InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > 3 weken zwanger, symptomen of kenmerken

3 weken zwanger, symptomen of kenmerken

3 weken zwanger, symptomen of kenmerken 3 weken zwanger: de eerste verschijnselen of kenmerken kunnen zich nu voordoen. Zo kan de innesteling gevoeld worden of opgemerkt worden door bloedverlies. Dit kan roze, rood of bruin van kleur zijn. Typische zwangerschapsverschijnselen zijn misselijkheid, gevoelige borsten, lichte buikkrampen, meer afscheiding, rommelende darmen en vaker moeten plassen. Dit wordt allemaal veroorzaakt door het HCG hormoon. Dit hormoon wordt ook gemeten door een zwangerschapstest. Maar kan je een test al zo vroeg uitvoeren?

3 weken zwanger

Veel vrouwen vragen zich af wanneer er gesproken wordt van een zwangerschap van 3 weken. Soms is dit onduidelijk, want wat bij de ene vrouw 3 weken zwangerschap is, is bij de ander plots 5 weken. Laten we daarom eerste hier duidelijkheid over verschaffen. Een zwangerschap. gerekend vanaf de bevruchting of samensmelting tussen eicel en zaadcel, duurt in totaal 38 weken. Vaak wordt er gesproken over 40 weken zwangerschap. Dit heeft te maken met het feit dat artsen liever de menstruale cyclus aanhouden. De menstruele cyclus begint op dag 1 met de menstruatie. Rond dag 14 vind de eisprong plaats, en dag 28 is de laatste dag van de cyclus. We gaan hier even van het gemiddelde uit, een kortere of een langere cyclus komt ook voor. De zwangerschap begint te tellen op dag 1 van de menstruale cyclus, ook al is de vrouw nog niet zwanger. Rond dag 14, het moment van de eisprong, is de vrouw 2 weken zwanger. De bevruchting moet dan nog plaats vinden.

De bevruchting gebeurt na de eisprong: binnen 24 tot 48 uur. Na 48 uur kan de eicel nog in leven zijn maar mis dan vaak niet meer 'vruchtbaar'. Wanneer er al zaadcellen aanwezig zijn ten tijde van de eisprong, kan de bevruchting vrij snel plaatsvinden. Men gaat ervan uit dat de eicel rond de eisprong ook bevrucht wordt: twee weken zwangerschap dus. Van 3 weken zwangerschap wordt gesproken wanneer de vrouw op de 21e dag van de cyclus is aanbeland. De 21e tot en met de 27e dag wordt week 4 genoemd oftewel 3 weken zwanger.

Symptomen in deze periode

Sommige vrouwen menen met 2 weken de bevruchting gevoeld te hebben. Dit is onmogelijk. Wat wel gevoeld kan worden is de eisprong. Deze is voelbaar als een lichte kramp aan één zijde, links of rechts. Van de bevruchting kan niks gevoeld worden. Wanneer de eicel is bevrucht, gaat deze op weg naar de baarmoeder. De baarmoeder maakt zich klaar voor de innesteling van de eicel. De eicel begint met delen. Een cel worden er twee, twee worden er vier etc. Wanneer de eicel is aangekomen in de baarmoeder, nestelt zij zich nog niet direct in. De eicel is hier nog niet klaar voor. Eerst moet de eicel zich gedeeld hebben tot minimaal 64 cellen. Dan pas ontstaat er bij de eicel aan één zijde een knopje die de innesteling van de eicel mogelijk maakt. De eicel heeft nu 6 celdelingen ondergaan, dit duurt 6 dagen. Er kan dus gezegd worden dat de eicel 6 dagen na de bevruchting in staat is zich in te nestelen. Afhankelijk van het moment van bevruchting vind de innesteling plaats 1 dag voor de 3 weken zwangerschap of met 3 weken zwangerschap.

De innesteling kan gevoeld worden als een lichte kramp, vergelijkbaar met het begin van een menstruatie. Ook kan er een bloeding plaats vinden. Tijdens de innesteling worden de bloedvaatjes die door de baarmoederwand lopen lucht beschadigd, met bloedverlies als gevolg. De vrouw merkt roze afscheiding op, helderrood bloedverlies of een bruine afscheiding. Deze laatste bruine afscheiding vind meestal één tot twee dagen na de innesteling plaats. Het gaat hier om zogenaamd oud bloed.

