InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Miskraam en vitamine B12

Miskraam en vitamine B12

Miskraam en vitamine B12 Een miskraam kan allerlei redenen hebben. Vaak heeft dit te maken met een aanlegfout. Maar ook een tekort van vitamine B12 kan een miskraam of een doodgeboorte veroorzaken.

Miskramen en doodgeboortes en vitamine B12

Het was een tijd onduidelijk maar het is echt waar: een tekort aan vitamine B12 kan een miskraam of een doodgeboorte veroorzaken. En dat is schrikken, want veel vrouwen, maar ook artsen, zijn hier niet van op de hoogte.

Vitamine B12 behoort tot het vitamine B-complex, dat bestaat uit verschillende B-vitaminen. Vroeger werd gedacht dat er maar één vitamine B was, maar al snel werd duidelijk dat het er veel meer waren. Vitamine B12 zorgt ervoor dat het zenuwstelsel goed werkt en is nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen.

Wie een tekort heeft aan vitamine B12, heeft dit vaak niet direct in de gaten, omdat het lichaam een voorraad vitamine B12 aanlegt. Later kan er bloedarmoede ontstaat, maar ook een verminderde eetlust, pijn op de borst, vermoeidheid en een verminderd geheugen. Het belangrijkste voor de (aanstaande) zwangere vrouw is ook dat een gebrek aan vitamine B12 kan leiden tot een tekort aan vitamine B11, omdat deze twee vitaminen samen werken.

Vitamine B12 vind men alleen in dierlijke producten zoals vlees, vis, kip, eieren, kaas, melk en andere dierlijke producten en bijproducten.

Zwangerschap en vitamine B12

Zonder de noodzakelijke bouwstoffen, kan er geen nieuw leven ontstaan. Bij een tekort van vitamine B12, wordt het zenuwstelsel van de baby niet goed ontwikkelt. Ook is er moeite met de aanmaak van rode bloedcellen. Er ontstaan aanlegfouten die van mild tot zeer ernstig kunnen variëren. Het gevolg is dat het lichaam besluit de zwangerschap af te breken. Er volgt hierop een miskraam.

Wanneer het kind toch door blijft groeien, is er een kans op een doodgeboorte. Door ernstige aanlegfouten heeft een kind soms geen kans op een leven en zal tijdens of na de geboorte sterven.

Injectie of pillen

Vrouwen met een vitamine B12 tekort, moeten dit al ruim voordat ze zwanger willen worden, aanvullen. Door het tekort van vitamine B12 ontstaat er namelijk ook een tekort aan vitamine B11, die ook voor afwijkingen kan zorgen zoals een open ruggetje.

Pillen kunnen een tekort aanvullen. Helaas wordt een groot gedeelte van de vitaminen weer via de urine uitgescheiden. Wie echt een groot tekort heeft, is meer gebaat bij injecties. Met behulp van injecties wordt de vitamine beter opgenomen door het lichaam.

Wie eenmaal begonnen is met injecties, zal er vaak mee door moeten blijven gaan. Je komt er eigenlijk niet meer vanaf. Stop je ermee, dan zal je jezelf snel slechter gaan voelen.

Oorzaak vitamine B12 tekort

Een tekort aan deze vitamine kan onder andere ontstaan bij vegetariërs die geen vlees of vis eten, veganisten die geen dierlijke producten eten en bij mensen die op dieet zijn en vlees of vis weren. Mensen met bepaalde medicijnen tegen bijvoorbeeld diabetes hebben vaak een slechtere inname van vitamine B12. Ook mensen waarvan het laatste stuk van de dunne darm is verwijderd hebben vaak een vitamine B12 tekort.
Gerelateerde artikelen
Zwanger worden na een miskraamZwanger worden na een miskraamEen miskraam, en nu? Een miskraam ontstaat meestal door een aanlegfout van het vruchtje. Na je miskraam wil je eigenlijk…
Miskraam overkomt maar liefst 1 op 4 vrouwenMiskramen komen vaker voor dan men wel zou kunnen denken. De cijfers zijn uiteenlopend, de ene spreekt over één vrouw op…
Het krijgen van een miskraamBij ongeveer 20% van alle zwangerschappen tot zestien weken komt vaginaal bloedverlies voor. Vrouwen zijn dan erg ongeru…
Vitamine B12, cobalamine, voor meer energie en concentratieVitamine B12, cobalamine, voor meer energie en concentratieVitamine B12 hebben we nodig bij de aanmaak van rode bloedcellen, die hemoglobine bevatten die zorgen voor het transport…
Miskraam: opnieuw zwanger wordenMiskraam: opnieuw zwanger wordenNa een miskraam opnieuw zwanger worden: de meeste vrouwen lukt dit probleemloos. Soms kan het even duren voordat de norm…

Reageer op het artikel "Miskraam en vitamine B12"

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 07-05-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!