InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Gewichtstoename tijdens je zwangerschap

Gewichtstoename tijdens je zwangerschap

Gewichtstoename tijdens je zwangerschap In gewicht aankomen tijdens de zwangerschap is volstrekt normaal, het gebeurt iedereen. Maar wat is nu een gezonde, normale gewichtstoename tijdens je zwangerschap? En is een zwangerschap en een dieet een goede combinatie?

Gewichtstoename tijdens de zwangerschap

Hoewel gewichtstoename tijdens de zwangerschap voor sommige vrouwen een grote angst is, is het volstrekt normaal dat je wat zwaarder wordt tijdens de zwangerschap. Gewichtstoename tijdens de zwangerschap heeft een aantal oorzaken. In het begin van de zwangerschap is het lichaam druk bezig met het opslaan van vet, ter voorbereiding op de melkproductie en borstvoeding. Daarnaast zorgen ook de placenta, het vruchtwater en uiteraard de baby zelf voor een toename in gewicht. Deze laatste drie factoren zijn samen verantwoordelijk voor meer dan de helft van je gewichtstoename. Tot slot maakt het lichaam tijdens de zwangerschap meer bloed aan, wat ook voor extra gewicht zorgt. Naarmate de zwangerschap vordert zal je eetlust automatisch toenemen.

Ondanks dat je tijdens je zwangerschap met z'n tweeën bent in plaats van in je eentje, hoef je niet voor twee te eten. Gemiddeld genomen stijgt de energiebehoefte van een zwangere vrouw met 15 procent. In de praktijk komt dit neer op ongeveer 500 calorieën per dag.

Normale gewichtstoename tijdens je zwangerschap

Het is erg lastig om een algemene richtlijn voor gewichtstoename tijdens de zwangerschap te geven, iedereen is immers anders. De meeste vrouwen komen tijdens de zwangerschap ongeveer tussen de tien en vijftien kilo aan. Wanneer je voor je zwangerschap al wat zwaarder bent, kom je vaak gemiddeld wat minder aan dan vrouwen die wat lichter zijn. Je gewichtstoename wordt tijdens je zwangerschap goed in de gaten gehouden door de verloskundige. Dit is belangrijk, omdat een zeer snelle of juist trage gewichtstoename op problemen kan wijzen.

De gewichtstoename tijdens de zwangerschap vindt over het algemeen geleidelijk aan plaats, met hier en daar wat 'groeispurten'. Er kunnen grofweg vijf stadia van gewichtstoename onderscheiden worden:
  • 0 tot 12 weken: 10 procent
  • 13-20 weken: 25 procent
  • 21-28 weken: 45 procent
  • 29-36 weken: 20 procent
  • 37-40 weken: 0 procent

In het eerste trimester van de zwangerschap kom je dus nauwelijks aan, meestal slechts circa 1 à 2 kilo. Tijdens het tweede trimester zul je ongeveer 6 kilo zwaarder worden en tijdens het derde trimester nog ongeveer 3 à 4 kilo. In de laatste weken van de zwangerschap komen de meeste vrouwen nog nauwelijks iets aan.

Zwangerschap en dieet

Hoewel sommige vrouwen het erg lastig vinden om te zien dat zij in gewicht toenemen, is de zwangerschap een zeer slecht moment om op dieet te gaan. Moeders die tijdens de zwangerschap een streng dieet volgen, hebben een grotere kans op een miskraam en een baby met een laag geboortegewicht. Ook is de kans dat de baby vlak na de geboorte overlijdt groter. Desondanks is het verstandig alleen datgene te eten wat jij en de baby nodig hebben tijdens de zwangerschap. Hoewel je een groot deel van het gewicht na de bevalling weer verliest, kan het erg lastig zijn om overtollige kilo's te verliezen.

Na de bevalling

Een deel van de gewichtstoename ben je tijdens de bevalling al kwijtgeraakt: het gewicht van de baby, het vruchtwater, de placenta en de vliezen. Samen weegt dit ongeveer 5 kilo. Een deel van de resterende kilo's verlies je binnen enkele weken vanzelf, voor de overige moet je misschien wat meer moeite doen. Wanneer je eenmaal bevallen bent, moet je je lichaam eerst uitgebreid de tijd geven om van de ingrijpende gebeurtenis te herstellen. Daarna kun je langzaamaan een begin maken met wat lichte oefeningen om je spieren te versterken. Belangrijke spiergroepen die wel wat aandacht verdienen zijn de buikspieren, de rugspieren en de belangrijkste: de bekkenbodemspieren. Hoewel minder eten verleidelijk kan lijken, is het verstandiger de overtollige kilo's met behulp van lichaamsbeweging aan te pakken. Tijdens het lijnen komen er namelijke giftige afvalstoffen vrij welke in de moedermelk terecht kunnen komen. Bovendien train je met lichaamsoefeningen meteen je spieren, met alleen lijnen word je buikje niet strakker.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gewichtstoename tijdens de zwangerschapGewichtstoename tijdens de zwangerschapTijdens de zwangerschap komt iedere vrouw aan in gewicht. Maar hoeveel komt een vrouw gemiddeld aan en wat is een gezond…
Gewichtscontrole tijdens de zwangerschapGewichtscontrole tijdens de zwangerschapUiteraard neemt het gewicht tijdens de zwangerschap toe, gewoonlijk tussen de 9 en 16 kilo. De placenta, je ongeboren ki…
Afvallen na de zwangerschapAfvallen na de zwangerschapTijdens de zwangerschap komt een vrouw gemiddeld 10 tot 20 kilo aan, afhankelijk van het eigen BMI. Na de bevalling vlie…
Het juiste dieet tijdens de zwangerschapHet juiste dieet tijdens de zwangerschapStarten met een gezond en uitgebalanceerd dieet is het beste wat je voor jezelf en de baby kunt doen. Op die manier hoef…
Gewicht tijdens de zwangerschapGewicht tijdens de zwangerschapDat je aankomt tijdens de zwangerschap is heel normaal. Het is zelfs gezond. Wel moet je natuurlijk oppassen dat je niet…
Bronnen en referenties
  • Charlish, A. & Davies, K. (2004) Natuurlijke conceptie en zwangerschap. Uitgeverij Veltman Uitgevers
  • Stoppard, M. (2001) Baby! Vruchtbaarheid, zwangerschap en geboorte. Uitgeverij Lifetime
  • http://www.babyinfo.nl/advies/voeding/menumama/art_slank.asp

Reageer op het artikel "Gewichtstoename tijdens je zwangerschap"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 06-02-2012
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap en bevalling
Medische informatie…
Schrijf mee!