InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Voorbereiding op de zwangerschap

Voorbereiding op de zwangerschap

Voorbereiding op de zwangerschap Voordat je eenmaal in verwachting raakt is het verstandig een aantal zaken te overdenken. Zo is het van essentieel belang dat je op tijd stopt met je anticonceptiemiddelen en dat je op tijd begint met foliumzuur slikken, een vitamine welke erg belangrijk is bij de lichamelijke ontwikkeling van het ongeboren kind. Je kan op diverse manieren inzicht krijgen in je menstruatiecyclus om zo het moment van ovulatie te bepalen en dus de grootste kans op een bevruchting te hebben.

Stoppen met de anticonceptie

Eén van de belangrijkste aspecten bij het zwanger worden is het stoppen met de anticonceptie. Dit betreft zowel de hormonale als de niet-hormonale anticonceptiemiddelen. Het is verstandig om minstens één spontane menstruatie te hebben alvorens zwanger proberen te worden.

Foliumzuur

Er wordt de laatste tijd erg veel aandacht besteed aan het slikken van foliumzuur als voorbereiding op de zwangerschap. Waar komt deze drukte toch vandaan? En is foliumzuur echt zo belangrijk?

Wat is foliumzuur?

Foliumzuur is een vitamine welke ons lichaam zelf aanmaakt. Een andere benaming voor foliumzuur is vitamine B11. Foliumzuur komt tevens voor in diverse voedingsmiddelen zoals verse groenten, fruit, aardappelen en zuivel. In principe krijg je genoeg foliumzuur binnen en hoef je hier niets extra voor te slikken. Wanneer je echter zwanger bent heeft je lichaam extra foliumzuur nodig omdat je nieren het foliumzuur sneller dan normaal afbreken. Om genoeg foliumzuur binnen te krijgen via de voeding moet je enorm veel eten. In plaats daarvan kan je ook tabletten met foliumzuur innemen.

Is foliumzuur echt zo belangrijk?

Wanneer je onvoldoende foliumzuur beschikbaar hebt in je lichaam loopt je ongeboren kind een hoger risico op neuraalbuisdefecten. Dit zijn aandoeningen waarbij de neuraalbuis niet voldoende gesloten is en stukken van het ruggenmerg van de baby bloot komen te liggen. Dit wordt in de volksmond ook wel een 'open ruggetje' genoemd. Het is daarom sterk aan te raden er voor te zorgen dat je lichaam voldoende foliumzuur tot haar beschikking heeft.

Wanneer moet je foliumzuur slikken?

Artsen raden aan om 4 weken voor de conceptie te beginnen met het slikken van foliumzuur. Omdat je nooit precies weet wanneer je zwanger raakt is het verstandig foliumzuurtabletten te gaan slikken wanneer je actief zwanger probeert te worden. Je moet dit foliumzuur slikken tot ongeveer 10 weken zwangerschap. Je kan het beste tabletten van 400 microgram foliumzuur per dag slikken, dit is meer dan voldoende.

Menstruatiecyclus

De menstruatiecyclus van de vrouw is een periodieke verandering in het lichaam van de geslachtsrijpe vrouw van de puberteit tot de menopauze. Tijdens deze menstruatiecyclus rijpt er een eicel van de vrouw voor een mogelijke zwangerschap en verandert het lichaam van de vrouw in dergelijke mate dat een zwangerschap mogelijk is.

De gemiddelde menstruatiecyclus bedraagt gemiddeld zo'n 28 dagen. De menstruatiecyclus wordt geregeld door de hormonen oestrogeen, progesteron, FSH (follikel stimulerend hormoon) en LH (luteïniserend hormoon).

De ontwikkeling en het vrijkomen van een eicel die gereed is voor bevruchting voor de ovulatie genoemd. In de eerste helft van de menstruatiecyclus worden zo'n 20 eicellen tot rijping gebracht. Deze eicellen worden omringd door met vocht gevulde zakjes, welke follikels genoemd worden. Uiteindelijk barst een van deze follikels als eerste open waardoor de eicel vrij komt. Dit gebeurt ongeveer op de 14e dag van de menstruatiecyclus. Na de ovulatie is er ongeveer 12 tot 24 uur de tijd om de eicel te bevruchten.

Vruchtbare dagen

Er zijn diverse testen op de markt waarmee je een goed inzicht kan krijgen in je menstruatiecylcus om zo op precies het juiste moment te vrijen om zo een bevruchting teweeg te brengen.

Ovulatietest

Ongeveer 24 tot 36 uur voordat de eisprong plaatsvindt, neemt in de urine de hoeveelheid van LH toe. Dit hormoon bereidt het baarmoederslijmvlies voor op de mogelijke innesteling van een bevruchte eicel. Met behulp van een ovulatietest kan je meten hoeveel er van dit hormoon in de urine aanwezig is om zo de ovulatie te voorspellen.

Temperatuurmethode

De temperatuurmethode is een wat oudere methode om de vruchtbare dagen van de vrouw te bepalen. Eén tot twee dagen na de ovulatie stijgt de lichaamstemperatuur namelijk iets door de invloed van hormonen. Met deze methode heeft men echter minder tijd voor een bevruchting dan met de ovulatietest.

Bevruchting

De bevruchting is het moment waarop de zaadcel van de man de eicel van de vrouw ontmoet en deze binnendringt. Tijdens de bevruchting vormen 23 chromosomen van de zaadcel en 23 chromosomen van eicel een bevruchte cel met 46 chromosomen.

De zaadcel dringt door het membraan van de eicel door enzymen af te geven waardoor er een gat in het membraan van de eicel ontstaat. De zaadcel maakt zich vervolgens klaar om het binnenste deel van de eicel binnen te dringen. Wanneer dit gebeurd is verliest de zaadcel het lichaam en de staart.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Foliumzuur tijdens de zwangerschapFoliumzuur tijdens de zwangerschapTegenwoordig is foliumzuur een hot item: was er tot een aantal jaar geleden nog vrij weinig bekend over foliumzuur, nu w…
Ovulatietest: hoe werkt het en welke ovulatietesten zijn er?Ovulatietest: hoe werkt het en welke ovulatietesten zijn er?Wanneer je zwanger wilt worden kan het handig zijn om te weten wanneer je eisprong plaatsvindt. Een ovulatietest kan je…
Zwanger worden: ovulatietestenZwanger worden: ovulatietestenZwanger worden kan alleen wanneer je onbeschermde geslachtsgemeenschap in je vruchtbare periode hebt. Deze vruchtbare pe…
Bepalen van de ovulatie / eisprongBepalen van de ovulatie / eisprongAls je graag zwanger wil worden, ben je natuurlijk erg benieuwd op welke dagen je het meest vruchtbaar bent. Iedere mens…

Reageer op het artikel "Voorbereiding op de zwangerschap"

Infoteur: Melod
Laatste update: 01-12-2008
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap en bevalling
Medische informatie…
Schrijf mee!