InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Gewichtstoename tijdens de zwangerschap

Gewichtstoename tijdens de zwangerschap

Gewichtstoename tijdens de zwangerschap Gemiddeld komt een zwangere vrouw zo'n 12 kilo aan tijdens de zwangerschap. Hiervan zal ongeveer de helft na de bevalling meteen zijn verdwenen. Toch verschilt de gewichtstoename per zwangere vrouw en is deze afhankelijk van verschillende factoren zoals leefstijl, aanleg maar bijvoorbeeld ook aan het aantal baby's waarvan een vrouw in verwachting is.

Eten voor twee

Hoewel het niet nodig is, gaan veel vrouwen (veel) meer eten tijden hun zwangerschap. Het 'meer eten' kan verschillende redenen hebben; zo kan een zwangere vrouw veel trek hebben of het gevoel hebben 'eindelijk' veel te kunnen eten. Hoewel zwangere vrouwen iets meer calorieën (zo'n 300) kunnen/mogen eten dan voorheen, is het echt niet nodig om alles 'dubbelop' te eten. Het kan zelfs heel schadelijk zijn voor je eigen gezondheid (denk maar aan suikerziekte). Daar komt nog eens bij dat veel zwangere vrouwen minder bewegen tijdens de zwangerschap. Die extra voedingsstoffen zijn dan ook echt niet altijd nodig.

Alle remmen los

Soms gebeurt het dat vrouwen tijdens hun zwangerschap meer dan 20 kilo aankomen. Vaak betekent dit dat iemand tijdens de zwangerschap echt teveel gegeten heeft. Het idee van 'alle remmen los' tijdens de zwangerschap kan tussen de oren zitten. Bijvoorbeeld wanneer een vrouw altijd veel moeite heeft gedaan om er 'strak en mooi' uit te zien, kan zij tijdens de zwangerschap het gevoel hebben dat het 'toch niet uitmaakt' hoeveel ze aankomt. Het heeft dus ook enigszins met zelfbeeld te maken. Heb je moeite om jezelf in bedwang te houden als het om eten gaat tijdens de zwangerschap? Denk dan aan de langere termijn. Alle kilo's die je eraan eet, zul je er waarschijnlijk met veel moeite weer af moeten halen. Daarnaast kun je je ook nog eens behoorlijk lusteloos gaan voelen van ongezond eten.

Gezonde gewichtstoename

Een gezonde gewichtstoename voor vrouwen die één kind verwachten, ligt rond de 12 kilo. Soms kan dit iets meer zijn, bijvoorbeeld wanneer je veel vocht vasthoudt. Ook kan het zijn dat je iets meer aankomt door aanleg. Stel dat je jezelf voorheen 'slank hield' met slechts 3 boterhammen op een dag, dan zul je nu toch echt veel meer gaan eten, terwijl dit niet ongezond is. Voor vrouwen die 2 kinderen krijgen is de gemiddelde gewichtstoename 17 kilo. Voor ieder 'extra' kind mag je zo'n 3 à 4 kilo rekenen.

Onder controle

Heb je moeite met gewichtstoename tijdens je zwangerschap, bijvoorbeeld omdat je jezelf niet meer zo mooi vindt of doordat je eerder problemen met je lichaam hebt gehad? Of kom je voor jouw idee wel heel erg veel aan? Leg je probleem eens voor aan de verloskundige. Zij kan vaak heel goed vaststellen of jouw gewichtstoename in orde is. Soms kun je je door een verloskundige ook eens in een aantal weken laten wegen. Op die manier kun je je gewicht 'onder controle' houden. En natuurlijk kun je jezelf thuis ook af en toe wegen.

Gezond eten

Vrouwen die tijdens hun zwangerschap gezond eten (en drinken) hoeven zich over hun gewichtstoename niet veel zorgen te maken. Voldoende brood, aardappels, pasta, vezels, zuivel, vet, vocht enzovoorts geven je alle broodnodige voedingsstoffen. En natuurlijk mag je af en toe een 'lekker tussendoortje', bijvoorbeeld in het weekend. Je bent tenslotte niet altijd zwanger, en je mag er zeker van genieten.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Gewichtstoename tijdens de zwangerschap"

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 09-04-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!