InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > De gewichtstoename tijdens de zwangerschap

De gewichtstoename tijdens de zwangerschap

De gewichtstoename tijdens de zwangerschap De gewichtstoename tijdens de zwangerschap is een veel besproken thema onder de zwangere vrouwen. De ene vrouw komt slechts tien kilogram bij terwijl de andere vrouw met gemak boven de twintig kilogram extra gewicht gaat. Veel hangt af van het startgewicht. Een zwangere vrouw moet niet “voor twee” gaan eten tijdens de zwangerschap. Ze moet een gezond dieet aanhouden op basis van een evenwichtige voeding. Op dieet gaan is zeker in de zwangerschapsperiode niet aan de orde. Over het algemeen zal je tijdens de zwangerschap niet meer dan vijftien kilogram aankomen. Overgewicht is namelijk nefast voor zowel de moeder als voor de baby.

Het ideale aantal extra kilo’s

Het ideale aantal kilogram dat je zou mogen aankomen is twaalf kilogram. In de realiteit echter zijn er vrouwen die er onder zitten, maar eveneens veel vrouwen die er fors boven zitten. Het extra gewicht wordt meer en meer per individu bepaald en kan dus van vrouw tot vrouw verschillen. Het figuur en het gewicht in normale omstandigheden zijn doorslaggevend. Vrouwen die zwaarlijvig zijn zullen bijvoorbeeld vaak slechts acht kilogram aankomen. Vrouwen echter met een slank figuur zouden wel eens ruim boven het ideale extra gewicht van twaalf kilogram kunnen gaan. Belangrijk is om goed in het oog te houden hoe je gewicht evolueert. Indien je merkt dat je op een korte periode heel veel aankomt in de zwangerschap, dan doe je er goed aan om langs te gaan bij de huisarts of gynaecoloog. Hij kan je dan professioneel adviseren.

Bron: Greyerbaby, PixabayBron: Greyerbaby, Pixabay

Van waar komen die extra kilo’s?

Het extra gewicht komt er niet zomaar. Indien je gezond en voedzaam gaat eten, dan ga je uiteraard aankomen. Dit zal echter volgens een volkomen normaal patroon zijn. De ideale situatie is dat het gewicht over de zwangerschap progressief toeneemt. In het begin zal je niet erg veel aankomen. Sommige vrouwen vermageren zelfs in de beginperiode door de misselijkheid (braken). Uiteindelijk weegt je baby nog maar vijf gram, waardoor het extra gewicht beperkt blijft. Indien je de eerste maanden toch al een vijftal kilogram bent aangekomen, dan dien je heel waakzaam te zijn bij het verdere verloop van de zwangerschap. De eerste 5 maanden zal je een reserve opbouwen aan eiwitten in je spieren en vetten in het vetweefsel. Het is vanaf de zesde maand dat je baby uit deze aangelegde reserves zal putten. Vanaf nu zal de toename van het gewicht veroorzaakt worden door het groter en zwaarder worden van de foetus. In de laatste twee maanden van de zwangerschap kunnen er nog heel wat kilootjes bijkomen door het zwaarder worden van de foetus.

De verdeling van het extra gewicht

Indien je tijdens de zwangerschap twaalf kilogram aankomt, dan kan je het volgende onderscheid maken qua gewichtsverdeling: gewicht van de baby (3,5 kg), gewicht moederkoek (0,7 kg), vruchtwater (0,9 kg), extra gewicht baarmoeder (0,9 kg), extra gewicht borsten (0,7 kg), extra volume bloed (1,8 kg). Daarnaast staat het extra vetweefsel ook nog eens in voor 3,5 kg.

Gewichtstoename tijdens de zwangerschap voorkomen: eet gezonde voeding

Tijdens de zwangerschap moet de mama een gezond en evenwichtig voedingspatroon aanhouden. Het is belangrijk om geen maaltijden over te slaan. De aandacht moet gaan naar de volgende elementen in de voeding.

Gezond en vers

Tracht zoveel mogelijk vers voedsel te eten dat niet bewerkt is geweest. Vermijd ingeblikt of ingevroren voedsel omdat bij deze processen noodzakelijke voedingsstoffen verloren gaan. Kies altijd voor verse groenten, fruit, vis en vlees.

Eet veel vezels

Volkorenbrood, volkorenpasta en alle volkorenproducten zijn rijk aan voedingsstoffen. Door veel vezels op te nemen vergemakkelijk je de spijsvertering en vermijd je constipatieproblemen.

Gevarieerde voeding

Door gevarieerd te eten krijgen jijzelf en je baby alle noodzakelijke voedingsstoffen binnen. In je dagelijkse voeding moeten voldoende eiwitten, vetten, suikers, vitaminen, mineralen en oligo-elementen aanwezig zijn.

Veel rauwe groenten en fruit

Rauwe groenten en fruit zijn heel gezond. Indien je groenten gaat koken, dan verlies je veel vitaminen en mineralen. Bij rauwe groenten en fruit behoud je de voedingswaarde. Ook de vertering zal beter verlopen bij rauwe groenten en fruit.
Gerelateerde artikelen
Gewichtstoename tijdens de zwangerschapGewichtstoename tijdens de zwangerschapGemiddeld komt een zwangere vrouw zo'n 12 kilo aan tijdens de zwangerschap. Hiervan zal ongeveer de helft na de bevallin…
Gewichtstoename tijdens je zwangerschapGewichtstoename tijdens je zwangerschapIn gewicht aankomen tijdens de zwangerschap is volstrekt normaal, het gebeurt iedereen. Maar wat is nu een gezonde, norm…
Gewicht tijdens de zwangerschapGewicht tijdens de zwangerschapDat je aankomt tijdens de zwangerschap is heel normaal. Het is zelfs gezond. Wel moet je natuurlijk oppassen dat je niet…
Gewichtscontrole tijdens de zwangerschapGewichtscontrole tijdens de zwangerschapUiteraard neemt het gewicht tijdens de zwangerschap toe, gewoonlijk tussen de 9 en 16 kilo. De placenta, je ongeboren ki…
Het juiste dieet tijdens de zwangerschapHet juiste dieet tijdens de zwangerschapStarten met een gezond en uitgebalanceerd dieet is het beste wat je voor jezelf en de baby kunt doen. Op die manier hoef…
Bronnen en referenties
  • Mamaenzo.be, http://www.mamaenzo.be/zwanger/gezondheid/gewicht-tijdens-je-zwangerschap, 9 februari 2015
  • CM.be, https://www.cm.be/skoebidoe/site/zwanger06.jsp, 9 februari 2015
  • Baby.be, http://www.baby.be/nl/tools/gewichtstoename, 9 februari 2015
  • Afbeelding bron 1: Greyerbaby, Pixabay

Reageer op het artikel "De gewichtstoename tijdens de zwangerschap"

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 03-03-2018
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!