InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Tips voor een gezonde zwangerschap

Tips voor een gezonde zwangerschap

Tips voor een gezonde zwangerschap Als ouder wil je je kind zoveel mogelijk beschermen tegen slechte invloeden. Al zijn sommige aangeboren afwijkingen helaas niet te voorkomen, er zijn bepaalde dingen die je wel kunt doen voor een zo gezond mogelijke zwangerschap. Daarmee vergroot je de kans om een gezonde baby ter wereld te brengen.

Voeding en voedingssupplementen

Er wordt steeds meer bewijs gevonden dat het dieet van de moeder de lange-termijn gezondheid van haar kind beïnvloedt. Zwangere vrouwen doen er daarom goed aan om uitgebalanceerd en gevarieerd te eten dit geldt eigenlijk tijdens alle fasen van het leven. Daarbij zou ook het gebruik van vitamines overwogen moeten worden. Kies wel een supplement dat geschikt is voor zwangeren, want een te hoge dosis vitamine A kan de vrucht beschadigen. Het eten van lever wordt ook afgeraden omdat dit teveel vitamine A kan bevatten.

Het wordt aangeraden om met supplementen zoals foliumzuur (vitamine B11) al één maand voor de conceptie te beginnen en door te slikken tot de tiende week van de zwangerschap om afwijkingen van de neuraalbuis te voorkomen. Andere preparaten kunnen ook zinvol zijn, afhankelijk van de eetgewoontes van de aanstaande moeder. Denk bijvoorbeeld aan ijzer, calcium en vitamine D. Jodium wordt in Nederland al aan broodzout toegevoegd, onder andere om bij zwangere vrouwen een jodiumtekort te voorkomen. Zon tekort zou kunnen leiden tot aangeboren hypothyreoïdie bij het kind, dat dwerggroei en geestelijke beperkingen veroorzaakt.

De behoefte aan supplementen kan van persoon tot persoon verschillen, dus het is verstandig om met je arts te bespreken of de keuzes die je maakt geschikt zijn in jouw situatie. Bedenk bovendien dat we niet kunnen veranderen wat we in het verleden gedaan hebben, dus doe gewoon je best en voel je niet naar over eerder gemaakte keuzes.

Lichamelijke activiteit

Naast een verstandig voedingspatroon is fysieke activiteit tijdens de zwangerschap goed voor de algemene gezondheid. Er is geen bewijs dat beweging het resultaat van een zwangerschap gunstig beïnvloedt, maar het kan wel bijdragen aan een gezonde gewichtstoename, lichaamshouding en slaap. Een goede lichamelijke conditie helpt ook bij het herstellen van de bevalling. Bij een normale zwangerschap zonder risicofactoren, leidt matige activiteit niet tot een hoger risico op een laag geboortegewicht, vroegtijdige bevalling of miskraam.

Dingen om te vermijden

Gezonde voeding en beweging zijn dus belangrijk tijdens de zwangerschap, maar er zijn er ook zaken die beter vermeden kunnen worden, bijvoorbeeld alcohol en roken. Dit zorgt voor schadelijke stoffen in het bloed van de moeder die ook in het bloed van de baby terechtkomen. Het kindje is daar nog niet tegen bestand en kan zich daardoor minder goed ontwikkelen.

Het is ook beter om de kattenbak niet schoon te maken als je zwanger bent en om contact met rauw vlees te vermijden. Hierbij loop je namelijk het risico geïnfecteerd te raken met toxoplasmose, wat bij het kind tot blindheid of een waterhoofd kan leiden. Rauwmelkse kazen kunnen besmet zijn met de Listeria bacterie, die voor een miskraam of vroeggeboorte kan zorgen. Daarom wordt zwangere vrouwen geadviseerd om ook zachte schimmelkazen te laten staan.

Daarnaast is voorzichtigheid met sommige geneesmiddelen geboden, al kun je veel medicijnen wel veilig gebruiken worden als je zwanger bent. Lees daarom altijd goed de bijsluiter om vast te stellen wat het effect van een geneesmiddel op de zwangerschap is.
© 2015 - 2019 Liesbos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Een gezonde levensstijl vóór de zwangerschapHet is zo dat veel moeders roken of alcohol gebruik opgeven in de eerste periode van de zwangerschap. Het duurt dus even…
Vrouw en voeding: Zwanger, zwangerschap en borstvoedingVrouw en voeding: Zwanger, zwangerschap en borstvoedingHet is tijdens de zwangerschap van groot belang dat de vrouw zeer bewust met haar voeding omgaat. De embryo moet alle be…
Wat eet ik tijdens de zwangerschap?Wat eet ik tijdens de zwangerschap?Als je zwanger bent moet je extra goed op je voeding letten. Alles wat jij eet komt ook bij je ongeboren kind. Koop de j…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Illusive Photography, Flickr (CC BY-2.0)
  • http://www.nationaalkompas.nl/preventie/van-ziekten-en-aandoeningen/erfelijke-en-aangeboren-aandoeningen/preventieve-maatregelen-en-reproductieve-keuzes
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/foliumzuur.aspx

Reageer op het artikel "Tips voor een gezonde zwangerschap"

Infoteur: Liesbos
Gepubliceerd: 12-02-2015
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!