InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Vrouw en voeding: Zwanger, zwangerschap en borstvoeding

Vrouw en voeding: Zwanger, zwangerschap en borstvoeding

Vrouw en voeding: Zwanger, zwangerschap en borstvoeding Het is tijdens de zwangerschap van groot belang dat de vrouw zeer bewust met haar voeding omgaat. De embryo moet alle benodigde bouwstoffen in ruim voldoende mate aangevoerd krijgen via het bloed van de zwangere vrouw. Ook tijdens het geven van borstvoeding moet de vrouw zeer bewust omgaan met de inname van haar voedsel: alles wat de moeder binnenkrijgt, wordt doorgegeven aan de baby.

Embryo

Als je als vrouw net ontdekt dat je zwanger bent, moet je direct overgaan op gezond en volwaardig voedsel. De groeiende embryo moet alle essentiële bouwstoffen in ruim voldoende mate binnenkrijgen via het bloed van de zwangere vrouw. Dat houdt in dat de zwangere vrouw zowel tijdens de zwangerschap als tijdens het geven van borstvoeding zeer bewust moet omgaan met haar voedsel. Alles wat de zwangere vrouw binnenkrijgt, krijgt ook de embryo binnen.

Zwanger, de eerste maanden

De eerste maanden van de zwangerschap is de belangrijkste periode in de ontwikkeling van de vrucht, de embryo. Waarom zijn de eerste maanden van de ontwikkeling van de embryo zo belangrijk? In de eerste maanden ontwikkeld de embryo:
  • Alle organen en,
  • De lichaamsfuncties.
Beschadigingen kunnen tijdens deze ontwikkelingsfase van de embryo verregaande gevolgen hebben. Vandaar dat het van groot belang is dat de zwangere vrouw onmiddellijk overgaat op gezonde en volwaardige voeding, zodat de embryo alle benodigde bouwstoffen binnen krijgt via de navelstreng.

Beschadiging

Waarom is alcohol drinken niet goed voor een zwangere vrouw en haar embryo? Als de zwangere vrouw alcohol drinkt tijdens de zwangerschap, kan het drinken van alcohol leiden tot een beschadiging van de ongeboren vrucht. Vooral in de eerste 3 tot 4 maanden van de zwangerschap kan alcohol grote schade leveren aan de embryo. Het allerbeste wat een zwangere vrouw kan doen tijdens de zwangerschap is geen alcohol drinken. Ook tijdens de periode van het geven van borstvoeding aan de baby is het beter dat de moeder geen alcohol drinkt.

Roken

Waarom is roken tijdens de zwangerschap zo gevaarlijk voor de embryo? De zwangere vrouw die rookt, veroorzaakt door haar roken een verhoogde bloeddruk met grote risico´s voor het ongeboren kind. Andere gevaren van het roken tijdens de zwangerschap op het ongeboren kind zijn:
  • De bloedtoevoer van de zwangere vrouw naar de embryo vermindert!
  • Drie sigaretten roken per dag betekend een laag geboortegewicht van de baby,
  • Sterftecijfer van de baby is 30% hoger,
  • Roken tijdens de zwangerschap geeft een verhoogde kans op een miskraam.
Vrouwen die graag zwanger willen worden en roken, doen er zeer verstandig aan om voor de zwangerschap te stoppen met roken. Op deze manier heeft de vrouw de ontwenningsverschijnselingen achter de rug voordat ze zwanger is.

Voeding zwangere vrouw

Heel belangrijk is dat de zwangere vrouw tijdens de zwangerschap en de moeder tijdens het geven van borstvoeding extra ijzer en kalk tot zich nemen. Zeker de eerste paar maanden van de zwangerschap als de embryo alle organen ontwikkeld, kan er een tekort ontstaan bij de zwangere vrouw, doordat het ongeboren kind om extra bouwstoffen vraagt. Wat moet een zwangere vrouw wel of juist niet eten om aan de vraag van extra bouwstoffen van haar ongeboren kind te kunnen voldoen?
  • Niet eten of zeer sterk verminderen, zijn de volgende zaken:
    • Gebruik van witte suiker,
    • Snoep,
    • Gebak,
    • Koekjes,
    • Chips,
    • IJs,
    • Toetjes,
    • Chocola,
    • Jam en enz.
    Niet eten of gebruiken zijn de volgende zaken:
    • Koffie,
    • Cola,
    • Frisdranken,
    • Sterke zwarte thee,
    • Alle rauwe producten,
    • Alle half rauwe producten,
    • Schimmelkaas,
    • Alle producten waar veel bacterien in zitten.
    Wel eten om extra ijzer binnen te krijgen, zijn de volgende voedingsmiddelen:
    • Erwten,
    • Bonen,
    • Sojabonen,
    • Appelstroop.
    Wel eten om extra kalk naar binnen te krijgen, zijn de volgende voedingsmiddelen:
    • Kaas,
    • Koolraap,
    • Boerenkool,
    • Spinazie,
    • Karnemelk,
    • Broccoli.
    Absolute voorwaarde is dat de zwangere vrouw dagelijks gevarieerd eet en uit alle schijven van de maaltijdschijf eet, dus:
    • Elke dag vers fruit eten en
    • Elke dag verse groeten.
    Maak al het voedsel goed schoon en voor groente en fruit geldt: goed wassen en schillen.

Twijfel je als zwangere vrouw of je iets wel of niet moet eten tijdens de zwangerschap? Niet eten, je twijfelt niet voor niets! Als je graag vis eet, eet uitsluitend verse vis!
Gerelateerde artikelen
Placenta en navelstrengEen kindje is onderweg, eindelijk gelukt, maar hoe gaat het nu verder? Wie geeft het kindje te eten? Wie zorgt er groten…
Zwangerschap: dingen die je maar beter kunt vermijdenZwangerschap: dingen die je maar beter kunt vermijdenVeel vrouwen die zwanger willen worden, of zwanger zijn, zijn bewust bezig met hun gezondheid. In dit artikel gaan we ve…
Wat zijn de risico’s van het roken tijdens een zwangerschap?Wat zijn de risico’s van het roken tijdens een zwangerschap?Mocht je twijfelen om voor je zelf te gaan stoppen om roken, misschien helpt dit artikel je wanneer je zwanger bent of w…
Tips om vruchtbaarheid te bevorderenTips om vruchtbaarheid te bevorderenNiet voor iedereen is het realiseren van hun kinderwens iets van zelf sprekends. Er zijn een hoop vrouw en mannen die ni…
Zwangerschap: week 1 tot en met 4Zwangerschap: week 1 tot en met 4Een spannende tijd breekt aan! je bent ermee bezig om zwanger te worden. De eerste 4 weken van een zwangerschap, merk je…
Bronnen en referenties
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/zwangerschap/32425-zwanger-foetus-is-kleiner-dan-normaal.html
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/71029-vrouw-en-voeding-vegetarisme-geen-vlees-eten.html
  • http://www.toddler.nl/article/Eten_tijdens_de_zwangerschap
  • De homeopathische Vrouwen Gids – Voor een natuurlijke gezondheid – Marianne Meijer en Leo Huijsen – Homeovisie – Alkmaar - 1991

Reageer op het artikel "Vrouw en voeding: Zwanger, zwangerschap en borstvoeding"

Infoteur: Roberta
Laatste update: 19-05-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!