InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Medische mallemolen en zwanger worden

Medische mallemolen en zwanger worden

Medische mallemolen en zwanger worden Je wil graag zwanger worden maar het duurt allemaal langer dan je verwacht had. Op een gegeven moment moet je je gaan afvragen of je de medische mallemolen in moet gaan. Wat houdt dit in en heeft het ook nut?

De medische mallemolen

De medische mallemolen is een benaming die aangeeft dat een vrouw moeilijk zwanger kan worden, en daarbij hulp inschakelt van een arts. Deze benaming is ontstaan uit het feit dat je als vrouw zijnde toch erg veel bij de arts moet zijn voor controle, onderzoek, gesprekken en behandelingen. Ruim 20 procent van de stellen is na één jaar proberen nog steeds niet zwanger. Meer dan de helft hiervan besluit om de medische mallemolen in te stappen. Na twee jaar proberen zijn de meeste mensen overgestapt op hulp van buitenaf. Slechts een klein gedeelte legt zich erbij neer niet zwanger te (kunnen) worden.

De eerste stap

Een stel dat geen voorbehoedsmiddelen gebruikt en bewust bezig is met zwanger worden, heeft grote kans om binnen 1 jaar zwanger te zijn. Maar soms lukt het om de een of andere reden niet. Wanneer mag je de medische mallemolen in? Volgens de artsen is dit na 1 jaar proberen. Ben je korter bezig, dan stuurt de arts je vaak toch weer terug naar huis, tenzij je kan aantonen dat er een medische oorzaak is voor het niet zwanger geraken.

Je zet de eerst stap naar de huisarts, waar je je probleem aankaart. Deze zal ten eerste vragen hoe lang jullie al bezig zijn. Vervolgens vraagt de huisarts naar je cyclus en of er klachten zijn. Meestal krijg je nu een kaart van de huisarts mee. Op deze kaart moet je je ochtendtemperatuur aangeven. Je temperatuur meet je iedere ochtend op, voordat je opstaat, nog liggend in bed en liefst op hetzelfde tijdstip. Aan de hand van de temperatuur kan de arts, maar ook jijzelf, aflezen wanneer je eisprong heeft plaats gevonden. Je temperatuur stijgt namelijk 0.5 graden tijdens en na de eisprong, en daalt weer wanneer de menstruatie begint.

Deze temperatuurkaart hou je bij gedurende drie maanden. Wanneer je besluit de medische mallemolen in te gaan, kan je ook zelf al je temperatuur bijhouden gedurende drie maanden. Zo krijg jij meer inzicht in je vruchtbare periode en weet je zeker of er wel een eisprong plaats heeft gevonden.

De gynaecoloog

De volgende stap is de gynaecoloog. Deze gaat bekijken of er geen blokkeringen bij de vrouw zijn zoals slijm (endometriose) of dat er sprake is van PCO. Vaak moet je op een bepaalde dag van je cyclus bloed laten prikken en de man moet ook zaad inleveren, dat wordt gecontroleerd op de kwaliteit en beweeglijkheid.

Behandeling

Afhankelijk van de oorzaak die ze kunnen vinden, krijg je een behandeling. Deze kan bestaan uit medicijnen, echo's, bloedprikken ter controle etc. Wanneer het probleem bij de man ligt, wordt het een stuk moeilijker. Vaak wordt dan de bevruchting kunstmatig verricht, waarbij de beste zaadcellen uit het zaad van de man worden geselecteerd.

De medische mallemolen kan erg veel druk leggen op de relatie, en het zal niet de eerste keer zijn dat een stel er het bijltje bij neergooit of dat de relatie erdoor op de klippen loopt. Het vergt heel veel doorzettingsvermogen maar vooral veel steun aan en van elkaar, wanneer een stel in de medische mallemolen zit. De vrouw voelt zich vaak door de mangel gehaald en gefrustreerd, en krijgt met veel teleurstellingen te kampen. De man kan gefrustreerd raken door het feit dat hij het gevoel heeft te moeten presteren. Hij voelt zich vaak slechts een donor wanneer de vrouw alleen met zwanger worden bezig is.

De meeste stellen die de medische mallemolen ingaan, worden binnen 2 jaar zwanger.
Gerelateerde artikelen
Endometriose: symptomen, diagnose en behandelingEndometriose: symptomen, diagnose en behandelingOngeveer 10% van de vrouwen lijdt aan endometriose, vaak zonder het zelf te weten. Bij endometriose is baarmoederslijmvl…
Onvruchtbaar en verminderd vruchtbaarheidOnvruchtbaar en verminderd vruchtbaarheidOnvruchtbaar zijn is een nachtmerrie voor iedere vrouw die zwanger wil worden. Vooral als het blijkt dat deze onvruchtba…
Wat doet een gynaecoloog?Wat doet een gynaecoloog?Als gynaecoloog houd je je meestal bezig met vrouwenziekten en zwangerschappen. Je helpt bijvoorbeeld vrouwen die zwange…
Endometriose en retrograde menstruatieEndometriose is een chronische ziekte waarbij het baarmoederweefsel (endometrium) dat normaal de binnenkant van de baarm…
Zwanger worden: wanneer het niet luktZwanger worden: wanneer het niet luktHet lijkt zo makkelijk: zwanger worden. Maar soms gebeurt er helemaal niets, of je zwangerschap wordt voortijdig afgebro…

Reageer op het artikel "Medische mallemolen en zwanger worden"

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 07-05-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!