InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Placenta en navelstreng

Placenta en navelstreng

Een kindje is onderweg, eindelijk gelukt, maar hoe gaat het nu verder? Wie geeft het kindje te eten? Wie zorgt er grotendeels voor dat het kindje gezond groeit en zich gezond ontwikkeld? Eindelijk: je hebt een positieve test in handen, maar wie voorziet je baby van eten? En hoe gaat dat nu in zijn werk?

Het kindje dat zich in de baarmoeder ontwikkeld, heet een embryo. De eerste weken krijgt de embryo voeding van de baarmoederslijmvlies, maar het kindje wordt groter en heeft meer nodig, je lichaam maakt een placenta aan.

Deze placenta, ook wel moederkoek genoemd, ligt in de baarmoeder bij de baarmoederwand, waar bloed van de embryo vlak langs het bloed van de moeder loopt. Hierdoor worden er stoffen uitgewisseld tussen moeder en kind. De embryo heeft nu zijn eigen bloed en zal op de stoffen na niet in aanraking komen met het bloed van de moeder. Het embryo staat via de navelstreng in verbinding met de placenta. De placenta heeft als doel om voor de baby als lever,nieren en darmen te werken, dit omdat de baby dit nog niet heeft en dit allemaal nog in ontwikkeling is. Zonder de placenta zou een baby het niet overleven, wij kunnen immers ook niet zonder een lever, darmen of nieren. De placenta en de Embryo zijn verbonden aan elkaar door middel van ongeveer een 50 centimeter lange navelstreng. Hierin bevinden zich de navelader (vena umbilicalis) en de navelslagaders (arteria umbilicales). De placenta werkt als een filter het haalt stoffen uit de voeding en bloed, die het kindje normaal binnen krijgt, deze stoffen zijn schadelijk voor de baby.

Navelstreng

De navelstreng bevat 2 grote aders, voor zuurstof en voedsel aanvoer, de navelstreng ontwikkelt zich vanuit de dooierzak en de allantois, dit is een van de embryovliezen. De navelstreng is omhuld in een soort gelei, men noemt deze gelei ook wel "gelei van Wharton" Deze gelei zorgt ervoor door middel van temperatuursverandering, dat na de geboorte van de baby, de bloedvaten op een natuurlijke manier worden afgekneld. De navelstreng zit vol met belangrijke stamcellen, soms slaan ze deze op, dor ze in te vriezen, dit kan later van pas komen, als het kindje een beenmergtransplantatie nodig heeft.

Zuurstof en voedingsstoffen

In de placenta worden voedingsstoffen en zuurstof opgenomen wat aan het kindje wordt gegeven , de cellen van de embryo hebben deze dingen hard nodig voor een goede groei en ontwikkeling. Tevens geeft de placenta koolstofdioxide en andere afvalstoffen af aan het bloed van de moeder en de moeder raakt deze stoffen ook weer kwijt. Ook hormonen en antistoffen worden via de placenta vervoerd naar het kindje voor een betere groei en ontwikkeling. Vanaf ongeveer 12 weken voert de placenta al haar taken uit. Tot die tijd, is de placenta in de maak, om zo goed je kindje te kunnen voorzien van voeding en zuurstof en bepaalde hormonen en antistoffen. Zodra de zwangerschap steeds dichter bij de einde komt, dan gaat de placenta minder werken zodat het lichaampje van de baby een langzame opstart kan maken.

Lees verder

© 2009 - 2019 Antrax, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Placenta en navelstreng"

Infoteur: Antrax
Gepubliceerd: 13-02-2009
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!