Vanaf het moment van innesteling begint de placenta, die zich verder zal ontwikkelen, met de uitscheiding van het HCG-hormoon. Dit hormoon zorgt ervoor dat het lichaam zich bewust wordt van een zwangerschap. Dit voorkomt uitstoting van de vrucht. Bovendien stuurt dit hormoon de groei van de vrucht aan. Het HCG-hormoon zorgt ook voor typische zwangerschapskwalen zoals misselijkheid, veel moeten plassen en rommelende darmen. Ook de borsten worden gevoeliger en er ontstaat meer afscheiding (witte vloed) tijdens de zwangerschap. Deze verschijnselen treden vaak rond de 4 tot 5 weken zwangerschap op. Gevoelige vrouwen merken een of meer van deze verschijnselen soms al met 3 weken zwangerschap op. Verschijnselen zijn: misselijkheid (vooral in de ochtend), gevoelige borsten, meer witte afscheiding, vaker moeten plassen, lichte buikkrampen.

Zwangerschapstest doen

Hoe verleidelijk het ook is, een zwangerschapstest doen wanneer je net 3 weken zwanger bent heeft nog niet veel zin. De test meet het HCG in de urine. Direct na de innesteling begint de placenta met de productie van het hormoon, maar dit is nog zo weinig dat een test dit nog niet kan waarnemen. De meeste zwangerschapstesten meten een hoeveelheid van minimaal 25 25 iu/l of 25 miu/ml. Dit komt overeen met een zwangerschapsduur van gemiddeld 4 weken. Toch zijn er vrouwen die al veel eerder aan de 25 miu/ml komen. Voor sommige vrouwen is het dus wel mogelijk om een test te doen halverwege de drie weken zwangerschap. Het is echter niet aan te raden: de helft van alle zwangerschappen eindigt nog vóór de vier weken zwangerschap. Vaak vindt deze vroege miskraam plaats rond de verwachte menstruatie en wordt het niet opgemerkt dat er sprake was van een zwangerschap. Wie toch al eerder een test heeft gedaan, kan daardoor voor een zeer grote teleurstelling komen te staan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Roze afscheiding zwangerRoze afscheiding zwangerRoze afscheiding tijdens de zwangerschap is iets dat vaak voorkomt en niet altijd reden tot ongerustheid is. Vaak is de…
4 weken zwanger en bloedverlies4 weken zwanger en bloedverliesWanneer je 4 weken zwanger bent, kan er bloedverlies optreden. Dit is soms erg schrikken en vaak is er angst voor een mi…
Zwangerschap: week 1 tot en met 4Zwangerschap: week 1 tot en met 4Een spannende tijd breekt aan! je bent ermee bezig om zwanger te worden. De eerste 4 weken van een zwangerschap, merk je…

Reageer op het artikel "3 weken zwanger, symptomen of kenmerken"

Reacties

Kim, 14-07-2015 19:55 #2
Hallo,
Ik heb al 2 weken last van misselijkheid, rommelende darmen (heel vaak naar het toilet ipv geconstipeerd), vermoeidheid en overgevoelige borsten. Zeker de laatste 2 dagen wordt mijn maag enorm op de proef gesteld! Mijn vriend en ik wilden zeker aan kinderen beginnen en ik ben dan ook al 2 maand met de pil gestopt. Nu denk ik dat ik zwanger ben, maar ik kan het inderdaad nog niet met zekerheid weten tot mijn menstruatie uitblijft. Dat zou volgende week maandag moeten zijn. Ik kijk er zeker naar uit om die test te doen. Maar als de test niet zal aangeven dat ik zwanger ben, dan geloof ik dat ik ziek ben of iets dergelijks. Zo lang misselijk (en belabberd, soms raar gevoel ) heb ik nog nooit meegemaakt, vandaar de gedachte dat ik wel eens zwanger zou kunnen zijn.

Candy, 25-05-2014 01:20 #1
Na mijn menstruatie op 10 mei 2014 kreeg ik bloedverlies vorige week zondag en deze week woensdag helder rood roze en kwam wat afscheiding bij maar de afscheiding is al paar weken onaangenaambaar. Ik vind dit moeilijk ik ben misselijk geweest plus hoofdpijn buikpijn en liespijn en etc. Wat moet ik doen… afwachten dus…?

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 07-05-2013
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!