdens de zwangerschap?

Energie

Een zwangere vrouw heeft 350-450 kcal meer nodig in het tweede en derde trimester van de zwangerschap, de eiwitbehoefte is verhoogd met ongeveer 24 gram. Dit staat gelijk aan ca. 50 gram vlees, 250 ml melk (1 beker) en 1 plak kaas extra. Als je gewend bent heel weinig vlees en melkproducten te nemen, zou je eigenlijk meer moeten gebruiken dan deze richtlijnen. Als je veel van deze producten gebruikt en veel energie tot je neemt, hoef je waarschijnlijk niets extra’s te nemen. Let ook op je bewegingspatroon. Als je minder bent gaan bewegen tijdens je zwangerschap, hoef je ook minder dan 350-450 kcal extra te gebruiken.

Vocht

Voor iedereen is het belangrijk minstens 1,5 liter te drinken. Voor zwangere vrouwen is dit extra belangrijk, aangezien zij vaak last hebben van obstipatie. Door voldoende vocht, vezels en beweging, word de stoelgang bevordert.

Alcohol

Zoals iedereen wel weet is alcohol slecht voor de baby. Alcoholinname tijdens de zwangerschap kan leiden tot het foetale alcohol syndroom. Dit syndroom leidt tot groeiachterstand, achterstand in de ontwikkeling, een abnormaal klein hoofd, oogafwijkingen, aangezichtsafwijkingen en gewrichtsafwijkingen. Alcoholgebruik tijdens de zwangerschap geeft een grotere kans op een miskraam en op een baby met een laag geboortegewicht. Dus drink geen alcohol!!

Caffeine

Er zijn aanwijzingen dat te hoge caffeine-inname de kans op een miskraam in het eerste trimester van de zwangerschap verhoogt. Het lijkt erop dat het verstandig is om caffeine-inname te beperken tijdens de zwangerschap, maar dit is nog niet geheel bewezen.

Listeria monocytogenes

Listeria monocytogenes is een bacterie die zorgt voor het ontstaan van listeriose. Listeriose zorgt voor infecties van de baarmoeder en baarmoederhals bij zwangere vrouwen, wat leidt tot een miskraam in het tweede of derde trimester van de zwangerschap of een een doodgeboorte. Zwangere vrouwen hebben twintig keer meer kans om geinfecteerd te worden dan andere gezonde volwassenen. Listeria monocytogenes kan aanwezig zijn in rauwe melk, onjuist gepasteuriseerde melk, zachte kazen, ijs, rauwe groenten, rauw vlees (filet americain), gefermenteerde worsten, rauw en gekookt gevogelte, rauwe groenten en rauwe en gerookte vis. Probeer deze producten te vermijden als je zwanger bent! Listeria monocytogenes kan groeien in voedsel dat in de koelkast bewaard wordt, maar wordt gedood bij een temperatuur van 75 graden Celsius. Let goed op voor kruisbesmetting. Laat gekookte producten niet in contact komen met rauwe producten en besmet keukengerei.
© 2009 - 2019 Louise23, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Voeding en zwangerschap: voedingsrichtlijnen"

Infoteur: Louise23
Gepubliceerd: 04-01-2009
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!