InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwanger en cola

Zwanger en cola

Zwanger en cola Er gaan veel verhalen rond over cola tijdens de zwangerschap. Het zou miskramen kunnen opwekken, de opname van calcium blokkeren en teveel cafeïne bevatten. Ook wordt het gezegd dat cola juist helpt tegen de misselijkheid. Tijd om de feiten en de fabels van deze meest gedronken frisdrank eens op een rij te zetten.

Cola

Cola is al jaren de meest gedronken frisdrank van de wereld. In Nederland drinken we jaarlijks 1 miljard liter Cola. Cola bestaat al sinds 1886 en is uitgevonden door John Stith Pemberton. Twee belangrijke ingrediënten van cola zijn het Cocablad en de Kolanoot. Daarnaast bevat de drank suiker, karamel, cafeïne, fosforzuur, citroenzuur en natriumcitraat, glycerine, vanille en een aantal geheime aroma's. Door de populariteit gaan er heel wat roddels rond over cola, zo zou je er vlees mee kunnen oplossen en het zou helpen bij diarree. Zo zijn er ook verhalen over cola en zwangerschap.

Cola blokkeert de opname van calcium

Calcium bevordert een goede opbouw van de botten bij het ongeboren kind. Daarnaast draagt het bij aan het zenuw-, bloed-, en spierstelsel. Het fosforzuur in cola kan de opname van calcium door het lichaam blokkeren. Dit komt doordat fosforzuur bindt aan calcium. Het drinken van grote hoeveelheden cola zou niet goed zijn tijdens de zwangerschap.

Cola bevat te veel cafeïne

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat cafeïne voor groeivertraging van de foetus kan zorgen doordat cafeïne de bloedvaten vernauwt. Er zijn aanwijzingen dat het de kans vergroot op een miskraam of op een baby met een laag geboortegewicht.
Tegenhangers van deze onderzoeken beweren dat de verhoogde kans op miskramen onder de cafeïne drinkers komt doordat zij geen zwangerschapsverschijnselen als misselijkheid hebben gehad. Vrouwen die aan het begin van de zwangerschap misselijk zijn, maken meer hormonen aan, waardoor de zwangerschap meer kans van slagen heeft. Vrouwen die misselijk zijn drinken minder koffie. Ook is er bij nader onderzoek geen verband gevonden tussen de cafeïne inname en hoofdomtrek van de baby.
Hoewel er dus geen duidelijk wetenschappelijk bewijs bestaat over de mogelijke schadelijke effecten van koffie, wordt toch aangeraden om tijdens de zwangerschap niet te veel cafeïne-houdende dranken te drinken. Het Voedingscentrum adviseert de inname van cafeïne te beperken tot maximaal 100 milligram per dag. In een glas cola zit ongeveer 20 tot 30 milligram cafeïne.

Cola wekt miskramen op

Dat cola miskramen op zou wekken ligt aan het feit dat cola cafeïne bevat. Zoals hierboven gezegd is hier echter geen wetenschappelijk bewijs voor, maar zijn er wel vermoedens. Koffie bevat zo'n drie keer zoveel cafeïne dan cola. In theorie zou de kans op een miskraam bij het drinken van koffie dus groter zijn.

Cola helpt tegen misselijkheid

Wat precies de oorzaak is van zwangerschapsmisselijkheid is niet bekend. Waarschijnlijk is het aangemaakte HCG hormoon een oorzaak. Dit hormoon heeft namelijk invloed op de spijsvertering. Sommige zwangere vrouwen hebben baat bij een glas cola als ze misselijk zijn. Dit komt doordat koolzuur de maag prikkelt en cafeïne de darmperistaltiek versterkt. Dit zou kunnen helpen bij de spijsvertering waardoor de misselijkheid minder wordt. Cola bevat ook zure stoffen die de maagslijmen kunnen aantasten, daardoor is het verstandig wel met mate cola te drinken. Ook zouden de prikkelingen op de darmperistaltiek juist een tegengestelde werking kunnen hebben, waardoor je juist misselijker wordt.

Cola tijdens de zwangerschap

Sommige vrouwen die misselijk zijn tijdens de zwangerschap zouden bij een of twee glaasjes cola baat kunnen hebben. Zorg er wel voor dat de inname van cola niet te groot wordt en dat andere cafeïnehoudende dranken als koffie, thee en energiedranken beperk blijven. Daarnaast moet men ook zorgen voor een voldoende inname van calcium. Als deze tips in acht worden genomen, is cola tijdens de zwangerschap veilig om te drinken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Koffie drinken tijdens de zwangerschap, gevaarlijk?Koffie drinken tijdens de zwangerschap, gevaarlijk?Veel mensen drinken regelmatig een kop koffie, zo ook zwangere vrouwen. Geen probleem zul je denken, wat heeft cafeïne n…
Cafeïne: waar is het goed voor, bijwerkingen, zwangerschapCafeïne: waar is het goed voor, bijwerkingen, zwangerschapCafeïne is een witte, iets bittere alkaloïde. De stof werd ook wel theïne genoemd. Tegenwoordig wordt alleen nog gesprok…
Cola en kinderenCola en kinderenCola, kinderen zijn er dol op en het wordt dan ook veel gedronken. Ouders vragen zich soms wel eens terecht af of he…
Zwanger worden: hoe lang of wanneer?Zwanger worden: hoe lang of wanneer?Samen heb je besloten om de toekomst te delen, samen én met een kindje. De voorbehoedsmiddelen gaan aan de kant, en iede…
Cafeïne en vruchtbaarheidCafeïne en vruchtbaarheidWat is de invloed van cafeïne op de vruchtbaarheid? Het anwoord is afhankelijk of we het hebben over de mannelijke vruch…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stevepb, Pixabay
  • http://www.gezondheidsnet.nl/medisch/cola-slecht-voor-zwangere-vrouw, bezocht op 12-10-2014
  • http://www.koffieengezondheid.nl/zwangerschap/cafeine-en-zwangerschap, bezocht op 13-10-2014

Reageer op het artikel "Zwanger en cola"

Infoteur: Mrst
Laatste update: 25-04-2016
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwanger en eten
Medische informatie…
Schrijf mee!